صفحه‌ای غیرفعال که تیک آبی گرفت؛
ماجرای تیک آبی گرفتن صفحه اینستاگرام رییس‌جمهور چیست؟

موضوعی که امروز رسانه‌های فارسی زبان‌لندن نشین دنبال کرده و به‌شدت روی آن مانور می‌دهند، تیک آبی گرفتن صفحه‌ی اینستاگرامی رئیس‌جمهور است. موضوعی که مدتی از آن می‌گذرد و حتی مسئولین ذی‌ربط توضیحات لازم را در رسانه‌ها داده‌اند.
تیک آبی رئیسی

به گزارش آسمان بردسیر، پس از فروکش کردن  شورش‌ها و آشوب‌ها در کشور، معاندین و  رسانه‌های فارسی زبان لندن‌نشین به‌دنبال دمیدن روح تازه‌ای به جنازه آشوب‌ها بوده و در این راستا از بیان هر خبر دروغ و کذبی استفاده کرده‌اند. 

 

موضوعی که امروز رسانه‌های فارسی زبان‌لندن نشین دنبال کرده و به‌شدت روی آن مانور می‌دهند، تیک آبی گرفتن صفحه‌ی اینستاگرامی رئیس‌جمهور است. موضوعی که مدتی از آن می‌گذرد و حتی مسئولین ذی‌ربط توضیحات لازم را در رسانه‌ها داده‌اند، اما شبکه‌هایی همچون بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال، به‌دنبال موج سواری بر این موضوع بوده و سناریوی جدیدی را آغاز کرده‌اند.

 

اگر نگاهی به صفحه‌ی اینستاگرامی آیت‌الله رئیسی انداخته شود، با صفحه‌ای غیرفعال مواجه خواهید شد که آخرین فعالیتش مربوط به مهر ماه بوده و آخرین پستش را در تاریخ ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر ۲۰۲۲) منتشر کرده است. حال سوال این است که صفحه‌ای با این عملکرد آیا می‌تواند تیک آبی بگیرد؟

 

رئیسی

 

اداره کل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور جوابیه‌ای مبنی‌بر تیک آبی گرفتن صفحه‌ی آقای رئیسی منتشر کرده که در آن آمده است: «با توجه به فعالیت‌ صفحات متعدد به‌نام آیت‌الله رئیسی در شبکه‌های اجتماعی خارجی و در نتیجه انتساب مطالب مخدوش، دفتر رئیس‌جمهور از ماه‌ها قبل اقدامات و پیگیری‌هایی را از این شبکه‌های اجتماعی برای تشخیص اصالت برای کاربران انجام داده بود و آخرین پاسخ شرکت متا (مالک اینستاگرام) ۲۴ تیر ماه دریافت شده است.

 

 

نهایتا به تازگی یکی از این شبکه‌ها به این پیگیری‌ها ترتیب اثر داده است. با این وجود تلاش برای القای رویکرد دوگانه دولت در قبال شبکه‌های اجتماعی یعنی ایجاد محدودیت در دسترسی عمومی و گرفتن نشان اصالت، خلاف واقع است و سند روشن این موضوع نیز توقف فعالیت صفحه آیت‌الله رئیسی در شبکه اینستاگرام از زمان اعمال محدودیت‌هاست، به‌نحوی که در ۱۰۰ روز گذشته مطلب جدیدی روی این صفحه بارگذاری نشده است.»

 

 

حال پس از گذشت چندین روز از این اتفاق، رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی فارسی، ادعا کردند که آیت‌الله رئیسی به‌دلیل هجمه‌ی رسانه‌ها پس از دریافت تیک آبی در اینستاگرام، دستور توقف فعالیت در این شبکه‌ را داده است. این ادعا به این دلیل که صفحه‌ی رئیس‌جمهور مدت‌هاست به روز رسانی نشده است محلی از اعراب ندارد.

 

تیک آبی رئیسی

 

جالب‌تر آن است که رسانه‌ی وابسته به سعودی نیز در صفحه توییتر خود ادعایی مشابه کرده و با فاکتور عدم کارکرد حساب آیت‌الله رئیسی در شبکه اینستاگرام در ۱۰۰ روز گذشته، مدعی شده است که رئیس‌جمهور به‌دلیل واکنش‌های منفی برخی رسانه‌ها، دستور به توقف فعالیت در اینستاگرام را داده است.

 

تیک آبی رئیسی

 

نکته‌ی مهمی که در این بحث وجود دارد، همراهی رسانه‌های معاند توسط برخی رسانه‌های داخلی است که در صدر آن‌ها روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار دارند.

 

روزنامه «آرمان ملی» در دهم دی ماه، در صفحه اول خود با انتشار عکسی از اینستاگرام آیت‌الله رئیسی بیان کرد: «در حالی که بسیاری از کسب‌وکارها در فضای مجازی به‌دلیل فیلترینگ تعطیل شده است، وزرای دولت به‌راحتی به شبکه‌های فیلتر شده دسترسی دارند.»

 

تیک آبی رئیسی

 

همچنین روزنامه آفتاب یزد نیز در دوازدهم دی ماه در مطلبی با عنوان «محدودیت برای مردم، تیک آبی برای مسئولان»، نوشت: «در این روزها که مردم از اینترنت آزاد بی‌بهره هستند، قالیباف و رئیسی به‌همراه جمعی از وزرا، با دور زدن فیلترینگ در اینستاگرام و توییتر فعالیت می‌کنند.»

 

تیک آبی رئیسی

 

روزنامه‌ی جهان صنعت نیز در اظهارات چند روز گذشته خود، طی گزارشی نوشت: «این تناقض و محدودیت‌ها و محروم کردن شهروندان و استفاده امتیازآور از منصب دولتی راه را برای بدگمانی بیشتر شهروندان هموار می‌کند. راه این است که رئیسی از تیک آبی اینستاگرام بیرون آید یا راه را باز کند تا همه شهروندان از این شبکه اجتماعی استفاده کنند.»

 

مواضع مشترک برخی در رسانه‌های داخلی و رسانه‌های معاند، نشان‌دهنده حمله همه جانبه به دولت سیزدهم است. اگرچه که انتقاداتی به این دولت وارد است اما حمله کردن به واسطه دروغ و سناریوسازی برای مردم سودی نخواهد داشت و تنها ممکن است مطامع حزبی عده‌ای را تامین کند.

 

این روزها افکار عمومی جامعه ایران با یک شارلاتانیزم رسانه‌ای از سرویس‌های خبری مواجه هستند که برای جا نماندن خود از موج‌های خبری تقلا می‌کنند. رسانه‌هایی که با استاندارد دوگانه خود مدام در حال ضریب دادن به برخی اخبار کم‌اهمیت و کذب و بایکوت کردن بخش دیگر اخبار هستند. این رفتار دوگانه از رسانه‌ها موجب ضربه خوردن اعتبار آنها به مرور خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار