به گزارش آسمان‌بردسیر، فارس نوشت: «آن دیگری» فیلمی که موضوعش در رسانه‌های داخلی بیان نمی‌‌شود و با همین رویکرد می‌رسد به جایی که در برخی رسانه‌های رسمی کشور خبر اکران آن را در فرانسه منتشر می‌کنند، فیلمی که نه به موضوع فیلمش در رسانه‌های داخلی اشاره می‌کند نه فستیوال‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده، هم موضوع همجنس‌بازی‌ است هم فستیوال‌هایی که شرکت کرده!

 

در کمال شگفتی فیلمی که به خاطر موضوعش در ایران نتوانست پروانه نمایش بگیرد و به همین دلیل در جشنواره‌های خارجی مورد ستایش قرار گرفت، امروز خبر اکران عمومی‌اش در فرانسه تیتر خبرگزاری‌های داخلی و به جوایزش افتخار شد. در این گزارش تلاش خواهد شد ابعاد پنهان مانده این فیلم سیاه مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. 

 

 خبرگزاری‌ها امروز از اکران فیلم «آن دیگری» در فرانسه خبر دادند. همچنین به جشنواره‌هایی اشاره کرده‌اند که این فیلم در آن‌ها موفق به کسب جایزه شده است. بی‌آنکه اشاره‌ای به عناوین جوایز و موضوعات جشنواره‌ها داشته باشند. این فیلم در چندین جشنواره مخصوص همجنس‌بازها (LGBTQ) شرکت کرده است. 

 

 

امیر توکلی کارگردان فیلم «آن دیگری» در یکی از گفتگوهایش با رسانه‌های خارجی می‌گوید: «آرزو دارم فیلمم ابتدا در ایران به نمایش درآید، اما تقدیر سرنوشت دیگری را رقم زد.» کارگردان فیلم دیگر به این نکته اشاره نمی‌کند که برای به دست آوردن امکان اکران عمومی، از اصلاحات سر باز زده است.

 

شرایط انتشار این دست از اخبار بدون روشنگری درباره پیشینه و ماهیت موضوع، نشان می‌دهد که رسانه ها باید با دقت و بررسی به انعکاس اخباری اینچنین بپردازند تا به راحتی به عنوان مبلغ فیلمی عمل نکنند که موضوعش شکستن تابوهاست و نه تنها در کشور ما که در بسیاری از کشورهای جهان همچنان از ممنوعیات محسوب می‌شود.

 

 

این حقیقت بر همگان آشکار شده که معمولا فیلم‌هایی از ایران در جشنواره‌های خارجی بخصوص در غرب ضریب داده می‌شوند که حتما به نوعی سیاه‌نمایی از کشورمان را در مضامین خود داشته باشند، یا مفاهیم و روایت‌هایی را به تصویر بکشند که خط قرمز کشورمان محسوب می‌شود. جاییکه فیلمی که موفق به اکران در کشور نشده حتما دارای مشکلاتی جدی بوده به همین دلیل پوشش خبری آن هم کان لم یکن تلقی می‌شود. چراکه می‌تواند تبعات منفی و جدی در پی داشته باشد. اینکه رسانه‌ها بدون اطلاع دقیق از پیشینه یک خبر یا رویداد مبادرت به انتشار خبری کنند قطعا نشانه خوبی نخواهد بود که به دنبال خود می‌تواند سوء استفاده و نیت ناثواب عوامل منبع خبر را به دنبال داشته باشد.

 

 

فیلم «آن دیگری» به کارگردانی امیر توکلی با موضوع تراجنسیتی که خبر اکرانش در کشور فرانسه از سوی تعدادی از رسانه‌های شناخته شده کشور منتشر شده، فیلمی است که در چندین جشنواره مخصوص همجنس‌بازها(LGBTQ) شرکت کرده و متاسفانه در اکثر این رویدادها با عنوان فیلمی از «جمهوری اسلامی ایران» به نمایش درآمده است. 

 

 

حال کارگردان و عوامل فیلم، خبر اکران آن در کشور فرانسه را به گونه‌ای برای چند رسانه داخلی تنظیم کرده‌اند که هیچ‌گونه اشاره مستقیمی به اصل موضوع فیلم نشده و حتی در متن خبر عنوان شده که در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و حائز مقام شده که رصد خبرنگار خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که تمامی فستیوال‌هایی که این فیلم در آن‌ها به اکران درآمده رویدادهای مخصوص همجنس‌باز‌ها بوده است و با این وجود رسانه‌های داخلی بدون تحقیق تنها با تمکین بر همان اطلاعات سانسور شده، مبادرت به انتشار خبر این فیلم معلوم‌الحال ورزیده‌اند.

 

 

جالب اینکه عوامل فیلم برای اینکه بتوانند این خبر را در رسانه‌های داخلی کار کنند علاوه بر طفره رفتن از بیان موضوع اصلی فیلم، نه تنها نامی از عنوان فستیوال‌های مشکل‌دار همجنس‌باز نبرده‌اند بلکه به جای پوستر و عکس اصلی فیلم، برشی از صحنه نامفهوم فیلم را به عنوان عکس خبر کار کرده‌اند.

 

 

پایان پیام/