کاهش بارندگی در کرمان؛
لزوم راه اندازی بازار آب در بخش کشاورزی

بررسی میزان بارندگی در کرمان در مقایسه با سال گذشته کاهش ۲۴میلیمتری بارندگی را نشان می دهد این در حالیست که همچنان بخش عمده ای از آب های کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود.
بازار آب کرمان
به گزارش آسمان بردسیر، مهر نوشت: استان کرمان ۲۰ سال در گیر خشکسالی است و میزان بارندگی در این استان روند کاهشی داشته است، در حالت عادی نیز بارندگی در کرمان از بسیاری از استان‌های کشور کمتر است اما متأسفانه پایه اقتصاد این استان بر مبنای تولید محصولات کشاورزی بنا شده و نتیجه این برنامه ریزی استفاده بی رویه از منابع آبی است.

 

کشاورزی سنتی از یک سو و از سوی دیگر کشت محصولات آب بر و آبیاری غرق آبی موجب شده است بخش قابل توجهی از آب‌های استان تبخیر و یا جذب زمین شوند و تولید محصولاتی مانند هندوانه بخش زیادی از این آب‌ها را به سمت مصرف غیر بهینه سوق داده است.

 

کرمان برای تأمین آب شرب هم مشکل دارد

حالا استان کرمان پس از گذشت سال‌ها برای تأمین آب شرب نیز با چالش مواجه شده است و چندی قبل کلنگ انتقال آب خط لوله خلیج فارس به سمت شمال کرمان برای تأمین آب شرب شهر کرمان به زمین زده شد.

 

این در حالی است که ۹۰ درصد آب کرمان همچنان به کشاورزی اختصاص می‌یابد و ۷۰ درصد از این آب‌ها هدر می‌رود، یکی از عوامل اصلی برداشت این آب‌ها نیز در قالب هزاران حلقه چاه غیر مجاز انجام می‌شود.

 

بازار آب در کرمان راه اندازی شود

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر یکی از مشکلات جدی استان کرمان را خشکسالی و کمبود آب دانست و افزود: باید مصرف بهینه آب در دستور کار قرار گیرد و جلوی برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز گرفته شود.

 

اصلاح الگوی کشت باید در دستور کار قرار گیرد و آب باید با در نظر گرفتن مصرف بهینه در اختیار کشاورز قرار گیرد و به هیچ عنوان آب‌های در دسترس برای آبیاری غرق آبی استفاده نشود.

 

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: اصلاح الگوی کشت باید در دستور کار قرار گیرد و آب باید با در نظر گرفتن مصرف بهینه در اختیار کشاورز قرار گیرد و به هیچ عنوان آب‌های در دسترس برای آبیاری غرق آبی استفاده نشود.

 

وی ادامه داد: بازار آب باید در کرمان راه اندازی شود تا مصرف کنترل شود و آب هدر نرود.

 

وی گفت: این اقدام باعث می‌شود کشاورز در مصرف آب دقت کند و از هدر رفت آب خودداری کند و برای تولید محصولات بی ارزش اقدام نکند.

 

وی با اشاره به اینکه استان کرمان با کمبود آب مواجه است گفت: مردم باید نحوه زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که بتوانیم منابع موجود را مدیریت کنیم.

 

مدیرکل مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای کرمان به خبرنگار مهر گفت: روند امکان سنجی ایجاد بازار آب در دشت‌های کرمان در دستور کار قرار دارد.

 

بازار آب مصرف را کنترل می‌کند

محمدرضا عطاپور افزود: در صورت ایجاد بازار آب به ارزش آب افزوده می‌شود و هیچ فردی اقدام به هدر رفت منابع آبی موجود نمی‌کند، در واقع ایجاد بازارهای محلی آب موجب می‌شود مردم نسبت به مصرف بهینه اقدام کنند.

 

وی تصریح کرد: باید در اجرای این طرح مطالعات و تحقیق کافی انجام شود و قیمت بر اساس عرضه و تقاضای آب انجام شود.

 

اما نکته اساسی اینکه هر سال تا این ماه از سال چندین موج بارندگی منجر به سیلاب در استان روی می‌داد اما در سال جاری میزان بارش‌ها پراکنده بود که کمتر به جاری شدن آب منجر شده و نتیجه آن عدم آبگیری مناسب سدها نیز بوده است.

 

نکته اساسی اینکه هر سال تا این ماه از سال چندین موج بارندگی منجر به سیلاب در استان روی می‌داد اما در سال جاری میزان بارش‌ها پراکنده بود که کمتر به جاری شدن آب منجر شده است.

 

مدیر کل هواشناسی استان کرمان نیز در خصوص آخرین وضعیت بارندگی در کرمان به خبرنگار مهر گفت: بارندگی در استان کرمان تا این فصل از سال ۵۸.۸ درصد کمتر از میانگین بارندگی سالانه استان بوده است.

 

محسن عراقی زاده افزود: میانگین بارندگی در کرمان ۱۳۷.۷ میلیمتر است و امسال ۴۱.۲ درصد این میزان تأمین شده است و هنوز تا رسیدن به میانگین سالانه فاصله داریم.

 

وی عنوان کرد: تا امروز در سال آبی جاری در کرمان ۵۶.۵ میلیمتر بارندگی روی داده است اما سال گذشته این میزان ۶۸.۳ درصد بوده است که این آمار کاهش بارندگی در استان را نشان می‌دهد.

 

در نرماشیر فقط ۱۴ میلیمتر باران باریده است

وی کم بارش ترین شهرستان کرمان را نرماشیر دانست و افزود: در این شهرستان فقط ۱۴.۹ میلیمتر باران باریده و در شهرستان بافت اما ۹۶.۲ میلیمتر باران باریده است که بیشترین میزان بارندگی بوده است.

 

این در حالی است که به دلیل افزایش میزان بارش‌ها در شهر کرمان مردم تصور می‌کنند که امسال نسبت به سال گذشته بارندگی بیشتری داشته‌ایم اما نکته نگران کننده بارندگی بسیار اندک در شهرستان‌های جنوبی استان است.

 

شهرستان‌های جنوبی کرمان قطب کشا ورزی استان محسوب می‌شوند که بارندگی در این مناطق گاه تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار