استاد دانشگاه علم و صنعت ایران:
عرضه خودرو در بورس مانع رانت‌خواری است/ لزوم رفع مشکلات تولید

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: عرضه خودرو در بورس کالا مانع رانت‌خواری می‌شود، اما حال که فضا برای افزایش تولید فراهم است باید به رفع مشکلات موجود پرداخت.
تولید خودرو
 

به گزارش آسمان بردسیر، «امیر حسن کاکایی» در گفت‌وگو با ایرنا در تحلیل خود از عرضه خودروها در بورس کالا، افزود: در شرایط فعلی و با وجود فضای ابهام و همچنین برخی تنش‌ها در اقتصاد، باید این شیوه فروش خودرو را با سایر روش‌های موجود یعنی قیمت‌گذاری دستوری (شیوه قرعه‌کشی) و فروش در بازار آزاد تحلیل کرد.

 

وی بیان داشت: امروز به این اطمینان رسیده‌ایم که قیمت‌گذاری دستوری موجب کنترل قیمت‌ها در بازار نمی‌شود و افرادی که می‌گویند باید به این شیوه بازگردیم، سخت در اشتباه‌اند.

 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در خصوص عرضه با قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار که در دهه ۷۰ نیز تجربه شد، امروز قاطبه افراد و حتی سیاسیون با آن مخالف‌اند، زیرا آن را شیوه‌ای شفاف نمی‌دانند.

 

وی به شیوه عرضه در بورس اشاره کرد که در حقیقت اختراع ایرانی‌هاست و گفت: قیمت خودرو در بورس کالا در مکانیسمی کاملاً شفاف کشف می‌شود و حتی می‌توان مشخص کرد چه کسانی در طرح‌های فروش شرکت کنند.

 

خریداران واقعی در بورس خرید می‌کنند

کاکایی یادآور شد: در شیوه قرعه‌کشی، برخی افراد فقط به نوشتن نام خود بسنده می‌کردند و اگر قرعه به نامشان می‌افتاد به دنبال فراهم کردن پول لازم می‌رفتند، اما برای خریداری خودرو از بورس افراد باید پول داشته باشند و بر این اساس خریداران واقعی ورود می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: همچنین در مقایسه با شیوه قیمت‌گذاری دستوری، رانت توزیع نمی‌شود که مردم برای آن صف بکشند؛ بنابراین بازار به تعادل نزدیک خواهد شد و مابه‌التفاوت قیمتی با بازار نیز می‌تواند از سوی خودروساز در تولید بیشتر به‌کار گرفته شود.

 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: در حدود پنج ماه گذشته که عرضه خودرو در بورس آغاز شده، شاهد کاهش قیمت خودروها نسبت به نرخ‌های بازاری بودیم، به‌طوری که هایما اس۷ ایران‌خودرو با قیمت پایه خریداری شد.

 

وی گفت: در خودروهای نسبتاً ارزان‌تری که وارد بورس شد نیز شاهد بودیم بورس کالا موجب افزایش قیمت نشد، هرچند در همین هفته‌های گذشته شاهد التهابات ارزی و افزایش نگرانی‌های اقتصادی نسبت به آینده و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید خودرو بودیم.

 

کاکایی با تاکید بر اینکه بورس کالا قرار نیست همه مشکلات قیمتی و بازار خودرو را حل کند، خاطرنشان کرد: امروز به‌طور قطع می‌توان گفت عرضه خودرو در بورس کالا جلوی رانت‌خواری را خواهد گرفت، اما این لزوماً به معنای حذف کامل دلالان یا کاهش قیمت‌ها نیست.

 

وی تاکید کرد: حال که با این شیوه فروش پول بیشتری به دست خودروسازان می‌رسد، باید موانع تولید آنها برطرف شود تا شاهد افزایش تولید خودرو و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده باشیم.

 

به گزارش ایرنا، دیروز (یکشنبه) ۱۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد که در این معاملات شاهد افت شدید قیمت‌ها نسبت به عرضه‌های قبلی و نیز بازار آزاد بودیم، به طوری که تارا دستی ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار به دست مصرف‌کننده رسید.

 

آمارها حاکی است در همین مدت کوتاه که تیراژ پایینی از محصولات خودروسازها به رینگ بورس کالا ورود کرده است، معادل هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منافع بین مشتریان، سهامداران و دولت توزیع شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار