موزه ای بی نظیر؛
اولین موزه هوافضای کشور در کرمان افتتاح شد

در چهارمین مرحله از جشنواره پروژه‌های شهری شهرداری کرمان، اولین موزه هوافضای کشور، به نام زنده‌یاد استاد «سیروس برزو»، در بوستان شهید مطهری، افتتاح شد.
موزه هوافضا کرمان

به گزارش آسمان‌بردسیر، شهردار کرمان، در آیین افتتاح اولین موزه هوافضای کشور در بوستان شهید مطهری، که با حضور جمعی اعضای شورا، مدیران شهری و خانواده زنده‌یاد “سیروس برزو” پدر ترویج علم هوافضای ایران برگزار شد، ضمن تبریک ۹ اردیبهشت به نام روز شوراها گفت: موسسه‌ای در دنیا، با عملکرد آینده‌پژوهی وجود دارد که طبق نموداری، دانش‌های سال ۲۰۵۰  را براساس روند پیشرفت تکنولوژی تخمین می‌زند و نتیجه را  بر اساس  میزان تمرکز در تحقیقات دانشگاه‌ها، روند محصولات و نیاز مخاطبان برآورد می‌کند.

 

 

سعید شعرباف تبریزی،  با بیان اینکه تحقیقات این مرکز نشان می‌دهد که در حوزه تکنولوژی در افق سال ۲۰۵۰، چه اتفاقی در دنیا رخ می‌دهد، ادامه داد: دانش در پنج فراحوزه متمرکز خواهد شد که پنج ابرحوزه، علوم شناختی و زیستی، حوزه نانو فناوری و محاسبات کوانتوم، حوزه مهندسی داده با تمرکز بر هوش مصنوعی و یادگیری عمیق و حوزه علوم هوا‌فضا، از جمله این موارد است.

 

وی با اشاره به اهمیت علوم هوا‌فضا در آینده جهان، افزود: علی‌رغم تلاش‌هایی که در حوزه هوافضا در کشور رخ داده اما این علم هنوز در کشور مغفول مانده است.

 

شعرباف، ضمن تشکر از دهقان و تیم کاوشگر هوافضای استان کرمان به منظور  تلاش برای احیای  میراث استاد برزو پدر ترویج علم‌هوافضای کشور ، یادآور شد: اگر تلاش این تیم  نبود، میراث استاد در  پستوها باقی می‌ماند.

 

وی با تاکید بر اینکه کرمان از لحاظ وجود میراث‌های ادبی و علمی شهری غنی است، به آثار فاخر خوشنویسی استاد مودب اشاره و خاطرنشان کرد: باید جایگاه اساتید بزرگ در کرمان را ارج نهیم و آثار آنها را برای آیندگان ماندگار کنیم.

 

شهردار کرمان،  اختصاص فضایی برای اولین موزه  هوا‌فضای کشور از سوی شهرداری کرمان و برگزاری مراسمی برای افتتاح و معرفی این موزه به مردم را حداقل کار ممکن ذکر کرد و افزود: در این خصوص باید بیش از این، تلاش کرد.

 

وی حلقه مفقوده برای مردمی‌کردن تکنولوژی را  ترویج آن دانست و تصریح کرد: این موزه، قصد دارد این هدف را تکمیل کند.

 

اولین موزه هوافضای کشور در کرمان افتتاح شد

 

شعرباف، ضمن امیدواری برای رونق  روز‌به‌روز  فضای موجود، تصریح کرد: در صورت اعلام نیاز برای فضای بیشتر موزه، فضاهای بیشتری با حضور سرمایه‌گذار،  ایجاد خواهیم کرد.

 

وی افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و با تلاش تیم کاوشگر هوافضای کرمان، بوستان شهید مطهری به پارک هوا‌‌فضا تبدیل شود.

 

در این آیین رئیس هیات مدیره آموزشگاه و شرکت کاوشگران جوان هوافضای کرمان، استاد “سیروس برزو” را پدر ترویج علم هوافضای ایران، معرفی کرد و گفت: موزه هوافضای کرمان در بوستان شهید مطهری، که با تلاش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان راه‌اندازی شده در خاورمیانه بی‌نظیر  است.

 

 

مجتبی دهقان با بیان اینکه در حال حاضر  تمام مجوزهای لازم برای شروع به کار موزه دریافت شده است، این مجموعه را جز پنج موزه دنیا در حوزه علوم ترویجی اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، کرمان پایلوت دانش هوافضای ایران شود.

 

وی افزود: در این راستا با آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان و دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم‌نامه‌هایی را آماده کردیم و در صدد هستیم در تابستان پیش‌رو در زمینه ترویج  و آموزش علم هوافضا، اوقات فراغت خوبی، برای جوانان و نوجوانان ایجاد شود.

 

حمیدرضا برزو پسر سیروس بروز ، پدر خود را استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار، نویسنده، پژوهشگر و مروج علوم فضایی، معرفی و عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ جایزه انجمن ترویج علم ایران به پدرم اهداء شد که در اعتراض به بی‌توجهی‌ای مسئولان سازمان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران از پذیرش آن خودداری کرد.

 

بروز‌، با اشاره به اهمیت بازگشایی موزه هوافضای ایران، نزد تمامی فضانوردان جهان، پیام تبریک، “الکساندر لازوتکین”  فضانورد روسی را قرائت کرد.

 

شایان ذکر است: در حاشیه افتتاح و بازدید از موزه هوافضای کرمان، از سوی هیات مدیره آموزشگاه و شرکت کاوشگران جوان هوافضای کرمان، از سعید شعرباف، شهردار کرمان، به دلیل حمایت از فضانوردان جوان در مسابقات جهانی، طراحی اقامتگاه فضایی، به رسم یادبود، قدردانی شد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار