دانشمندان ادعا کرده‌اند:
دستگاه لاک‌ خشک‌کن UV می‌تواند به DNA آسیب بزند و باعث جهش سلول‌ها شود

دانشمندان ادعا کرده‌اند که تشعشعات خشک‌کن ناخن می‌تواند به DNA آسیب بزند و با جهش سلولی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
لاک خشک کن
به گزارش آسمان بردسیر، دیجیاتو نوشت: مانیکور ژله‌ای که برای براق‌شدن و شکل‌دادن به ناخن‌ها استفاده می‌شود، در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است. بااین‌حال حالا در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که تشعشعات خشک‌کن ناخن UV می‌تواند به DNA آسیب برساند و باعث جهش‌های سرطان‌زا در سلول‌های انسان شود.
 
 

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو در مطالعه جدیدی توضیح داده‌اند که تشعشعات ایجادشده از خشک‌کن‌های ناخن فرابنفش (UV) که برای سفت‌کردن ژل استفاده می‌شود، می‌تواند به مواد سلولی و ژنتیکی آسیب برساند؛ به‌ویژه با ایجاد جهش دائمی در سلول‌های انسانی مرتبط با سرطان.درحالی‌که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، UVA (پرتو فرابنفش A) باند پهن (315-400 نانومتر) را به‌عنوان سرطان‌زا گروه 1 طبقه‌بندی کرده است، UVA هنوز در بسیاری از محصولات تجاری مانند تخت‌های برنزه‌کننده و خشک‌کن‌های ناخن UV استفاده می‌شود

 

تشخیص سرطان‌زابودن تشعشعات خشک‌کن ناخن

محققان در مطالعه خود، برای ارزیابی آسیب DNA و جهش سلول‌ها، فرایند تابش آزمایشگاهی نور UV خشک‌کن ناخن را برای سلول‌های گرفته‌شده از انسان و موش انجام دادند. در طول آزمایش، سلول‌ها یک، دو یا سه‌بار تحت تأثیر تابش قرار گرفتند که مدت زمان هر مواجهه بین 0 تا 20 دقیقه بود.

 
 
در تمام آزمایش‌ها، یک تابش 20 دقیقه‌ای منجر به مرگ 20 تا 30 درصد سلول‌ها شد، درحالی‌که سه‌بار قرارگرفتن متوالی در معرض این تابش 20 دقیقه‌ای، بین 65 تا 70 درصد باعث مرگ سلولی شد.دانشمندان می‌گویند نتایج مطالعه آن‌ها که در ژورنال Nature منتشر شده است، وضعیت جامعی از آسیب DNA و جهش سلولی که پس از استفاده خشک‌کن‌های لاک ناخن رخ می‌دهد، ارائه می‌کند.
 
 
بااین‌حال قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری قطعی در مورد خطرات مربوط به سرطان داشت، باید تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود.
 
 
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار