بازار قدیمی قلعه محمود؛
بازار قدیمی کرمان با حضور زنان رونق گرفت

بازار قدیمی قلعه محمود کرمان پس از سالها متروکه بودن با حضور بانوان و فروش صنایع دستی احیا شده است.
بازار قلعه محمود

به گزارش آسمان بردسیر، در بافت قدیمی شهر کرمان و در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های کرمان بازاری قدیمی و تاریخی به نام قلعه محمود وجود دارد جایی که در گذشته پر از شور و هیاهو بود و مغازه‌های آن رونق داشت، اما با فوت صاحبان مغازه ها، رونق بازار‌های جدید، مراکز خرید و فروشگاه‌ها این بازار از رونق افتاد و تبدیل به جایی متروکه شد این خالی بودن از جنب و جوش این بازار را به پاتوق و فروش مواد مخدر تبدیل کرد تا این که بلاخره میراث فرهنگی، اوقاف، شهرداری و استانداری به فکر افتادند تا شاید این قسمت از تاریخ را احیا کنند.

 

دیوار‌های این بازار مرمت شد چهره سوخته داخل بازار که بسیار زشت بود تمیز شد و نمای داخلی بهبود پیدا کرد یک واحد انتظامات از طرف شهرداری در این بازار مستقر شد و برای این بازار در‌های فلزی نصب کردند.

 

حالا که در این بازار امنیت برقرار است قدم زدن در آن لذت بخش است، اما هنوز چیزی کم دارد سکوت غم انگیزی در بازار حاکم است روح در این بنای تاریخی وجود ندارد.

 

باز هم جلسه و نشست برگزار شد تا سرانجام قرار شد بانوان سرپرست خانوار پنج شنبه‌ها در این بازار محصولات تولیدی خود اعم از صنایع دستی و مواد غذایی را به فروش برسانند.

 

بازار قلعه محمود

 

گرچه بیماری کرونا باعث ایجاد خلل در این طرح شد، اما سرانجام پنج شنبه‌ها در این بازار روح و سر زندگی دمیده شد و مردم برای خرید چشمشان به بازاری خورد که یکی از بازو‌های فرعی بازار اصلی و تاریخی کرمان است.

 

اما هنوز مشکلی در این میان وجود داشت این بازار باید رونق داشته باشد نه یک روز بلکه هر روز این هیاهو در این بنای تاریخی باید ایجاد شود.

این‌بار تصمیم گرفته شد مغازه‌هایی که به اوقاف تعلق دارد به واجدان شرایط تعلق بگیرد تا صنایع دستی در آن رونق بگیرد.

 

حسین زاده معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این باره گفت:صورت جلسه‌ای بین مسئولان میراث فرهنگی، اوقاف و معاونت عمرانی استانداری کرمان منعقد شد که طبق آن از ۳۵ حجره‌ای که در بازار به دست اوقاف است ۲۴ حجره به هنرمندان صنایع دستی واگذار شود تا این بازار احیا شود.

 

بازار قلعه محمود

 

او ادامه داد:افراد واجد شرایط برای دریافت حجره به همت میراث شناسایی شده اند و به اداره اوقاف معرفی شده اند.

 

حسین زاده افزود:بر طبق این قرار داد افراد واجد شرایط ۹ سال در این حجره‌ها ساکن خواهند شد البته این افراد خودشان با آورده شخصی و تسهیلات باید حجره‌ها را مرمت کنند تا قابل استفاده شوند.

 

او گفت:صنایعی شامل برش جواهرات و سنگ ها، پته دوزی، بافت گلیم و فرش، هنر فیروزه کاری و… که از صنایع دستی کرمان است در این بازار رونق خواهد گرفت.

 

پنج شنبه‌ها این بازار پر هیاهو می‌شود بانوانی که تلاش می‌کنند بر روی سطوح مشخص شده محصولات خود را عرضه کنند عده‌ای پته دارند و گلیم برخی چرم می‌فروشند و زنانی دیگر هنر آشپزی خود شامل آش، کلمپه، قطاب، کماچ سهن، قوتو و… را برای فروش آورده اند.

 

بازار قلعه محمود

 

از چند زن هنرمند درباره طرح واگذاری این حجره‌ها در بازار سوال می‌کنم و برخی اظهار بی اطلاعی می‌کنند و یکی از آن‌ها می‌گوید:به من گفته اند، اما من جای دیگری کارگاه دارم و فقط پنج شنبه‌ها برای فروش می‌آیم.

بهرامی مدیر اجتماعی شهرداری کرمان و مدیر بازار قلعه محمود کرمان در این باره افزود:۴ و ۵ ماهی است که به هنرمندان اعلام شده و هم اکنون ۲ حجره مرمت شده است.

 

او با اشاره به این که این بازار دارای آب، برق و گاز است و امنیت بازار با توجه به اینکه مدتی متروکه بوده تامین است افزود:در صورت استقبال خوب شهروندان این بازار قدیمی رونق خواهد داشت.

 

بهرامی با اشاره به این که مردم این بازار قدیمی را به خوبی نمی‌شناسند و نمی‌دانند کجا واقع شده است گفت:این بازار در خیابان امام کوچه شماره ۸ واقع شده است، اما به علت آن که اسمش قلعه محمود است مردم فکر می‌کنند در حاشیه شهر قرار دارد در حالی که در بافت قدیم شهر کرمان واقع شده است.

 

او تاکید کرد: بیشتر این بانوان زنان سرپرست خانوار هستند و اگر استقبال خوب باشد می‌تواند در معیشت آن‌ها موثر باشد به علاوه این که صنایع دستی و غذایی مناسبی در این بازار عرضه می‌شود.

 

بازار قلعه محمود

 

یک اشکال در این بازار وجود دارد و آن این است که فقط پنج‌شنبه‌ها می‌توان شور و هیجان و هیاهو را در آن دید مغازه‌ها باز نشده اند، چون هنوز مرمت نشده اند.

 

چرا هنوز مرمت مغازه‌ها آغاز نشده است را از معاون عمرانی استاندار می‌پرسیم، اما مسئول دفتر آیت اللهی موسوی گفت: معاونت استانداری دخالت چندانی ندارد و بهتر است میراث فرهنگی پاسخ دهد.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این خصوص گفت:با هماهنگی‌های لازم سعی می‌کنیم به زودی مرمت را آغاز کنیم.

 

بازار قلعه محمود

 

بنا‌های قدیمی همیشه یادآور خیر و خوشی بوده اند، زیرا تاریخ و اصالت را در خود زنده نگه می‌دارند حالا بازار قدیمی کرمان هم تاریخ دار بزرگی است  که برای آیندگان به یادگار مانده است و برای آن که روح زندگی در آن‌ها همچنان پابرجا باشد و تبدیل به مکان‌های متروکه نشوند مرمت، احیا و دارای کاربری می‌شوند.

 

بازار قلعه محمود هم قرار است میزبان بانوان و هنرمندانی باشد که علاوه و بر عرضه هنر به مردم کرمان و گردشگران روح زندگی را در کالبد این بازار قدیمی بدمند البته به شرط آن که طرح‌ها سرعت بیشتری بگیرند و اجرایی شوند، زیرا عید نوروز نزدیک است و باز هم این امکان را که بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم از دست داده ایم حداقل باید به طرح احیای این بازار سرعت دهیم تا با ارائه تسهیلات به موقع این بازار سریعتر آماده شود.

 

البته در این راه باید حمایت‌ها همه جانبه باشد تا سرمایه گذاران رغبت کنند و برای احیای بخشی از تاریخ به کمک مسؤلان بیایند.

 

انتهای پیام/حمیده یزدی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار