|گزارش| از جای پای دایناسورها تا دره راگه؛
لذت سفر به پنج‌ شگفتانه گمنام کرمان

فرهنگ و اقلیم غنی و متنوع استان کرمان، این خطه را میزبان هزاران اثر تاریخی و طبیعی کرده که برخی از آنها با وجود کم نظیر بودن، شناخته شده نیستند.
ردپای دایناسور در زرند کرمان

 

به گزارش آسمان بردسیر، ایرنا نوشت: استان پهناور کرمان با ۲۳ شهرستان و ۸۴ شهر قریب به سه هزار روستای دارای سکنه، ظرفیت های میراثی و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این خطه از کشور می شود.

 

هشت اثر جهانی دیار کریمان شامل ارگ بم باغ شاهزاده، روستای صخره‌ای میمند، بیابان لوت، قنات های گوهر ریز جوپار(شهرستان کرمان)، اکبر آباد و قاسم آباد بم در کنار سیرجان و روستای دارستان این شهرستان به عنوان‌ شهر جهانی گلیم(گلیم شیریکی پیچ)، استان کرمان را در صدرآثار جهانی نشانده است و دیار کریمان به یکی از مقاصد مهم ملی گردشگری در ایامی نظیر تعطیلات نوروز تبدیل شده است.

 

اما این تمامی ظرفیت استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست، بلکه جاذبه ها و آثار باستانی در جغرافیای کرمان وجود دارد که کم نظیر، اما کمتر شناخته شده و مشهور هستند که در این مجال پنج جاذبه تاریخی و طبیعی کمتر دیده شده استان را معرفی می کنیم.

 

دریاچه مخرگه شهربابک، آینه ای در قلب کویر

لذت سفر به پنج‌ شگفتانه گمنام کرمان

 

دریاچه مخرگه یا چاه زنگار، در نزدیکی شهربابک در شمال غرب کرمان، یکی از منحصربه فردترین جاذبه های شگفت انگیز در سطح دنیاست که تماشای آن تجربه ای خاطره انگیز برای گردشگران به همراه دارد.

 

وقتی باران به زمین های دریاچه مخرگه که در فصل هایی از سال خشک است ببارد، شاهد پدید آمدن تابلویی بی همتا در منطقه می شویم، جایی که انعکاس آسمان را در زمین می توان دید و لذت برد؛ نمونه مشابه و مشهورتر این دریاچه در بولیوی به نام سالار اویونی است که از آن به عنوان بزرگترین آینه طبیعی دنیا نام برده می شود.

 

طول این دریاچه هفت کیلومتر و عرض آن به بیش از پنج کیلومتر می‌رسد که وسعت دریاچه مخرگه شهر بابک ۲۵ کیلومترمربع است؛ آب دریاچه از بارش های فصلی و چند رودخانه کوچک تامین می شود و عمق آن به ۴۰ سانتیمتر می رسد که همین عمق کم راه را برای قدم زدن در دریاچه فراهم می کند؛ البته باید در نظر داشت که در بازدید از دریاچه راهنما و فرد آشنا باید حضور داشته باشد زیرا قسمت های باتلاقی آن می تواند برای گردشگران خطرناک باشد.

 

مسطح بودن، محیط بکر و آسمان زیبای دریاچه تصویرهای دیدنی و شگفت انگیزی به نمایش می‌گذارد که بهترین سوژه برای علاقه مندان به هنر عکاسی در شب و روز است تا هر بازدید کننده و گردشگری را محو زیبایی خود کند.

 

برای سفر به دریاچه مخرگه باید به شهربابک در ۲۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان سفر کرد و از آنجا با طی ۲۵ کیلومتر به دریاچه رسید. به دلیل دوری دریاچه از امکانات رفاهی، گردشگران و مسافران باید امکانات و آذوقه کافی به همراه داشته باشند و با ورود خودرو اکو سیستم دریاچه را تخریب و آلوده نسازند.

 

جای پای دایناسورها در زرند

لذت سفر به پنج‌ شگفتانه گمنام کرمان

 

دهیار روستای بابهوتک منطقه دشتخاک زرند در ۸۰ کیلومتری شمال کرمان، زمانی که دیواره صخره ای حوض آب منزل یکی از اهالی این روستا را دید، منجر به کشف یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی یعنی فسیل رد پای دایناسور در این منطقه شد که حدود ۱۵۰ میلیون سال قدمت دارد.

 

۱۵ رد پا در این منطقه کشف شده که متعلق به نوعی از دایناسور گوشتخوار و بچه های آن است که میلیون ها سال قبل در این منطقه می زیسته اند و کشف بزرگی در دنیای باستان شناسی ایران و دنیا محسوب می شود.

 

تخته سنگ محل جای پای دایناسورها پس از جداسازی برای بررسی بیشتر به کرمان منتقل شده است که اینک از محل دقیق نگهداری آن اطلاعی در دست نیست.

 

همچنین بخشی از رد پای یک دایناسور گیاهخوار که حدود ۱۸۰ میلیون سال پیش در عصر ژوراسیک می‌زیسته و در روستای ده علیرضا در ۲۰ کیلومتری زرند حدود ۴۰ سال قبل، توسط محققان باستان شناسی ایرانی و برزیلی کشف شده که بر روی یک تخته سنگ شیب‌دار قرار گرفته است.

 

طی چند سال اخیر برای نگهداری این اثر بسیار مهم باستانی کوتاهی شده است، به طوری که گزارش ها از آسیب دیدن به رد پا خبر می دهد؛ در حالی که فسیل ها و سنگواره های بسیار ارزشمندی در استان کرمان وجود دارد که می تواند موزه ارزشمند طبیعی را به معرض بازدید علاقه مندان بگذارد.

 

آبشار کشیت معجزه بیابان لوت

لذت سفر به پنج‌ شگفتانه گمنام کرمان

 

در نزدیکی شهر گلباف از توابع شهرستان کرمان و در روستای کشیت، در میانه کویر لوت و مکانی که حرارت آفتاب غوغا می کند، آبشاری قرار گرفته که جز اعجاز طبیعت نامی بر آن نمی توان گذاشت و تصویری بهشتی در معرض دید گردشگران می گذارد.

 

آبشار کشیت حاصل آب چند رودخانه کوچک محلی است که آب آن از ارتفاع ۱۲ متری به داخل حوضچه ای با ۶۰۰ متر مساحت می ریزد؛ عمق این حوضچه نامشخص و محل بسیار خوبی برای آب تنی گردشگران محسوب می شود.

 

محیط، اطراف آبشار مملو از سرسبزی، درختان و نخل های بلند، سرخس ها و جلبک هاست که همین تنوع، آبشار کشیت را به جاذبه ای طبیعی و بی نظیر در دل کویر لوت بدل کرده است.

 

علاوه بر زیبایی و طراوت آبشار و محیط آبریز پیرامونش، نوعی ماهی کوچک در آب حوضچه آبشار زندگی می کند که به ماهی‌های درمانگر نیز شهرت دارند و پوست‌های خشک و مرده بدن را می‌خورند و باعث آرامش و کاهش اضطراب می شوند.

 

برای بازدید از آبشار کشیت باید ۸۰ کیلومتر در مسیر بیابان لوت شهداد حرکت کرد، البته گردشگران ضمن بازدید و بهره مندی از آبشار و محیط اطراف آن می توانند از روستای کشیت و باغ های خرما و مرکبات منطقه نیز بازدید کنند و اقامتگاه های بومگردی واقع در اطراف کویر نیز جای مناسبی برای اسکان مسافران است.

 

دقیانوس، شهر اسرارآمیز جیرفت

لذت سفر به پنج‌ شگفتانه گمنام کرمان

 

شهر دقیانوس در جنوب کرمان و در کرانه هلیل‌رود واقع شده که سه کیلومتر با محل فعلی شهر جیرفت فاصله دارد؛ این شهر جزو بزرگ‌ترین شهرهای دوران تمدنی به حساب می‌آید که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی جیرفت به ثبت ملی رسیده‌ است.

 

قدمت شهر به دوران حکومت ترکان سلجوقی در ۸۰۰ سال قبل بر می گردد و مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی از شهر تاریخی دقیانوس به‌عنوان شهری بزرگ و باشکوه یاد کرده است؛ البته رمز و راز شهر آن روز در درون خاک مدفون شده و کاوش های باستانی در آن ادامه دارد.

 

این شهر که روزی آباد و مرکز تجاری و اقتصادی متطقه بوده به مرور زمان در اثر حوادث طبیعی و حمله مهاجمان متروک و خالی از سکنه شده است اما کشف آثار باقی مانده شهر باستانی دقیانوس حاصل شخم زدن اتفاقی یک کشاورز بود که به کشف قسمتی از تاریخ ایران در این ناحیه نیز انجامید.

 

بقایای شهر دقیانوس را می‌توان در محدوده‌ای به ابعاد بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سمت شرق و غرب رودخانه هلیل رود مشاهده کرد. کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است و طی آن بخش‌هایی از جمله گورستانی در انتهای غربی آن، بازار، حمام، ارگ در سمت جنوب شرق بازار، مسجد در سمت شرق بازار و منطقه صنعتی در جنوب غرب بازار کشف شده‌اند.

 

در چهار فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر دقیانوس، بخش‌هایی چون پایگاه حفاظتی، بخش‌های صنعتی، مسجد و مناره از زیر خاک آشکار شد. بافت شهر در دوران اسلامی دارای میدان‌ها، گذرگاه‌ها، تاسیسات و شبکه آبرسانی و محلات در دورتا دور شهر بود. بر اساس مطالعات مردم‌شناسی، سیستم آبرسانی به‌صورت آب‌شکن با شکستن فشار آب و وارد کردن آب به حوضچه‌ها باعث جریان آب در شهر می‌شده است.

 

گردشگران با سفر به شهر جیرفت می توانند در کنار بازدید از آثاری مانند تپه های باستانی کُنارصندل، روستای ییلاقی دَلفارد، آبشارها و غیره، از شهر اسرار آمیز دقیانوس هم دیدن کنند.

 

دره راگه شگفتانه‌ای از طبیعت

لذت سفر به پنج‌ شگفتانه گمنام کرمان

 

دره راگه شگفتی کمتر شناخته شده دیگر استان کرمان در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد؛ این جاذبه طبیعی به دلیل فرسایش خاک ناشی از باد و آب به وجود آمده است و عمق دره در برخی جاها به ۱۰۰ متر هم می رسد.

 

رودخانه گیودری که در بستر این دره جریان دارد، پیاده روی و قدم زدن در راگه را به تجربه ای منحصربه فرد و مفرح بدل می کند، البته حضور در دره راگه بتنهایی و بدون راهنما با مخاطرات احتمالی همراه است.

 

قدمت این دره به ۲۰ هزار سال پیش تخمین زده شده است و عمر آن به دوران چهارم زمین شناسی برمی گردد که حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و با صخره های نوک تیز و محیطی بکر در نوع خود در کشور کم نظیر است.

 

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر و گردش در دره راگه است که حتما گردشگران باید با تجهیزات و وسایل کامل شخصی و مناسب از دره بازدید کنند و تجربه ای کم نظیر از این شگفت‌انگیز کویری را برای خود رقم بزنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار