سلطانی تولیدکننده اسباب‌بازی؛
سرانه‌ی مصرف اسباب‌بازی در کشور بسیار پایین است

یک تولیدکننده اسباب‌بازی گفت: سرانه مصرف اسباب‌بازی در کشور بسیار پایین است، هرچند نسل جدید امروز نگرششان توسعه یافته اما باز جای کار دارد.
اسباب بازی

به گزارش آسمان بردسیر، حسین‌رضا سلطانی مدیرعامل شرکت بازی‌سازان نزدیک به دو دهه است که در زمینه بازی‌های فکری، سرگرمی و آموزشی و اسباب‌بازی فعالیت داشته و حالا متمرکز بر صنعت تفریحات است و به‌طور مشخص روی مراکز بازی حرکتی و مهارت‌آموزی کار می‌کند. در واقع او مبتکر خانه‌های بازی در کشور است.

 

سلطانی در آستانه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» درباره تاثیر آموزش و بازی‌های حرکتی بر کودکان امروز و زندگی آن‌ها و همچنین فعالیتی که در این حوزه انجام می‌دهد، گفت: تمرکز ما در خانه‌های بازی برروی بازی‌های حرکتی و مهارت‌آموزی است، اتفاقی که کمتر به آن پرداخته شده است، چرا که بچه‌های ما، امروز در مدارس و مراکز تربیتی کمتر نسبت به آن آموزش می‌بینند.

 

در واقع ما در خانه‌های بازی، سبک جدیدی که مبتنی بر دانش روز دنیاست را آموزش می‌دهیم، مانند اوریگامی که هر دو نیم کره مغز را درگیر می‌کند و بسیاری دیگر که مهارت محسوب می‌شوند. متاسفانه بچه‌های ما در مدرسه مهارت‌آموزی ندارند و حتی خلاف آن انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: در جنین شرایطی بچه‌ها به دلیل نبود سبک درست آموزشی در مدارس، کم کم اعتماد به نفسشان پایین می‌آید، بنابراین در معرض آسیب‌های جسمی و روحی روانی قرار می‌گیرند و از سوی دیگر استفاده افراطی از محصولات دیجیتال و نبود آموزش‌های صحیح، به سلامت جسم و روان آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

 

علاوه بر این بچه‌های امروز به دلیل سبک زندگی آپارتمانی و فست‌فودی فعالیت حرکتی چندانی ندارند و به دلایل مختلف ازجمله آلودگی هوا از حرکت بازایستاده‌اند، بنابراین می‌توانند در این «خانه بازی‌ها» در عین این که حرکت دارند به کسب آموزش و مهارت به شکل مستقیم و غیرمستقیم بپردازند چرا که ما در این مراکز به این بخش توجه می‌کنیم تا، حرکت و خلاقیت آن‌ها شناسایی شده و کسب مهارت کنند.

 

او در ادامه به نبود بستر مناسب در صنعت اسباب‌بازی اشاره کرده و افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اسباب‌بازی به عنوان یک صنعت در آن شناخته نمی‌شود برعکس دنیا؛ امروز در کشور ما اسباب‌بازی‌فروش باید از اتحادیه خرازان جواز کسب بگیرد و تولیدکننده نیز باید از اتحادیه نایلون و پلاستیک جواز کار بگیرد.

 

یعنی بحث اسباب‌بازی جدی گرفته نشده است، در صورتی‌که اسباب‌بازی هم می‌تواند یک تجارت قوی و پرسود باشد و هم برروی فرهنگ و رشد بچه‌ها اثرگذار باشد. غذای روح بچه‌ها اسباب‌بازی و بازی‌های فکری است که موجب شناخت دنیای بیرون خودش می‌شود، به‌خصوص اسباب‌بازی‌های هدفمند دارای این ویژگی هستند. در کشور ما بازی‌های فکری خیلی خوبی تولید شده است هرچند که در بخش اسباب‌بازی چندان قوی نیستیم.

 

این کارشناس حوزه کودک همچنین درباره میزان اعتماد مخاطب به اسباب‌بازی ایرانی نیز بیان کرد: در زمینه صنعت تفریحات، مراکز بازی یا شهربازی‌ها به جرات می‌توان گفت بیشتر محصولات در داخل کشور تولید می‌شوند در حالی که پیش از این وارداتی بودند و مخاطب نیز به آن اعتماد دارد. در زمینه بازی‌های فکری نیز تولیدکنندگان خوب ایرانی مشغول به تولید و حتی صادرات هستند.

 

اما موضوع مهم همان‌طور که گفتم جدی نگرفتن این صنعت از سوی بخش دولتی است. در صورتی که می‌تواند اشتغالزایی، فرهنگ‌سازی و روند رشد را به درستی تغییر دهد و تحول بسیار بزرگی در کشور ایجاد کند.

 

سلطانی در همین زمینه توضیح داد: سرانه مصرف اسباب‌بازی در کشور ما بسیار پایین است، هرچند نسل جدید و خانواده‌ها امروز ذهن و نگرششان توسعه یافته است و برای کودکان هزینه می‌کنند، اما باز هم جای کار بسیار دارد. اگر در این حوزه فرهنگسازی شود، سبک زندگی افراد عوض می‌شود و استفاده افراطی از محصولات دیجیتالی نیز کنترل می‌شود. این تغییر سبک، نیازمند یک عزم جدی است تا رسانه‌ها و متولیان امر کودک مانند آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مسیر گام‌های جدی بردارند.

 

وی در پایان سخنان خود گفت: پدر‌ها و مادرها، مربیان و آموزش‌دهندگان ومتولیان امر کودک می‌توانند با کسب آگاهی و به‌دست آوردن اطلاعات درست، آموزش لازم را ببینند تا بخشی از مشکلات قشر کودک حل شود. نبود آموزش‌های صحیح در حوزه بازی‌های فکری، اسباب‌بازی و مسائلی مرتبط با کودک آسیب زننده است و مسیر زندگی کودکان ما را به بیراهه می‌برد.

 

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» MBC از سوی شرکت «میلاد نور» به‌عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت، و با نظارت شورای نظارت بر اسباب‌بازی روز‌های ۲ تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

 

امسال بخش ویژه‌ای از این نمایشگاه به‌صورت تخصصی و جداگانه به اسباب‌بازی اختصاص یافته است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار