معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
شهرستان بردسیر پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شهری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سال جاری شهرستان بردسیر در استان کرمان پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شهری است
پزشک خانواده بردسیر

به گزارش آسمان‌بردسیر، محسن بارونی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگوی ویژه خبری در سیمای مرکز کرمان درباره اجرای طرح پزشک خانواد در ایران اظهار کرد: پزشک خانواده در کشورهای مختلف دنیا ۵۰ سال سابقه دارد و در ایران از سال ۸۱ با تشکیل تیم‌های مختلف تحقیقاتی به نام تیم اصلاحات نظام سلامت کار خود را آغاز کرده است.

 

وی افزود: با انجام مطالعات مختلف در کشورهای متعدد، در سال ۸۱ قرار شد طرح پزشک خانواده در پنج استان کشورمان به صورت پایلوت اجرا شود اما به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد؛ در ادامه نظام ارجاع در سال ۸۴ تدوین و در این سال به همت نمایندگان مجلس تمام اعتبار پزشک خانواده و نظام ارجاع به بیمه سلامت داده و مقرر شد در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا شود.

 

بارونی بیان کرد: در سال ۹۱ دو استان دیگر در قالب پزشک خانواده شهری پایلوت شده و وزارت بهداشت تجربیات زیادی در این خصوص دارد و در سال گذشته و در ادامه امسال تصمیم گرفته شد در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر نیز اجرا شود تا در راستای اهداف پوشش همگانی سلامت حرکت کنیم.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در سال جاری شهرستان بردسیر در استان کرمان پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شهری است، گفت: نظام ارجاع در مسیر دستیابی به اهداف پوشش همگانی سلامت است که پوشش کامل جمعیت، بسته خدماتی جامع و کاهش پرداختی از جیب مردم را شامل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه چشم انداز پزشک خانواده پوشش همگانی سلامت مبتنی بر مراقبت‌های اولیه است، افزود: اکنون در ایران حدود ۸۰ درصد منابع حوزه سلامت به سمت درمان می‌ورد و کمتر به حوزه بهداشت توجه می‌شود که باید با اجرای طرح‌هایی مثل پزشک خانواده از هزینه‌های درمان جلوگیری کنیم.

 

بارونی تصریح کرد: نظام ارجاع مسئله مهمی است که در پزشک خانواده شهری فرد ابتدا به پزشک خانواده خود مراجعه می‌کند و به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک پزشک خانواده و به ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت یک مراقب سلامت فعالیت دارند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: ۸۵ درصد مشکلات بیماری که مردم دارند، توسط پزشک عمومی رفع می‌شود و ۱۵ درصد بیماران براساس مطالعات نیاز به ارجاع به سطوح تخصصی و فوق تخصصی دارند.

 

وی افزود: توصیه داریم مردم به پزشک خانواده اعتماد کنند؛ برخی برای سرماخوردگی ساده به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند که موجب شلوغی و گسترش بیماری‌های دیگر می‌شود در حالی که مراجعه به پزشک عمومی خیلی از این موارد را حل می‌کند.

 

بارونی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت استان کرمان در بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: براساس پیمایش در سال ۱۴۰۰ در افراد بالای ۲۵ سال، ۳۰ درصد افراد در استان مشکل فشارخون دارند و میانگین این عدد در کشور ۳۲ است. همچنین ابتلا به دیابت در استان کرمان ۱۱.۴ درصد و کشور ۱۴ درصد است.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بروز حوادث منجر به آسیب در کرمان ۸.۲ درصد و نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است، افزود: مسئله مهم در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، شیوع چاقی است و در محاسبه ای که بین افراد بالای ۱۸ سال در استان صورت گرفته، ۴۸ درصد افراد اضافه وزن دارند و این عدد در کشور ۶۳ درصد است.

 

وی با اشاره به سرطان‌های شایع در بین مردان و زنان گفت: بیشتر مسائل مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که امیدواریم با اقدامات بهداشتی روند کاهشی داشته باشیم که در پزشک خانواده و ارتباط با مراقبین سلامت این هدف دست یافتنی است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار