دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان؛
رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان

افزایش ۴۲ درصدی میانگین کرایه تاکسی و سایر وسایل عمومی در شهر کرمان درحالیست که عده‌ای آن را برای شهروندان سخت و برای معیشت رانندگان ضروری توصیف می‌کنند؛ درحالی که این نرخ ها مصوب شده، کاری نیز از دست شهروندان بر نمی‌آید و مصداق این جمله شده: همین که هست.
افزایش نرخ تاکسی در کرمان

به گزارش آسمان‌بردسیر، ایرنا در گزارشی نوشت: صحبت بر سر فعالیت تاکسی در شهری مانند کرمان به عنوان مرکز استان در حالی است که تعداد تاکسی ها به اندازه نیاز نیست و خدمات رسانی آنها که در آمار هستند نیز مناسب و مطلوب توصیف نمی شود؛ بسیاری از تاکسی ها مجوز گرفته اند اما به قول مدیران شهری، خدمات رسانی در خیابان ندارند.

 

در این شرایط که رشد نرخ دستمزد کارگران و کارمندان کمتر از این میزان افزایش است، مدیران شهرداری و اعضای شورا حتی این منت را نیز بر سر شهروندان دارند که باید بیشتر افزایش می دادند و تازه شورا جلو آن را گرفته است.

 

طی سال های گذشته تاکنون تعیین نرخ کرایه خدمات این تاکسی‌ها همواره به عنوان چالشی بین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، شورای اسلامی شهر، تاکسیرانان و مسافران مطرح بوده است، روش‌های محاسبه نرخ کرایه تاکسی در شهرهای مختلف معمولا پایه علمی ندارد و براساس نرخ تورم و نرخ های موجود از سال های قبل درصد معینی از سوی مراجع مربوطه تعیین و براساس آن نرخ‌های جدید محاسبه شده و ابلاغ می‌شود.

 

امسال هم نرخ کرایه وسایل حمل و نقل همگانی از جمله تاکسی‌ها در کرمان با افزایش ۴۲ درصدی روبه رو بوده است نرخی که شهروندان آن را در شرایط اقتصادی کنونی بویژه افزایش حقوق کارمندان و کارگران، غیرمنصفانه و رانندگان تاکسی‌ها هم البته این افزایش را جزیی و تنها جبران‌کننده بخش کوچکی از چاله‌های اقتصادی زندگی خود می‌دانند.

 

وضعیت اقتصادی مردم از یک طرف درحالی است که رانندگان تاکسی هم با اشاره به خرابی مکرر خودروهایی که می گویند کیفیت لازم را ندارند و گرانی قطعه و سایر هزینه ها، معتقدند که آنان نیز باید بتوانند امرار معاش کنند.

 

این درحالی است که کرمان نه تنها از نظر کمبود تاکسی دچار مشکلات اساسی است، از نظر نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز وضعیت خوبی در کشور ندارد.

 

مسئولان حوزه شهری کرمان از شورای شهر گرفته تا شهرداری هم ضمن تایید این موضوع که افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها برای شهروندان سختی‌های به دنبال دارد به شرایط سخت زندگی رانندگان تاکسی هم اذعان دارند، شرایطی که در اوضاع تورمی این روزها تامین هزینه‌های سرویس و نگهداری ماشین را برای آنان دشوار کرده است.

 

چاره‌ای جز افزایش نرخ‌ها نبود

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان در گفت‌و گو با ایرنا گفت: فرایند تعیین نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون شهرداری‌ها در اواخر سال طبق پیشنهاد واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر ارسال می‌شود و شورای شهر پس از بررسی، تصویب و در نهایت تایید فرمانداری مربوطه کرایه قانونی هر شهر را اعلام می‌کند.

 

محمد مهدی نژاد ادامه داد: در انتهای سال ۱۴۰۱ متاسفانه به طور عجیبی، نرخ تورم و قیمت قطعات یدکی بالا رفت و بسیاری از رانندگان درباره این موضوع دچار مشکل شده بودند از این رو چاره‌ای نداشتیم که امسال زودتر از موعد مقرر بحث افزایش قیمت‌های کرایه‌های وسایل حمل و نقل عمومی را اعلام کنیم.

 

افزایش ۷۰ درصدی اقلام مصرفی رانندگان تاکسی‌ها

مهدی نژاد بیان کرد: در سال‌های گذشته برای تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها ابتدا نرخ تورم از بانک مرکزی گرفته می‌شد، سپس پیشنهاد افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی را می‌دادیم اما امسال اقلام مصرفی رانندگان بالای ۷۰ درصد افزایش قیمت نسبت به اوایل سال ۱۴۰۱ داشت ار طرفی بعضی رانندگان خاطی نیز در دریافت کرایه‌ها کم لطفی می کردند از اینرو نرخ جدید کرایه وسایل حمل و نقل عمومی اعلام شد.

 

افزایش ۴۲ درصدی و باقی گلایه ها

 

وی بیان کرد: در ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، نرخ کرایه تاکسی امسال با میانگین ۴۲ درصد افزایش در شورای شهر تصویب شد اما بعد از ابلاغ این افزایش ۴۲درصدی نیز با اعتراض رانندگان مواجه بودیم.

 

در ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، نرخ کرایه تاکسی امسال با میانگین ۴۲ درصد افزایش در شورای شهر تصویب شد اما بعد از ابلاغ این افزایش ۴۲درصدی نیز با اعتراض رانندگان مواجه بودیم.

 

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان تصریح کرد: نرخ ۴۲درصدی به گونه‌ای بود که پرداخت باقیمانده پول برای رانندگان در مواردی سخت می شد زیرا تنها ۴۰ درصد تاکسی‌های سطح شهر به کارتخوان مجهز هستند و تعدادی کم هم کیو آر کد دارند؛ در این شرایط این اتفاق باعث مشاجره بین راننده و مسافر شده بود و اگر خودتان را جای رانندگان بگذارید ۵۰۰ تومانی نقد هم‌اینک در بازار به سختی گیر می‌آید. از اینرو رانندگان به تاکسیرانی و شورای شهر درخواست دادند که در این حالت امکان آمدن پول شبه‌ناک به زندگیشان وجود دارد لذا این درخواست در شورا مطرح شد و مجدد کمیسیون‌ها مربوطه موضوع را بررسی کردند و در نهایت پنجم اردیبهشت امسال، شورای شهر نرخ کرایه‌ها را تا هزار تومان رُند کرد.

 

وی ادامه داد: هم‌اینک رُند شدن قیمت‌های کرایه‌های تاکسی به واحد تهیه برچسب‌های تعیین قیمت در تاکسیرانی، اعلام شده و بزودی این برچسب‌ها هم چاپ و طی ۲ روزهای آتی بر روی تاکسی‌ها نصب می‌شوند.

 

پول خُردی که رانندگان ندارند و مبالغی که اضافه دریافت می‌شود

رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان؛ دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان

به گفته وی پرداخت پول نقد هم به معضلی برای رانندگان تاکسی و مسافران تبدیل شده و در مواقعی راننده پول خُردتر برای برگرداندن پول باقیمانده مسافر را ندارد و در این شرایط مبلغ بیشتری از مسافر دریافت می‌شود که این موضوع ربطی به نرخ ندارد و با فرهنگ سازی و ایجاد سازوکاری برای پرداخت غیر نقدی مشکل حل می‌شود.

 

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان ادامه داد: برای ایجاد سازوکاری به منظور پرداخت غیرنقدی کرایه‌ها نیز پیگیری‌ها انجام و سازمان با یک شرکت وارد مذاکره شده و به صورت پایلوت(نمونه) بحث کدهای کیو آر را در یکسری تاکسی‌ها بویژه تاکسی‌های مسیر فرودگاه پیاده کرده است که البته طرح خیلی خوبی هم بود اما فاوا( سازمان فناوری اطلاعات شهرداری) می‌خواهد این موضوع را به صورت یکپارچه در تمام سازمان‌ها و شهرداری‌های زیر مجموعه شهرداری اعمال کند که بزودی این بحث کد کیو آر در تمام تاکسی‌ها اعمال خواهد شد.

 

مهدی نژاد گفت: در زمینه در اختیار دادن کارتخوان‌ به رانندگان تاکسی باید در نظر بگیریم که میانگین مسافری که در روز از این تاکسی‌ها استفاده می کنند تراکنششان بسیار کم است البته در گذشته بانک‌ها به صورت امانی این کارتخوان را در اختیار رانندگان قرار می‌دادند که با توجه با پایین بودن تراکنش‌ها به صورت امانی نیز دیگر این دستگاه‌ها در اختیار گذاشته نمی‌شود؛ از طرف دیگر قیمت کارتخوان‌ها هم بسیار بالا رفته است و تهیه آنها در توان رانندگان تاکسی نیست.

 

و اما جزییات قیمت‌های جدید

رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان؛ دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به اینکه نرخ کرایه تاکسی کورسی در کوتاه‌ترین مسیر پنج هزار تومان و در طولانی‌ترین مسیر هشت هزار تومان است، درباره شاخص‌های تعیین‌کننده نرخ کرایه‌ها اضافه کرد: نرخ تورم، نرخ استهلاک خودرو و نرخ دستمزد راننده را در نظر می‌گیریم و بر آن اساس به درصد افزایش می‌رسیم.

 

وی بیان کرد: کنسلی تاکسی‌های دربستی و خودروهای که در آژانس‌ها فعالیت می‌کنند طبق مصوبه ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است؛ یعنی این میزان چهار هزار تومان بوده که به پنج هزار تومان رسیده و برای معطلی نیز که به ازای هر دقیقه ۵۰۰ تومان بوده با ۴۰ درصد افزایش به ۷۰۰ تومان رسیده و کوتاهترین مسیر تا پیمایش پنج کیلومتر که ۱۴ هزار تومان بوده با ۴۳ درصد افزایش به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و برای مسیرهای بالای پنج کیلومتر نیز به ازای هر کیلومتر اضافه‌تر ۲ هزارو ۵۰۰ تومان به کرایه این خودروها اضافه خواهد شد.

 

مهدی نژاد ادامه داد: نرخ کرایه دربستی برای خودروهایی که برای شرکت‌های حمل و نقل فعالیت می‌کنند شامل پیکان ،پراید، روا و آردی برای هر کیلومتر ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است که به ازای هر ساعت ۴۰ هزار تومان حساب می‌شود اما برای خودروهای ساینا، دوو، سیلو، تیبا و ریو به ازای هر کیلومتر ۲ هزارو ۵۰۰ تومان و برای هر ساعت ۴۵هزار تومان تعیین شده؛ این نرخ برای خودروهای سمند، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پاس و ال نود برای هر کیلومتر ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و ساعتی ۴۸ هزار تومان و برای خودروهایی مانند برلیانس نیز کیلومتری سه هزار تومان و ساعتی ۵۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است. همچنین خودروهای ون کیلومتری پنج هزار تومان و هر ساعت ۸۵ هزار تومان و در خصوص مینی‌بوس نیز هر کیلومتر پنج هزارو ۵۰۰ تومان و هر ساعت ۹۰ هزار تومان و محاسبه شده است.

 

مهدی نژاد گفت: این نرخ برای اتوبوس‌های بخش دولتی با کارت یکهزارو ۵۰۰ تومان، بخش خصوصی با کارت ۲ هزار تومان و بدون کارت هزینه استفاده از این اتوبوس‌ها سه هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

وی تاکید کرد: اتوبوس‌های دربستی نیز در ۲ ساعت اول ۶۶۹ هزارو ۳۰۰ تومان مصوبه داریم و مازاد بر این ۲ ساعت هر ساعت ۳۳۴ هزارو ۶۰۰ تومان اضافه محاسبه خواهد شد.

 

نرخ کرایه‌ها در مناطق حاشیه‌ای

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به اینکه در افزایش کرایه‌ها به محدوده شهری مثل حاشیه شهر توجه می‌شود که میزان افزایش با توجه به وضعیت معیشتی افراد این مناطق باشد، اظهارداشت: برای مناطق حاشیه‌ای( اختیارآباد، زنگی آباد و باغین) طبق نرخ مصوب حوزه خدمات شهری کرمان، برای اینکه برای رانندگان ارائه خدمات در این مناطق صرفه داشته باشد از شورای آن شهر یا روستا خواسته‌ایم که نرخی برای داخل زیر مجموعه خود اعلام کنند تا به نرخی که ما داریم اضافه شود.

 

وی افزود: به طور مثال هم‌اینک از میدان آزادی تا ورودی اختیارآباد کرایه ۱۰ هزار تومان است یا از این میدان تا ورودی باغین ۱۲ هزار تومان است که به این نرخ ها یک مصوبه اضافه شده که داخل شهر تا انتها نیز پوشش داده شود.

 

ثبات نرخ کرایه با افزایش خدمات به تاکسی‌ها

رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان؛ دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان

مهدی نژاد با اشاره به اینکه رانندگان هم راضی هستند که نرخ بالا نرود اما در عوض خدماتی به آنان داده شود، تاکید کرد: اگر واقعا می شد یکسری خدمات مانند(روغن، لنت، سرویس ماهیانه ماشین و لوازام یدکی) را با نرخ دولتی به رانندگان تاکسی بدهیم، راننده هم هر نرخی که شورا تصویب کند از مردم می‌گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه بیش‌از ۷۸ درصد خودروهای تاکسی در کرمان فرسوده هستند، گفت: طبق بررسی ها، رانندگان تاکسی با توجه به فرسودگی خودروهایشان، افزایش قیمت لوازم یدکی و نبود تسهیلات نوسازی از بعد از سال ۹۳ دچار مشکلاتی هستند و ما نتوانسته ایم تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم کنیم.

 

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان ادامه داد: در برخی کلانشهرها مانند مشهد، منابع مالی شهرداری در وضعیت بسیار عالی قراردارد و از این منابع تسهیلات نوسازی به رانندگان دارای خودروهای فرسوده پرداخت شده است.

 

بازهم دست به سوی شرکت‌های معدنی

رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان؛ دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان

به گفته وی یکی از مهمترین معضلات تاکسی‌ها، فرسوده بودن آنهاست، مشکلی که نیاز به تزریق اعتبارات جدید دارد تا ناوگان تاکسیرانی رنگ جدیدی بگیرد و از کهنگی دربیاید، در اینصورت هزینه‌های یک خودرو نو به مراتب کمتر از خودروهای فرسوده است و راننده‌ نیز مشکلات کمتری دارد و در این شرایط تمایل برای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها کاسته می‌شود.

 

این مسئول گفت: استان کرمان هم که به بهشت معادن ایران شهرت دارد و ۴۰ درصد معادن کشور در این استان قرار دارد می‌تواند با حمایت مالی این معادن از حوزه‌های شهری، اوضاعی بهتری در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده داشته باشد.

 

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان گفت: در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان، شهردار یکسری درخواست‌هایی به استانداری اعلام کرد و مکاتباتی نیز انجام شد که از شرکت‌های معدنی مانند(فولاد، مس سرچشمه) منابع مالی دریافت شود.

 

مهدی نژاد تصریح کرد: شهر کرمان منابع دارد اما نمی‌دانیم چرا نمی‌آیند در بحث نوسازی تاکسی‌ها اقدام و سرمایه‌گذاری کنند. رانندگان تاکسی قشری زحمتکش و بسیار آسیب‌پذیر هستند و خدا می‌داند رانندگانی داریم که اگر روز کار نمی‌کردند، شب پول نان خالی را نداشتند.

 

وی اظهارداشت: هم‌اینک خدماتی به غیر از تعداد محدودی بیمه شده تاکسیرانی ارائه نشده که آن هم از سال ۹۳ تاکنون قطع شده و اکثر رانندگان تاکسی هیچ بیمه‌ای ندارند و بعضی‌ها هم که شغلشان فقط این کار است در انتظار لیست بیمه هستند.

 

شورا نرخ کرایه پیشنهادی شهرداری را کاهش داد

این سخنان مسئولان شهرداری درحالی است که اعضای شورا می گویند نرخ پیشنهادی را تازه کاهش نیز داده اند؛ رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در مجموع نرخ پیشنهادی شهرداری برای کرایه تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی را در شورا کاهش دادیم، افزود: با توجه به افزایش قیمت وسایل ماشین و سایر هزینه‌ها این افزایش قیمت نرخ کرایه تاکسی‌ها نسبتا خیلی بالا نیست.

 

فتح الله مویدی ادامه داد: دُرست است که با افزایش چند درصدی نرخ کرایه تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی شرایط برای شهروندانمان سخت است و بیشتر طبقه ضعیف از این سرویس حمل و نقل همگانی استفاده می‌کنند اما در مجموع این موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در شورا زیاد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت در حالی که حتی سازمان تاکسیرانی پیشنهاد قیمت‌های بالاتری را می‌داد.

 

در مجموع این موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در شورا زیاد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت در حالی که حتی سازمان تاکسیرانی پیشنهاد قیمت‌های بالاتری را می‌داد.

 

وی بیان کرد: طبق قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که امسال تصویب شده اجازه داده شده که این نرخ کرایه تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی براساس نرخ تورم افزایش داشته باشد.

 

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان اظهارداشت: نرخ تورم امسال از بانک مرکزی گرفته شده و از ۴۲ تا ۴۵ درصد برای افزایش قیمت نرخ کرایه‌ها میانگین گرفته شده است.

 

پیگیری ارائه تسهیلات خدماتی به رانندگان تاکسی‌ها

رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان؛ دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان

وی با اشاره به اینکه به سازمان تاکسیرانی پیشنهاد داده شده که ارائه تسهیلات خدمات مختلف به رانندگان تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی پیگیری شود، گفت: تا الان هیچ کمکی تاکسیرانی به تاکسیرانان نکرده و هر چه باید اتفاق بیافتد توسط شهرداری باید انجام شود اما دنبال این موضوع هستیم تا شاید کمکی به تاکسیرانان شود و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار