مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان:
تأمین خوراک فکری شاعران حلقه مفقوده “شعر رضوی” است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: با معرفی کتب منابع فرهنگ رضوی از طریق اساتید قم و آدم‌های بلد فرهنگ رضوی، سعی داریم خوراک فکری شاعران که حلقه مفقوده شعر رضوی است را تأمین کنیم.
روحی مدیر کل ارشاد کرمان

به گزارش آسمان بردسیر، محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی فرهنگی و هنری امام‌رضا علیه‌السلام، اظهارداشت: کرمان امسال بیست و هشتمین دوره جشنواره شعر فارسی رضوی را برگزار می‌کند؛ این جشنواره موضوعی، قدیمی‌ترین جشنواره موضوعی رضوی است.

وی ادامه داد: اساس و پایه گذاری جشنواره رضوی از کرمان شروع شد. سید جواد جعفری زمانی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت کرمان بود این جشنواره را پایه گذاری کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان افزود: در سال ۷۳ جشنواره شعر رضوی در کرمان پایه گذاری شد و زمانی که جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی شد این جشنواره را توسعه داد و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) شکل گرفت و بعد از آن بود که جشنواره های فرهنگی و هنری امام رضا(ع) گسترش پیدا کرد.

روحی بیان کرد: امسال علاوه بر مراسم افتتاحیه، اختتامیه و معرفی افراد برگزیده، با هماهنگی هایی که با بنیاد امام رضا(ع) انجام شده ۳ نشست تخصصی با موضوع شعر آیینی رضوی در ۳ تا استان قم، یزد و مازندران پیش بینی شده است که هفته گذشته این کارگاه با حضور اساتید و شاعران در قم برگزار شد، دو نشست موضوعی دیگر در پیش داریم که ۱۴ اسفند در یزد و ۲۲ اسفند ماه نیز در مازندران برگزار می‌شود.

وی افزود: تلاش کردیم این جشنواره تنها به زمان مشخص جشنواره محدود نشود و طی سال در سراسر کشور این نشستهای تخصصی شعر را داشته باشیم که به نظر یک اتفاق مثبت در روند اجرایی آیینی شعر کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری این نشستها این است که اشعار مبتنی بر تفکر و دیدگاه و آشنایی با معارف رضوی باشد؛ اکثر شعرهای رضوی که با آن در ارتباط بودید این نکته‌ در آن مشهود است علاقه ما ایرانیان بیشتر عمومأ احساسی و علاقه مندی مفرط است.

روحی عنوان کرد: در نشست‌ها تلاش داریم با معرفی منابع رضوی به اشعار سمت و سو بدهیم و بار احساسی صرف را به معرفی فرهنگ رضوی سوق بدهیم. در همین راستا معرفی منابع متعدد در زمینه امام رضا(ع) در دستور کار خود قرار دادیم که این منابع باید مطالعه شوند شاعران روی آنها تدبر کنند و بعد این مطالب و آموزه های رضوی اصل و محور شعرهای رضوی قرار گیرد تا نمادهای کبوتر و بارگاه به نفع مفاهیم درشت و مهم تر رضوی عقب نشینی کنند و کلماتیبا بار فرهنگ رضوی، دانش رضوی را شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: امسال هم در فراخوان به این نکته اشاره شد و منابعی معرفی شده است بعد از پایان جشنواره به تحلیل اشعار برگزیده خواهیم پرداخت تا ضمن آسیب شناسی جشنواره امسال بتوانیم جشنواره سال آینده را بهتر برگزار کنیم تا نگاه شاعران صرفا عاشقانه و عرض ارادت احساسی نباشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان بیان کرد: تاکید اداره کل کرمان و دبیرخانه شعر رضوی این است که روز اختتامیه شعر رضوی پایان اتفاقات جشنواره و این حوزه مهم شعری کشور نباشد به خاطر همین تمام تلاشمان این است که این نشست‌های شعری، جلسات نقد و بررسی حوزه شعر رضوی به صورت فصلی در طول سال برگزار شود که قطعا این موضوع نیاز به برنامه ریزی دارد.

روحی بیان کرد: یکی از اهداف عمده ما این است که خوراک فکری شاعر را در زمینه امام رضا(ع) تامین کنیم. در این راستا کتب و منابع فرهنگ رضوی که بعضاً خلأ آنها حساس می‌شود را از طریق اساتید قم و آدمهای بلد فرهنگ رضوی معرفی می‌کنیم چرا که این موضوع حلقه مفقوده شاعران رضوی است.

وی گفت: بعد از 28 دوره برگزاری جشنواره شعر رضوی، امروز این جشنواره به بلوغ رسیده است و حلقه مفقوده آن حضور آدمهایی است که شناخت روشن، ساده و البته دقیقی از آموزه های رضوی، فرهنگ و زیست رضوی دارند نکته این است که این زیست رضوی متکی بر فرهنگ رضوی است و فرهنگ رضوی زیر مجموعه آموزه های رضوی است و همه اینها آدم بلد خودش را می‌خواهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان بیان کرد: عرض ارادت یک زائر متفاوت از عرض ارادت یک شاعر است چون شاعر مفاهیم رضوی را فرا گرفته که برگرفته از فرهنگ رضوی است و انها در قالب شعر و حسی لطیف بیان می‌کند، این نکته ای است که برای جهت دهی جشنواره در سال‌های آینده تاکید داریم.

 

روحی عنوان کرد: نکته همین است شاعر شعرش را از کتاب حوزه پژوهشی بیرون می‌کشد و تبدیل به گفتمان لذت بخش شعری می‌کندو ما تلاش داریم همه این پژوهش‌ها را در ذهن شاعر نهادینه و به وی منتقل کنیم ، این شاعر است که می تواند همه این پژوهش ها را در کلام موزن شعر و در حوزه تصاویر لطیف شعری به مخاطب دوستدار خودش عرضه کند.

وی افزود: کاری که سالهای سال و قرن هاست شاعران انجام می‌دهند در حوزه شعر این است که، شاعران مفاهیم پیچیده را تبدیل به شاعرانگی کردند و بعد این شاعرانگی در بین مردم عامی گسترش پیدا می‌کند و همیشه این گونه بوده که مفاهیم سخت و پیچیده را شاعران ساده و تصویر سازی و با زنجیره کلمات وزنی تبدیل به شعری نوین کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان افزود: شعر تبدیل یک تفکر پیچیده به یک تفکر ساده است که همه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و بسیاری از این مفاهیم در سالهای گذشته تبدیل به ضرب مثل شده؛ بعضی از این ضرب المثل ها تئوری و تفکر پیچیده ای دارند اما زمانی به زبان قابل درک جامعه تبدیل شده است، لذا تفکر و ریل گذاری جشنواره از طریق دبیر خانه برای امسال و سالهای آینده به همین طریق خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار