خسروی فعال محیط زیست و پژوهشگر مطرح کرد؛
نابودی تدریجی گونه‌های جانوری در جاده‌های بین روستایی گلزار شهرستان بردسیر

گونه‌های جانوری موجود در مناطق روستایی گلزار شهرستان بردسیر در جاده‌های بین روستایی در حال نابودی تدریجی هستند.
جاده روستایی

به گزارش آسمان‌بردسیر، برخورد خودروها با حیوانات در جاده‌ها دارای پیامدهای منفی از جمله جراحت و مرگ حیوانات، خطر برای سرنشینان خودروها، نابودی گونه‌های در معرض خطر، آسیب به خودروها، ایجاد منظره‌ای با بار روانی منفی است؛ از طرفی این جانداران در شب، قابلیت تخمین زدن با سرعت بالا را ندارند و دچار خطا می‌شوند و نور شدید، پستانداران شب فعال را شوکه و غافلگیر می‌کند که این عوامل باعث مواجه شدن با صحنه‌های دلخراش مرگ و صدمات می‌شود. 

 

حیواناتی که در جاده تلف می‌شوند اغلب از گونه‌های نادر هستند که اگر در ارزیابی زیست‌محیطی احداث جاده‌ها توجهی به محل عبور حیوانات نشود، آنها را در معرض انقراض قرار می‌دهد.

 

دکتر سعید خسروی فعال محیط زیست و پژوهشگر در  این رابطه به ایسنا گفت: در جاده‌های بین روستایی شهر گلزار شهرستان بردسیر تا روستاهای شیرینک و چهارطاق و معدن درآلو شاهد تلفات گونه‌های نادر حیوانات از جمله مار، جوجه تیغی، خرگوش و پرندگان بوده‌ام و شاید در یک روز بیش از یک مورد این اتفاق می‌افتد که واقعا نگران کننده است.

 

وی در ادامه گفت: شاید اکنون این تلفات به‌صورت خاموش باشد و خیلی دیده نشوند اما در بلندمدت بسیاری از گونه‌ها را در همین جاده‌ها از دست می‌دهیم که نشان می‌دهد در ساخت جاده و ورود به حیات وحش به حیوانات توجه نشده است.

 

خسروی تصریح کرد: با توجه به اینکه این جاده ها روستایی بوده، با توسعه معدن درآلو رفت و آمد زیاد و پر ترافیک در این جاده های روستایی، عملا ارتباط دو زیستگاه را قطع نموده که این امر بسیار آسیب‌زننده است.

 

این فعال محیط زیست گفت: قبل از احداث جاده و معدن کاری ابتدا باید توجه کافی به زیستگاه جانوران صورت بگیرد و اقدامات لازم به نحوی انجام شود که امکان تردد حیات وحش وجود داشته باشد، اما در این منطقه بکر جاده‌های بین روستایی که به معدن ختم می‌شوند بدون توجه به طبیعت و منابع زیستی آن ساخته و طراحی شده‌اند و در زمان احداث هیچ توجهی به خانه حیات وحش و راحتی عبور و مرور گونه‌های جانوری نشده است.  

 

وی افزود: توسعه معدن‌کاری که در  قلب طبیعت و بسیاری از زیستگاه‌های بکر نظیر زیستگاه‌های کوهستانی این منطقه زیبا اتفاق افتاده و به علت نیاز به ایجاد دسترسی جاده‌ای و باز کردن «سینه کار های معدنی» به تخریب زیستگاه این منطقه منجر شده است.  

 

خسروی اظهار کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده یا نورپردازی در نقاط پر تردد حیوانات در محل های عبور حیوانات در جاده های این منطقه از شهرستان بردسیر یک اقدام ضروری است که باید از سوی ادارات مربوطه در جاده های روستایی و کوهستانی نصب شوند که این کار موجب می‌شود رانندگان با سرعت کمتر و دقت بیشتری از این جاده‌ها عبور کنند و اقدامی مناسب جهت جلوگیری از کشته شدن حیوانات است. 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار