پهلوی به‌روایت پهلوی؛
نگاه مردم به رژیم شاه از زبان وزیر کار دولت هویدا؛ “غاصب و استعمارگر بودیم!

وزیر کار دولت هویدا یکی از عوامل منتهی به انقلاب اسلامی را از بین رفتن اعتماد عمومی و زوال سرمایه اجتماعی می‌دانست و اینکه مردم با رجالی روبه‌رو شدند که هیچ سنخیتی با افکار و باورهای آنها نداشتند.
رژیم پهلوی

به گزارش آسمان بردسیر، تسنیم نوشت: «عبدالمجیدی مجیدی» از جمله رجال دوره پهلوی بود که در ده سال پایانی عمر این  رژیم از ارکان مهم برنامه‌ریزی‌های دولت بشمار می‌رفت. از جمله مسئولیت‌های وی باید به وزارت کار و امور اجتماعی دولت هویدا و ریاست سازمان برنامه و بودجه بود و همچنین از سال 46 تا 57 دبیرکلی جمعیت شیر و خورشید را برعهده داشت.

 

مجیدی پس از استعفای هویدا تا زمان پیروزی انقلاب عهده‌دار مسئولیت دبیرکلی بنیاد فرح پهلوی بود و بعد از پیروزی انقلاب از کشور فرار کرد و به فرانسه گریخت. او که از نزدیک‌ترین افراد به هویدا بود در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد، یکی از عوامل منتهی به انقلاب اسلامی را از بین رفتن اعتماد عمومی و زوال سرمایه اجتماعی می‌دانست و اینکه مردم با رجالی روبه‌رو شدند که هیچ سنخیتی با افکار و باورهای آنها نداشتند و این موجب شدت گرفتن بی‌اعتمادی موجود بین مردم و دولت شد. 

 

تسنیم به‌مناسبت فرا رسیدن بهمن‌ماه و سالگرد 44سالگی انقلاب اسلامی، گزیده‌هایی از مصاحبه‌های سران رژیم پهلوی در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد را بازخوانی می‌کند.

 
 
“یک دفعه حکومت افتاد دست یک عده‌ای که از دید یک اکثریت غرب‌زده بودند و ایجاد یک شکافی کرد و این شکاف روزبه‌روز بیشتر شد تا به آخر که این گروهی که حکومت می‌کنند یک عده آدم‌‌هایی هستند که نه مذهب می‌فهمند نه مسائل مردم را می‌فهمند، نه به فقر مردم توجهی دارند، نه به مشکلات مردم توجه دارند. 
 
 
اینها یک آدم‌‌هایی هستند که آمدند بر ما حکومت می‌کنند غاصب هستند یا نمی‌دانم، یعنی درست همان‌طوری که هندی‌ها به انگلیس‌ها نگاه می‌کردند در هندوستان، این اکثریت مردم هم به این اقلیتی که حکومت می‌کرد به دید یک کلونیزاتور یک کسانی که آمدند استعمار به وجود آورند، نگاه کردند.این عیب شد و لذا این تغییر ناگهانی که یک گروهی از کار بروند کنار و یک گروه دیگر بیایند سر کار که در اصل کار صحیحی بود، به نظر من، ولی این می‌توانست تدریجی انجام بشود، می‌توانست تدریجی انجام بشود، بدون اینکه یک همچین شوکی را به وجود بیاورد و خوب این چیزی است که در این دوره‌ای که من در ایران کار می‌کردم روی من اثر گذاشت… .
 
 
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار