رئیس کل ‌دادگستری استان کرمان:
همه افراد جامعه از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند/حقوق شهروندی هم حق مردم است و هم تکالیفی را برای مردم ایجاد می‌کند

رئیس کل ‌دادگستری استان کرمان با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی از مترقی‌ترین قانون‌های اساسی است، گفت: همه افراد جامعه از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند.
حمیدی دادگستری کرمان

به گزارش آسمان‌بردسیر، تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان، با بیان اینکه همه شهروندانی که در یک کشور و نظامی زندگی می‌کنند حقوقی دارند که به آنها حقوق شهروندی می‌گویند، اظهار داشت: بعد از اینکه حکومت و دولتی در هر کشوری شکل می‌گیرد مهمترین مسئله تدوین حقوق شهروندی مردم است.

 

وی با اشاره به اینکه در کنار تدوین حقوق شهروندی، رعایت این حقوق نیز اهمیت دارد، بیان کرد: مردم در گام نخست باید با این حقوق آشنا شوند، اینکه چه حقوقی دارند، از چه آزادی‌ها و حقوقی برخوردار هستند و متقابلاً چه تکالیف و وظایفی در آن جامعه دارند.

 

رئیس کل ‌دادگستری استان کرمان با بیان اینکه مسئله مهمی است که در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد حقوق شهروندی است، ادامه داد: تبیین و رعایت این حقوق به ویژه در کشورهایی که نظام اسلامی دارند، با توجه به اینکه این مسئله ریشه در فرهنگ دینی مردم دارد از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است.

 

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی به یکسری از حقوق بنیادی و اساسی گفته می‌شود که هر شهروندی که در یک کشور زندگی می‌کند از آن برخوردار است، افزود: زن یا مرد بودن، زندگی در شهر یا روستا و حتی قومیت، فرهنگ و مذهب افراد در رعایت و برخورداری افراد از این حقوق تفاوتی ندارد و همه افراد جامعه از حقوق شهروندی برابر و مساوی برخوردار هستند.

 

حمیدی با بیان اینکه حق آزادی بیان و آزادی کلام، حق حیات، حق استفاده از عدالت در جامعه، حق استفاده و دسترسی به وکیل در محاکم قضایی و از حقوق اجتماعی برابر برخوردار شدن از جمله حقوق شهروندی است، گفت: حقوق شهروندی هم حق مردم است و هم تکالیفی را برای مردم ایجاد می‌کند.

 

وی با ابراز اینکه رعایت حقوق شهروندی فقط به عهد دولتمردان نیست و برخی از آن به خود مردم برمی‌گردد، مردم باید حقوق شهروندی همدیگر را به رسمیت بشناسند و آن را رعایت کنند، افزود: اگر این حقوق رعایت شود شاهد یک جامعه مترقی خواهیم بود که همه مردم از عدالت برخوردار خواهند بود و ضوابط و قوانین عادلانه‌ای بر جامعه حاکم خواهد شد.

 

رئیس کل ‌دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی نگاه ویژه‌ای به حقوق شهروندی شده است، بیان کرد: اصول اولیه قانون اساسی ما پر از مسائل مربوط به ملت و مردم و در واقع قوانین مربوط به حقوق شهروندی است.

 

وی با بیان اینکه اگر قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی را با قوانینی که در دیگر کشورها حاکم است مقایسه کنیم، خواهیم دید که قانون اساسی ما یکی از مترقی‌ترین قانون‌های اساسی است، افزود: قانون اساسی ما هم حقوق شهروندی را به خوبی تبیین کرده و هم برای آن ضمانت اجرا گذاشته است.

 

حمیدی با اشاره به اینکه اگر مردم شکایتی از نقض حقوق شهروندی از هر شخص و حتی ضابط، قوه قضائیه و قضات داشته باشند، می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند، گفت: اگر ادعای آنها احراز شود با نقض کننده حقوق شهروندی، برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار