از سفر به سیستان تا غیبت در ایام خاص؛
بالاگرفتن انتقادها از ناآمادگی شهر کرمان برای نوروز

شهر کرمان در آستانه سال‌نو آنقدر ناآماده بود که مجری صداوسیمای مرکز این استان نیز در مراسمی که به این موضوع ربطی نداشت، درواقع در جلسه تجلیل از مدیران فعال در ستاد دهه فجر، زبان به گلایه از مدیریت شهری در حضور استاندار گشود.
شهرداری کرمان
 

به گزارش آسمان بردسیر، ایرنا نوشت: مجری صداوسیما در آن جلسه در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۱ انتقاد کرد که به نوروز رسیده ایم اما شهر رنگ و بوی نوروز ندارد؛ هرچند استاندار، همان لحظه به نقل از وعده معاون خدمات شهری شهرداری گفت که کارهایی در حال انجام است اما دامنه این انتقادها به همانجا محدود نماند زیرا شهروندان می گویند غیر از آماده سازی شهر برای نوروز، از سایر عملکرد شورا و شهرداری نیز در مدت زمان فعالیت رضایت ندارند.

 

این روزها در ایام نوروز و در حالی که چندروز از سال‌تحویل گذشته بود نیز شهروندان می‌دیدند تازه عده‌ای کارگر همچنان درحال کاشت گل و گیاه یا رنگ آمیزی، آن هم تنها بخشی از جداول معابر شهری هستند؛ کاری که معلوم نیست چرا زودتر انجام نشده بود یا در سطح گسترده تر و قابل انتظاری از شهر در حال انجام نبوده است زیرا معابر محدودی از شهر مورد زیباسازی و ساماندهی قرار گرفته اند.

 

به‌دنبال همین وضعیت بود که فضای مجازی و رسانه‌ای کرمان به محل تشدید انتقادها علیه شهرداری کرمان تبدیل شد و موضوع سر از سفر خبرساز شهردار کرمان به سیستان و بلوچستان آن هم در ایام تعطیلات نوروز نیز در آورد.

 

حالا گلایه‌ها از کمبودها در آماده سازی بموقع شهر برای میزبانی از مسافران نوروز و این سفر خبرساز شهردار تا ارزیابی عملکرد کلی شهرداری از زمان شروع به کار فراتر رفته و موضوع به چرایی انتخاب یک شهردار غیربومی که قبلا سابقه شهرداری نداشته نیز رسیده است.

 

در این روزها البته بیشتر محور انتقادها با ایام نوروز گره خورده است؛ شهروندان می گویند ایام نوروز به انتها نزدیک می شود اما سال جدید تنها روی تقویم بوده و شهر کرمان برای این رویداد بهاری آماده نبوده است یا حداقل، بموقع آماده نشده است.

 

مطالبه و نقد این افراد به مشکلات مختلف از جمله ضعف های زیرساختی در آماده سازی و زیباسازی شهر، خاموشی شهر، دستفروشی در بازار تاریخی و افتتاح نشدن میدان ارگ بر می‌گردد.

 

گرچه مساله خاموشی شهر آن هم در معابر عمومی بیشتر به عملکرد شرکت توزیع برق بر می گردد اما شهروندان آن را موضوع مهمی بر می شمارند و در کنار مسائل مرتبط با شهرداری بیان می کنند.

 

این انتقادها در فضای مجازی و پاسخ مدافعان شهرداری و منتقدان روزهای اخیر خیلی بالاگرفت که در عکس زیر گوشه ای از نمودهای آن را می توانید ملاحظه کنید:

 

بالاگرفتن انتقادها از ناآمادگی شهر کرمان برای نوروز

 
سفر پررمز و راز به سیستان و بلوچستان

اما کم کم انتقاد از عملکرد شهرداری در نوروز از رسانه‌های مجازی و اینستاگرامی و غیررسمی به رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری مطرح شهر کرمان هم کشیده شد و این انتقادها تا جایی بود که پایگاه خبری کرمان نو در گزارشی به بیان برخی مطالبه‌گری‌های مردمی در فضای مجازی برای عملکرد شهرداری طی نوروز پرداخت، البته با چاشنی سفر شهردار آن هم در ایام تعطیل نوروز به زاهدان با خودرو شهرداری. این رسانه مدعی شد که شهردار نوروز سال گذشته نیز در شهر نبوده است.

 

در این گزارشِ تصویری البته پاسخ برخی مدافعان شهردار به سفرش به سیستان و بلوچستان و جوابیه اینستاگرامی خود شهردار نیز منتشر شده بود. یکی از مدیران شهرداری یا مدافعان مدیریت شهری گفته بود سفر زاهدان به دنبال دعوت آن شهرداری بوده است. حال آنکه سایت خبری کرمان نو با روابط عمومی شهرداری زاهدان مصاحبه انجام داده و گفته که دعوتی در کار نبوده، گرچه حضور وی در شهر و جلسه ای در شهرداری برای سفر و ملاقاتی غیررسمی را تایید کرده است.

 

شهردار کرمان نیز خود در جوابیه‌ای اینستاگرامی، موضوع سفر شخصی و خانوادگی به سیستان و بلوچستان را رد و این سفر را کاری عنوان کرده است. سعید شعرباف تبریزی، شهردار مشهدی کرمان در پاسخ خود گفته بود که برای دیدن «کارخانه نوآوری» به زاهدان رفته است؛ وی البته به جای توضیح بیشتر و روشنگری قانع کننده درباره ابعاد این ماموریت اداری آن هم در تعطیلات نوروز و ارتباط آن با مسئولیتش، منتقدان را به اقدام زرد رسانه ای و بی تقوایی متهم کرد.

 

این در حالی است که البته مخاطبان همچنان این پرسش را مطرح می کنند که در تعطیلات نوروز، آن هم سفر کاری به زاهدان برای چه منظور و ایده گرفتن از کدام بخش از اقدامات شهرداری زاهدان یا دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان بوده است؟

 

تکرار غیبت در سالگرد سردار دل‌ها؟

اما صرفنظر از حضور یا غیبت شهردار در ایام نوروز و چرایی و چگونگی سفر شهردار به زاهدان، این غیبت در ایام پرکاری شهرداری گویا تازگی ندارد؛ دیماه سال گذشته همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی که اوج کار شهرداری برای برگزاری برنامه های این مناسبت مهم است نیز غیبت شهردار در روزهای اصلی مراسم گرامیداشت خبرساز شده بود و برخی گفته بودند: شهردار در اوج کارها حضور اداری نداشته اما روزهای پایانی این آیین ها در برنامه های تلویزیونی حضور یافته و از دستاوردهایی که در آن غیبت داشته، تبلیغ کرده است.

 

سرایت گلایه‌ها به عملکردهای کلی و مطالبه تغییر شهردار؟

در ادامه، صرفنظر از بودن یا نبودن شهردار کرمان در زمان های حساس، برخی نمودهای ناپختگی در مدیریت شهری کرمان از ابعاد مختلف را می‌توان در کنار گرفتاری‌های شهروندان در گرفتن خدمات از شهرداری مثال زد که این روزها بیشتر در کانون توجهات قرار گرفته و مطالبه از اعضای شورا را برای تغییر شهردار کلید زده است، موضوعی که بعید است برخی اعضای جوان شورای شهر حاضر به پذیرش آن شوند زیرا شنیده‌هایی که هنوز به طور رسمی تایید نشده‌اند مبنی بر این است که از دلایل مهم انتخاب این شهردار غیربومی توسط آنان، همکلاسی یا رفیق بودنشان با هم بوده است که اجازه نداده فردی باسابقه‌تر و آشنا به این شهر را برگزینند.

 

اما در وصف مشکلات و چرایی ضعف برنامه‌ریزی‌ها، به طور نمونه در بازدید و تور اهالی رسانه که اسفندماه به دعوت شهرداری از مرکز تولید نهال و انواع گل و گیاه شهرداری کرمان انجام شد، مکانی ۱۵ هکتاری که حدود ۴۷ شاسی (ساده ترین و ارزانترین وسیله حفاظت و کشت بذر گیاهان حساس به سرما) در آن قرار داده شده بود و ۷۰ درصد نیاز نهال و گل شهرداری کرمان را تامین می‌کرد.

 

طبق مشاهدات میدانی خبرنگاران این مکان ظرفیت لازم برای سرسبز و گلگون کردن شهر کرمان برای نوروز را داشت و نشان می‌داد شهرداری برای این موضوع فکر کرده البته در قسمت‌هایی از شهر هم فضای سبز و کاشت گل وگیاه انجام شده اما از نگاه منتقدان چرا این موضوع کافی نبوده خود سوال است و می‌گویند در ورودی های شهر باید بهتر اجرا می شد.

 

ناگفته نماند اینطور نیست که شهرداری برای نوروز هیچ کاری نکرده باشد، نصب برخی اِلِمان ها (نمادها )به همراه سفره هفت سین و ساماندهی برخی معابر اصلی و مهم شهر یا راه اندازی اتوبوس تور گردشگری از جمله آنهاست ولی گویا از نظر شهروندان کافی نبوده است زیرا نقطه نظرات برخی از اهالی ساکن در شهر کرمان در فضای مجازی درباره عملکرد شهرداری به شرح مصادیق زیر است که در کامنت های فضای مجازی وجود دارد: کرمان می تونست مثل یزد یک شهر با هویت، زیبا و منظم و روی هارمونی باشه”. ” بعداز سال ها مهمون داشتیم امسال آبرمون رفت واقعا. درختا بریده شده.. وضعیت بازار افتضاح.. زیبا سازی صفر، فقط رنگ و روغن زدن جاهایی. شهرسازی افتضاح. مخصوصا ورودی شهر کرمان بشدت خرابه انگار وارد یه شهر بی در وپیکر و فقیر میشی.”.

 

از این انتقادها هم که زیاد هستند بگذریم، رسانه ها به این بهانه به عملکرد کلی شهرداری بیشتر پرداخته اند و معتقدند شهرداری نه تنها دستاورد و پروژه مهمی نداشته بلکه به علت کم تجربگی و ناهماهنگی، زمان و سرمایه ها را هدر داده است؛ در این میان به پروژه های مختلفی مثل میدان بیرم آباد،ساماندهی تقاطع های مهم و ضعف های دفع پسماند نیز اشاره می شود که خود اعضای شورای شهر نیز معترفند عملکرد باقی مانده قابل دفاع نبوده و نیست.

 

منتقدان می گویند از سال ۱۴۰۰ و تغییر مدیریت شهری اقدام موثر و کارآمد یا پروژه شاخصی که مشکلی را حل کند در شهر اجرایی نشده ضمن اینکه مشکلات قبلی همچنان پابرجاست.

 

شهر کرمان طی سال های اخیر همواره در مدیریت شهری مشکلات زیادی داشته و شرایط این شهر زیبنده نام یک مرکز استان به عنوان یکی از مقاصد مهم ملی سفر گردشگران نبوده و نیست؛ از وضعیت دفع پسماند، زیباسازی، آسفالت های پر از چاله چوله، پیاده راه های خاکی و رها بودن مصالح ساختمانی در ورودی های شهر تا سایر مشکلات.

 

یکی از این پروژه‌ها که محل انتقاد بوده، اجرای تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف‌آباد است؛ موضوعی که این روزها لابه‌لای استوری گلایه‌مندان از شهرداری دیده می‌شود و می‌پرسند که چرا اجرا نشده یا بلاتکلیف مانده است.

 

درحالی که ۶ سال از زمزمه‌های اصلاحات و ساخت تقاطع غیرهمسطح بر سه راهی شرف‌آباد و یک سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد اما هنوز مسئولان شهری کرمان به نتیجه‌ای در مورد این موضوع نرسیدند و بلاتکلیفی این مساله به سال جدید هم کشیده شده است.

 

یکی از ایرادهایی که بر اجرا نشدن تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شرف‌آباد مطرح است متوقف ماندن اجرای این تقاطع از تیر ۱۴۰۰ تاکنون است؛ توقفی که در پی نوسانات قیمت و مسائل اقتصادی موجود جامعه به طور قطع روز به روز بر هزینه اجرای این طرح افزوده است.

 

سرنوشت سه راهی شرف آباد در سال گذشته تنها به پایان یافتن مطالعات در ۲ فاز ختم شد و هنوز از اجرای کار در این پروژه خبری نیست هر چند رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در مصاحبه‌ای که بهمن ماه با ایرنا داشت تاکید کرده بود بعد از اتمام مطالعات، اجرای کامل پروژه تقاطع غیرهمسطح بر سه راهی شرف‌آباد نزدیک به ۲سال طول خواهد کشید و تا پایان دوره ششم شورا این طرح به اتمام می‌رسد.

 

موضوع دیگر اجرای طرح ساماندهی میدان بیرم آباد است که در زمان خودش زیاد سروصدا به پا کرد و به دنبال افزایش اعتراض‌ها و تنش‌های مردمی، بسیاری از مدیران دولتی نیز موضع گرفتند و شهرداری مجبور به توقف طرح شد.

 

این پروژه به علت محل تلاقی بودن مسیرهای مهم ورودی و خروجی شهر، گلزار شهدا و بزرگراه مهم مرکز استان از اهمیت بسیاری برخوردار است و شمار زیادی از شهروندان نیز در آن محله ها زندگی می کنند.

 

به گزارش ایرنا در فضای مجازی گرچه برخی انتقادها ممکن است چندان عادلانه و درست نباشد چون کرمان میراث‌دار مشکلات شهری انباشت از سال های گذشته است اما کارشناسان معتقدند در این شرایط بهتر بود خلاءهای گذشته نیز جبران می شد نه اینکه بر مشکلات افزوده شود و مدیریت شهری از شورا تا شهردار در انتصاب مدیران توانمند و نیز تصویب طرح های کارشناسی شده می توانستند خیلی بهتر عمل کنند تا دردسرهای مردم در ارتباط با شهرداری نیز حداقل بیشتر نشود.

 

اما گویا مشکلات ارباب رجوعان در شهرداری این روزها درگیر مشکلات خاصی است به طور مثال افراد به مشکلات شهروندان در نرخ عوارض شهرداری یا عوارض پسماند بویژه برای اصناف اشاره می کنند و از مسائلی می گویند که بعضی وقت ها باور آن هم باوجود آنهمه مقررات، قوانین و نظارت های ساختارهای فرادستی غیرقابل باور است.

 

در یک نمونه اینکه مصوبه شورا در خصوص پسماند آنقدر صدای اصناف را درآورد که در جلسات غیر از شورا نشستند و مصوبه را تعدیل کردند، حال آنکه خود آن مصوبه هنوز مشکلاتی دارد که در گزارش‌های دیگر به آنها می‌پردازیم.

 

به همین علت خبرگزاری جمهوری اسلامی در روزهای آتی به این مشکلات در بخش عوارض و نیز رسیدگی به کار ارباب رجوع در شهرداری های مناطق و مرکز بیشتر می پردازد و کانال ارتباطی‌ای را نیز برای شهروندانی که مشکلاتی داشته و دارند اعلام می کند تا پس از ارزیابی و راستی‌آزمایی، یا منتشر شوند یا ایرنا آنها را به دست مراجع بالادستی شهرداری برساند تا شاید به بهبود وضعیت مدیریت شهری این کلانشهر کمک کرده باشد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار