در ۹ ماهه ابتدای سال صورت گرفت؛
تحقق صلح و سازش در ۵۳۳۶۳ پرونده از سوی شورا‌های حل اختلاف کرمان

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۵۳ هزار و ۳۶۳ پرونده از سوی شورا‌های حل اختلاف به صلح وسازش ختم شد.
صلح و سازش
به گزارش آسمان بردسیر، مهدی تقی زاده معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان گفت: در ۹ ماهه امسال، ۱۷۱ هزار و ۳۴۷ فقره پرونده به شورا‌های حل اختلاف وارد و در مجموع به  ۱۷۰ هزار و ۸۲۷ پرونده رسیدگی شده است.
 

او با اشاره به فعالیت ۱۲۷ شعبه رایی، ۱۰۲ شعبه صلحی و ۸۴ شعبه روستایی در استان کرمان، افزود: هم اکنون مجموعه شورا‌های حل اختلاف، شاهد حضور بیش از ۱ هزار و ۳۵۶ عضو فعال است که در ۳۳ حوزه قضایی، ۲۲۹ شعبه شهری و ۸۴ شعبه روستایی استان کرمان برای  گسترش فرهنگ صلح و سازش و خدمت رسانی به مردم فعالیت می‌کنند.

 

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان بیان داشت: نسبت پرونده‌های مصالحه شده به پرونده‌های قابل صلح در ۹ ماهه امسال، ۴۴ درصد است.

 

او با اشاره به اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های شعب در ۹ ماهه امسال ۳۱ روز است، تصریح کرد: بالغ بر ۹۰ درصد از اوراق قضایی در ۹ ماه اخیر در شورا‌های حل اختلاف استان به صورت الکترونیکی به مخاطبین ابلاغ شده است که این موضوع نقش بسزایی در سرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها، حل و فصل سریع دعاوی و کاهش موجودی شعب شورای حل اختلاف ایفا می کند. 

 

تقی زاده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی در کشور را بحث آمار بالای زندانیان دانست و گفت: شورا‌های حل اختلاف می‌توانند به عنوان نهاد بالنده به این موضوع کمک کنند.

 

او افزود: تاکنون در استان کرمان ۱۲ شورای حل اختلاف ویژه زندان راه اندازی شده است که در ۹ ماه گذشته تعداد ۴۹۶ زندانی با همت اعضای این شورا‌ها در قالب اقداماتی از جمله جلب کمک خیران، پرداخت دیه و خسارت و یا جلب رضایت شکات از زندان‌های استان آزاد شده اند.

 

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان با اشاره به عملکرد شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان استان کرمان، بیان کرد: در این شورا‌ها از ابتدای امسال، ۲ هزار و ۱۸۱ فقره پرونده منجر به سازش شده است.

 

او تلاش کارکنان شورای حل اختلاف ویژه زندان را قابل تقدیر دانست و افزود: طی ۹ ماهه اول امسال،  تعداد ۲۱ فقره پرونده قتل نیز با همت و تلاش اعضای شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان استان منجر به جلب رضایت از اولیای دم و رهایی محکومین به قصاص از مجازات اعدام شده است.

 

تقی زاده گفت: از آنجا که وظیفه اصلی این نهاد رسیدگی به اختلاف مردم بر پایه صلح و سازش است، شکل گیری این نهاد باعث کاهش آمار پرونده‌های ورودی به مراجع قضائی و در نتیجه کاهش اطاله دادرسی شده است.

 

او تصریح کرد: آنچه که از شورای حل اختلاف انتظار می‌رود، اصلاح ذات البین، هدایت مردم و نهادینه کردن فرهنگ ناب صلح و سازش است.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار