دکتر نوذر نخعی با اشاره به افزایش مصرف سیگار و قلیان در بین زنان و مردان کرمانی، گفت که یکی از مشکلات فعلی در مصرف سیگار، برندهای خارجی هستند که به شدت در آن‌ها ذائقه‌سنجی می‌شود.

 

وی، تبلیغات را در گرایش نسل جوان به مصرف سیگار مهم دانست و با بیان این‌که اختصاص قفسه‌های پشت فروشندگان سوپرمارکت به بسته‌های سیگار، می‌تواند بر ذهن کودکان تاثیر بگذارد و با شرطی‌کردن آن‌ها سبب شود در نوجوانی درخواست دوستان برای مصرف سیگار را بپذیرند، از مردم خواست چنین مواردی را ضمن تماس با شماره 190 گزارش دهند.

 

نخعی با اشاره به پتانسیل اعتیادآوری انواع موادمخدر، بیان کرد: احتمال اینکه فردی به سیگار روبیاورد و معتاد بشود بسیار زیاد است و برخلاف ذهنیت خیلی از جوانان و نوجوانان که فکر می‌کنند کسی که سیگار بکشد احتمال معتاد شدن او کم است، احتمال اعتیاد در صورت مصرف سیگار نسبت به بقیۀ مواد بیشتر است.

 

وی با اشاره به تاثیر تلفن همراه برای ورود کودکان و نوجوانان به دنیای مصرف انواع موادمخدر، تاکید کرد: باید نسل جدید را طوری آموزش بدهیم که بدانند ترک سیگار ساده نیست.

 

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به نقشۀ مصرف سیگار در دنیا در سال 2022، گفت: این نقشه نشان می‌دهد در کشورهای اروپای شرقی مصرف سیگار بیشتر از سایر مناطق دنیا است.

 

وی ادامه داد: همچنین بر اساس این آمار، ایران در مصرف سیگار جزو کشورهایی با آمار متوسط است.

 

نخعی در مقایسۀ آمار مصرف سیگار در سال‌های 2011 تا 2016 در استان کرمان، افزود: این آمار نشان می‌دهد، مصرف سیگار بین خانم‌ها و آقایان طی این سال‌ها افزایش یافته است. شاید مصرف سیگار در کرمان نسبت به شمال‌غرب کشور کمتر باشد اما نباید گمان شود مشکلی نداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: مقاله‌ای که توسط وزارت بهداشت برای مقایسۀ مصرف سیگار در زنان و مردان از سال 2004 تا 2016 منتشر شده است، نشان می‌دهد یک‌چهارم مردان و یک‌بیستم زنان ایرانی سیگار مصرف می‌کنند و در مجموع ۱۴ درصد افراد جامعه سیگار استعمال می‌کنند.

 

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان یادآور شد: همچنین بر اساس آمار وزارت بهداشت، کرمان جزو استان‌هایی است که مصرف قلیان در آن بالا است.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش تبلیغات در مصرف سیگار، گفت: سازمان جهانی بهداشت بر مقولۀ تبلیغات دخانیات تاکید دارد، قفسه‌های پشت فروشنده‌های سوپرمارکت، فیلم و انیمیشن، سنگرهای مهم صنعت دخانیات هستند.

 

نخعی بیان کرد: جمعیت هدف کمپانی‌های دخانیات در قفسه‌های دیوار پشت فروشندۀ سوپرمارکت بچه‌های سه تا پنج ساله هستند. زمانی که این گروه سنی همراه پدر و مادر برای خرید مراجعه می‌کنند با دیدن این بسته‌ها حس خوبی نسبت به سیگار پیدا می‌کنند و شرطی‌شدن کلاسیک برای کودک اتفاق می‌افتد و در نوجوانی وقتی دوستانش به او سیگار تعارف می‌کنند، گرچه به‌خاطر نمی‌آورد که این جعبه را کجا دیده است اما چون شرطی شده، حس مثبت نسبت به این جعبه دارد.

 

وی ادامه داد: در این رابطه قانون محکمی وجود دارد اما به دلیل این‌که سوپرمارکت‌ها جزو مشاغل حساس نیستند، وزارت بهداشت در بازه‌های زمانی طولانی به این مکان‌ها برای بازرسی مراجعه می‌کنند اما مردم می‌توانند در تماس با شمارۀ 190 که رایگان است سوپرمارکت متخلف را معرفی کنند.

 

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نماد دیگر تبلیغ را قلیان‌فروشی‌ها دانست و تاکید کرد: اگر مطالبه‌گری افزایش یابد می‌توان برای آن‌ها هم چاره‌اندیشی کرد.

 

وی افزود: وقتی مالیات سیگار زیاد شد مصرف خودبه‌خود کاهش می‌یابد اما در حالی که بسیاری از داروها در کشور کم‌یاب است، برندهای مختلف سیگار به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود و از کانال‌های مختلف وارد کشور می‌شود.