مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان خبر داد:
طرح نظارت بر بازار شب یلدا در سطح استان کرمان در حال اجرا است

شب یلدا در پیش است و در حالی که مردم از افزایش قیمت‌ها در این روزها گلایه دارند، مسئولان استان کرمان از اجرای طرح نظارت بر بازار شب یلدا و تشدید نظارت‌ها و برخورد قاطع با گرانفروشی می‌گویند.

به گزارش سپهر بردسیر، تسنیم نوشت : تا شب یلدا، بلندترین شب سال راهی نمانده است و روزهای پایانی فصل پاییز حال و هوای متفاوتی دارد و یکی از رسوم قدیم ایرانیان جشن گرفتن شب چله است، شبی که مردم با تهیه میوه، شیرینی و آجیل به استقبال آن رفته و در کنار هم آن را جشن می‌گیرند، هر چند در سال‌های گدشته به‌علت شیوع بیماری کرونا این آیین کمرنگ شده بود و انتظار می‌رفت که امسال برگزاری شب یلدا رونق بیشتری داشته باشد با این وجود مردم از قیمت بالای کالاها گلایه دارند.

 

این روزها اگر به سطح بازار کرمان که برویم انواع و اقسام میوه‌ها و آجیل و تنقلات ویژه شب یلدا به چشم می‌خورد، اما افزایش شدید قیمت آجیل، میوه و شیرینی از سویی و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر باعث نارضایتی عده زیادی از مردم شده است.

 

یکی از شهروندان کرمانی با اشاره به اینکه همه انواع میوه، آجیل و شیرینی شب یلدا در بازار وجود دارد، اما قیمت‌ها افزایش زیادی داشته به نظر می‌رسد هیچ نظارتی وجود ندارد، گفت: قیمت‌های مختلف و متفاوتی را شاهد هستیم.

 

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر قیمت کالاها به شدت افزایش داشته، افزود: قیمت میوه و خشکبار در مغازه‌هایی که حتی کنار هم هستند متفاوت است.    

          

ارسلان میری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم، اظهار داشت: گرانی با گران‌فروشی متفاوت است و بعضی از اقلام با توجه به تورمی که ایجاد شده، قیمت بالایی دارند و معمولاً اقلامی که متقاضی زیادی دارند، قیمت بالاتری هم پیدا می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه تعزیرات حکومتی در کنار سایر نهادها بازار را رصد می‌کند و برخورد با متخلفان و سودجویان انجام می‌شود، گفت: با گران‌فروشی در سطح بازار برخورد قاطع می‌شود.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان با بیان اینکه برخی اقلام نسبت به سال گذشته افزایش قیمت زیادی داشته، اما میوه و تره‌بار نسبت به سال قبل افزایش آن چنانی نداشته است، افزود: مشاهده شده که برخی دلالان و واسطه‌ها اقدام به تخلف و سودجویی می‌کنند و کشاورز از محصول خود سود آن چنانی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه میادین میوه و تره‌بار باید تحت نظارت دقیق بازرسان قرار بگیرد، ادامه داد: مردم مطمئن باشند که حتما با افراد سودجو و متخلف برخورد خواهیم کرد.

 

میری با بیان اینکه مجموعه ادارات دولتی بدون همراهی مردم موفقیتی نخواهند داشت و بر همین اساس از مردم درخواست داریم تا در رصد بازار همکاری داشته و موارد تخلف را به ما گزارش کنند، گفت: رسیدگی به تخلفات اقتصادی از جمله تخلفات صنفی با جدیت پیگیری می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه روزانه پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود، افزود: نصب برچسب قیمت بر روی تمام کالاها الزامی است و اصناف حتماً باید رعایت کنند.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان با بیان اینکه اصناف موظف هستند فاکتور خرید خود را به بازرسان ارائه کنند و این فاکتور تمام مشخصات لازم را داشته باشد، ادامه داد: عدم ارائه فاکتور خرید به بازرسان تخلف است و حتماً رسیدگی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه عدم صدور فاکتور برای مشتری نیز تخلف است و در صورت گزارش مردمی پیگیری می‌شود، بیان کرد: برای عدم نصب برچسب قیمت بر روی کالاها و عدم ارائه فاکتور فروش برای مشتری هر کدام 10 میلیون تومان جزای نقدی دارد که در این زمینه پرونده‌های زیادی در تعزیرات حکومتی وجود دارد.

 

میری در پاسخ به این سوال که چرا در سطح بازار چند قیمتی یک کالا وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه‌مند هستند، اظهار داشت: تفاوت قیمت در سطح بازار وجود دارد و ما منکر آن نیستیم، این تفاوت قیمت دلایل متعددی دارد که تفاوت کیفیت کالاها یکی از دلایل آن است.

 

سرپرست بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در تمام شهرستان‌های استان کرمان گشت‌های بازرسی از بازار راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: از برخی ادارات نیز نیروهایی به کمک ما آمدند و تیم‌های بازرسی ما فعال هستند.

 

ملک محمدی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان کرمان روزانه حداقل 10 تیم بازرسی فعال است، گفت: طرح نظارت بر بازار شب یلدا در سطح استان کرمان در حال اجرا است و به‌ویژه نظارت بر قیمت اقلامی مانند میوه و تره‌بار، آجیل و خشکبار، شیرینی، نان و غیره در دستور کار است.

 

معاون جهاد کشاورزی استان کرمان، بیان کرد: از مردم درخواست داریم چنانچه تخلفی را مشاهده کردند حتما با تماس با شماره سامانه 124 با ما در میان بگذارند و آدرس واحد صنفی متخلف را اعلام کنند.

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت تولید مرغ در استان کرمان نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است، بیان کرد: قیمت مرغ کاهش داشته، اما قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است.

 

ملک محمدی با بیان اینکه نرخ مصوب تعیین شده ستاد تنظیم بازار کشور مبلغ 63 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم مرغ است، افزود: قیمت مرغ در استان کرمان در حال حاضر به‌ازای هر کیلو مرغ گرم 57 هزار و 600 تومان و قیمت تخم مرغ نیز برای هر کیلو 51 هزار تومان تعیین شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سه نوع نانوایی در سطح شهر داریم، گفت: نانوایی‌ها حتماً تابلو دارند و همشهریان باید به تابلو این نانوایی‌ها دقت کنند، در این تابلوها مشخصات نانوایی از قیمت، نوع نان و اینکه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کند یا آزادپز هستند، درج شده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار