از نقش شهرداری تا ورود دولت برای تسریع؛
اعتراض‌ها به تاخیر پروژه بزرگ مسکن کرمان

بعد از حدد چهار سال، احداث پروژه چهارهزار و ۱۰۰ واحدی شهر کرمان هنوز به پیشرفت ۲۰ درصدی هم نرسیده، متقاضیان دست به اعتراض می‌زنند و دولت البته می‌گوید اینک همه را پای کار آورده تا مشکلات حل شود ولی شهرداری اگر بموقع به وظیفه خود عمل کرده بود، این وضعیت نبود.
مسکن ملی کرمان

به گزارش آسمان‌بردسیر، ایرنا نوشت: مدتی بعد از آنکه این پروژه بزرگ در شهر کرمان کلنگ خورد، هم دولت تغییر کرد و هم مدیریت شهری، اما در بررسی و واکاوی دلایل تاخیرها جدای از آنچه کم کاری پیمانکاران و ستاد اجرایی فرمان امام خوانده می‌شود.

 

گویا آنطور که مدیرکل راه و شهرسازی می گوید شهرداری نیز باید براساس قانون در ساخت این پروژه بزرگ تخفیف ۳۰ درصد می داده که این کار را انجام نمی دهد و پروژه گیر می‌کند، تا جایی که با این وضعیت تورم و اقتصاد، حالا هم مردم معترضند که پول داده اند و خانه دار نشده اند و هم کارها برای جبران کم کاری ها، سخت شده است.

 

شهرداری کرمان تاکنون در این زمینه موضع رسانه ای نداشته اما مشکلات این پروژه به گونه‌ای بود که مهر سال ۱۴۰۰ نیز استاندار وقت در این زمینه هشدارهایی داد و گفت که مدیران خاطی به دستگاه قضا معرفی خواهند شد علی زینی وند همان زمان با انتقاد از روند کُند اجرای پروژه اقدام ملی مسکن در این استان گفت: انجام این پروژه مهم بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌شود و به همین دلیل باید مقصر یا مقصران به دادستان معرفی شوند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

 

مشکلات این پروژه به گونه‌ای بود که مهر سال ۱۴۰۰ نیز استاندار وقت در این زمینه هشدارهایی داد و گفت که مدیران خاطی به دستگاه قضا معرفی خواهند شد علی زینی وند همان زمان با انتقاد از روند کُند اجرای پروژه اقدام ملی مسکن در این استان گفت: انجام این پروژه مهم بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌شود و به همین دلیل باید مقصر یا مقصران به دادستان معرفی شوند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به عقب ماندگی پروژه های مسکن در استان در ادامه انتقادهای خود تصریح کرد: برخی نهادهای دست اندرکار به بهانه های مختلف، دیگر دستگاه ها را مانع این کار معرفی می کنند یا مطالبه مردم را به سمت دولت و مسئولان سوق می دهند؛ همچنین پروژه را نگه داشته اند درحالی که هیچ مانعی پیش رو ندارند.

 

زینی وند همچنین با اشاره به نقش ستاد اجرایی فرمان امام در اجرای این پروژه و نیز ضمن تشریح ظرفیت های این نهاد گفت: عوارض ساخت و ساز از ۵۰ به ۳۰ درصد رسیده و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز نهادی است که هرجا دولت توان کمتری در طرح‌هایی همچون اشتغالزایی و مسکن داشته، با توجه به ظرفیت هایش به دستور مقام معظم رهبری پای کار آمده و ذهنیت متقاضیان نیز نباید نسبت به خدمات گسترده این نهاد مخدوش شود.

 

استاندار کرمان در ادامه دستور داد که دستگاه های مختلف گردش کار در این پروژه را دریافت و گزارش کنند تا مشکلات پیش روی آن با فوریت رفع شود.

 

اما متقاضیان پروژه چهار هزار و ۱۰۰ واحدی موسوم به بلدالامین شهر کرمان حالا بعد از حدود سه سال، طی روزهای اخیر باز به علت تاخیر در ساخت این مجموعه دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان حل مشکل شدند؛ این پروژه در زمین های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از سال ۹۹ کلنگ خورده و هنوز پیشرفت چندانی ندارد.

 

این اعتراض ها درحالی است که مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان می گوید در جلسات مختلف با حضور استاندار و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هماهنگی شده که این ستاد با بسیج کردن پیمانکاران، کار را تسریع بخشد.

 

پروژه چهار هزار و ۱۰۰ واحدی شهرک بلدالامین در ضلع شمال شرقی شهر کرمان قرار گرفته که از زمان دولت قبل کلنگ خورده و در این دوره نیز قرار بود ساخت آن تسریع شود اما مسائل و مشکلات پیش روی این پروژه سبب شده که متقاضیان گلایه مند باشند که باوجود هزینه هایی که در سال ۹۹ پرداخته اند این پروژه به سرانجام نرسد و ارزش پول هم کاهش یابد.

 

گرچه مدیرکل راه و شهرسازی استان می گوید با ستاد اجرایی هماهنگ شده که براساس همان ارزش پول سال ۹۹ باید پیشرفت ساختمانی انجام و تحویل شود.رضا حافظی خوشبین است که به دنبال هماهنگی های استانی، طی روزهای آتی این پروژه تسریع یابد.

 

زمین های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در این محدوده برای ساخت مسکن برای مردم در نظر گرفته شده بود و خود ستاد اجرایی نیز به عنوان کارگزار روند انتخاب پیمانکار و اجرای پروژه را برعهده گرفت. اما گفته شده که برخی هماهنگی ها برای انجام امور اداری شروع پروژه مربوط به تفکیک و سایر فرآیندهای آماده سازی زمین، عملکرد پیمانکاران و دیگر عوامل دست به دست هم داده تا در مجموع، این پروژه در سه فازی که شروع شده حتی پیشرفت حدود ۲۰ درصدی هم نداشته باشد.

 

گفته شده که کل این پروژه در هشت فاز تعریف شده بوده است.

 

اعتراض متقاضیان

طی روزهای گذشته تعدادی از متقاضیان این پروژه در شهرک بلدالامین در محل اجرای این پروژه و نیز مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان حضور یافتند و انتقاداتی نسبت به روند کند اجرای این پروژه داشتند. نمایندگان آنان معتقدند که کار پروژه اندازه مبلغ واریزی پیش نرفته و مصالح روزانه گران تر می شود.

 

این افراد می‌گویند: علاوه بر پرداختی اولیه ۴۰ میلیون تومانی، در سال جاری نیز مبلغ ۵۰ میلیون تومان را واریز کرده اند اما همچنان شاهد کم کاری و تاخیر در روند اجرای پروژه هستند. این در حالیست که عملیات اجرایی این پروژه در سه فاز آغاز شده و سه فاز آن هنوز اجرایی نشده است.

 

برخی از معترضان مدعی هستند در حدود سه سال اخیر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون نیز پرداخته اند و قرار بوده با تامین تسهیلات روند ساخت به سرانجام برسد اما این اتفاق نیافتاده است.

 

پروژه بلدالامین سرعت می گیرد

اما مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در این زمینه می گوید: نشست های متعددی با پیمانکاران و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) داشتیم و استاندار کرمان نیز پیگیر موضوع است و اقداماتی انجام دادیم تا این پروژه طی چند هفته آتی سرعت گیرد.

 

حافظی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اراضی خود را در پروژه بلدالامین کرمان در اختیار طرح مسکن ملی قرار داده و پیمانکاران سازنده نیز توسط این ستاد به عنوان کارگزار دولت انتخاب و این پروژه در سه فاز فعال و وارد فاز اجرایی شده است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی مسایل و مشکلات گذشته باعث کندی روند اجرای این پروژه شد عنوان کرد: این موضوع باعث شد که پیمانکاران در فاز یک و ۲ ظرفیت و امکان اقتصادی برای اجرای این طرح را نداشته باشند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: رایزنی هایی برای این موضوع با مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور استاندار کرمان صورت گرفت که مقرر شد پیمانکاران فاز نخست و دوم که پیشرفت کمتری داشتند، در همین مرحله کار را تحویل بدهند و همچنین بنا شد که پیمانکار فاز سه که از نظر ستاد اجرایی ظرفیت لازم را دارد، مابقی کارها را تحویل گیرد و کار را ادامه دهد.

 

وی ادامه داد: عملیات اجرایی کل پروژه بلدالامین با قول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سرعت عمل مطلوب تا ۲ هفته آینده سرعت خواهد گرفت.

 

حافظی تصریح کرد: مقرر شد ثبت نام کنندگان در فازهای بعدی (فاز چهارم تا ۶) تجمیع و پیمانکار مستعد با ظرفیت بالا برای این پروژه انتخاب تا فازهای بعدی را نیز انجام دهد و مشکل مردم رفع شود.

 

وی افزود: ساخت چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی برای طرح شهرک بلدالامین پیش بینی شده و در مجموع اکنون فاز یک، ۲ و سه در حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که فاز سه پیشرفت بیشتری به نسبت فازهای یک و ۲ داشته است.

 

راهکارهای دولت برای رفع مشکل

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: این پروژه از سال ۹۹ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ زنی شد و با توجه به اینکه زمین اجرای پروژه آورده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بود مقرر شد که خود کل پروژه را برعهده بگیرد و به عنوان کارگزار تمامی فعالیت ها ازجمله پروانه ساختمانی، شهرداری و انتخاب پیمانکاران نیز توسط این ستاد انتخاب شود.

 

شهرداری تخفیف نداد و کار گره خورد

وی ادامه داد: براساس قانون باید تخفیف ۳۰ درصدی عوارض شهرداری توسط این ارگان لحاظ می شد که شهرداری در ابتدا آن را انجام نمی داد و همین امر به عنوان یکی از دلایل باعث شد که این پروژه تا به امروز به طول بیانجامد.

 

وی ادامه داد: براساس قانون باید تخفیف ۳۰ درصدی عوارض شهرداری توسط این ارگان لحاظ می شد که شهرداری در ابتدا آن را انجام نمی داد و همین امر به عنوان یکی از دلایل باعث شد که این پروژه تا به امروز به طول بیانجامد.

 

حافظی افزود: از طرف دیگر قراردادهای ستاد اجرایی در قالب سه فاز ۵۰۰ واحدی با سه پیمانکار بسته شده بود و به واسطه پایین بودن مبلغ، قابلیت اجرای پروژه را نداشت و به این دلیل در فاز یک و ۲ اجرای این پروژه به بن بست خورد و در حالت تعطیلی قرار گرفت.

 

وی عنوان کرد: پیمانکار فاز سه که قرارداد متناسب تری داشت توانست بخشی از این پروژه را پیش ببرد، ضمن آنکه کم کاری هایی از سوی پیمانکاران وجود داشت که آنان سرعت عمل لازم را در اجرای کار نداشتند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یادآور شد: در رایزنی انجام گرفته مقرر شد پیمانکاران میزان هزینه و آورده مردم را مشخص کنند و پیمانکار فاز اول و دوم از پروژه خارج شوند.

 

وی تصریح کرد: مقرر شد به میزان آورده مردم در این پروژه ستاد اجرایی آورده ساختمانی را احداث کند و تحویل مردم بدهد و اگر ستاد اجرایی بخواهد از این پروژه خارج شود باید آورده ساختمانی را به مردم معادل آن زمان تحویل دهد.

 

حافظی گفت: پس از این اقدام و پرداخت تسهیلات بانکی، آورده های مردم براساس پیشرفت فیزیکی طرح، به پروژه تزریق می‌شود و در قرارداد جدید با پیمانکار باید باقی مانده پروژه در مدت زمان معین انجام شود.

 

وی ادامه داد: همچنین فعالیت ستاد اجرایی مشروط به فعالیت کارگرانی بیشتر از تعداد موجود شده است و اینک بیش از ۵۰ کارگر در فاز سوم این پروژه فعالیت می‌کنند اما اجرای کار در سه فاز باید با کارگر و ماشین آلات بیشتری همراه باشد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در پایان تاکید کرد: پیگیر انجام کارها خواهیم بود تا با سرعت عمل لازم این پروژه انجام شود و تاخیر اجرای پروژه بیش از این به مردم و اعتماد آنان لطمه وارد نکند.

 

حال همه نگاه ها به ستاد اجرایی، پیمانکاران درگیر با این پروژه و سایر متولیان از جمله راه و شهرسازی است تا با نظارت و انجام فعالیت ها، تاخیرها در ساخت این پروژه بزرگ جبران و کارها تسریع شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار