با حضور رئیس‌‌ کل دادگستری استان؛
هیات صلح رسانه در ارشاد کرمان آغاز به‌کار کرد

دفتر هیات صلح رسانه در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با حضور رئیس‌‌ کل دادگستری استان و معاون شوراهای حل اختلاف افتتاح شد.
ارشاد کرمان

به گزارش آسمان بردسیر، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در مراسم افتتاح دفتر صلح رسانه با تاکید بر اینکه تعمیم فرهنگ صلح در جامعه بسیار ضروری است، اظهار داشت: با راه‌اندازی هیات صلح رسانه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدم خوبی برای این هدف برداشتیم، به این امید که برکاتش شامل جامعه شود.

 

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، فرهنگ صلح را آموزه اسلامی خواند و با تاکید بر اینکه توصیه اول اسلام برای رفع اختلاف، سازش است، گفت: نزاع امری طبیعی است، زمانی که فقط یک خانواده در زمین وجود داشت نزاع ایجاد شد پس این اقتضای طبیعت انسان است.

 

وی عنوان کرد: نباید بگذاریم نزاع صورت بگیرد اما اگر شکل گرفت، خدا تکلیف به صلح کرده است، در فرمایش نبی اکرم(ع) هم تاکید بر صلح موج می‌زند، فرهنگ ائمه اطهار هم بر مبنای صلح بود.

 

وی شوراهای حل اختلاف را نعمتی بزرگ خواند و ابزار داشت: ۲۰ سال از تشکیل شوراهای حل اختلاف می‌گذرد، نعمتی بزرگ که سالانه میلیون‌ها پرونده را حل‌وفصل می‌کند که در سند تحول قوه قضاییه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان از جذب افراد متنفذ در ستاد صبر سخن به میان آورد و عنوان کرد: بسیاری از افراد متنفذ چون شرایط شورا را ندارند لذا ستاد صبر می‌تواند خاستگاه مناسبی برای فعالیت آنها باشد.

 

وی با بیان اینکه ۳۷ هیات صلح در استان داریم و برای ۲۵۹ صلح‌یار استان ابلاغ صادر کرده‌ایم، تصریح کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده در بسیاری از مراکز، هیات‌های صلح‌یاری تشکیل شده است، بسیاری از صنوف هم برای تشکیل هیات‌های صلح اعلام آمادگی کردند.

 

حجت‌الاسلام حمیدی با بیان اینکه اعضای ارشاد توان رفع اختلاف را دارند، گفت: هیات صلح رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از امروز کار خود را آغاز می‌کنند، پیش از این نیز مجموعه‌های مشابهی در اتاق بازرگانی و مطبوعات داشته‌ایم.

 

محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا بیان کرد: اهمیت حوزه رسانه بر کسی پوشیده نیست و در گذشته به جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شاید از سوی دستگاه‌های مختلف کمتر مورد توجه بود اما در ماه‌های اخیر به ویژه پس از اغتشاشات نقش و اهمیت رسانه‌ها برای دستگاه‌های مختلف به خوبی مشهود است.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ مدارا و عفو و گذشت از اصول زندگی ایران و اسلامی است و اینکه دادگستری به‌صورت مصداقی وارد این موضوع شده قابل تقدیر است، افزود: موضوعاتی مانند سبک زندگی و جهاد تبیین موضوعاتی هستند که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده‌اند و نهادهای پایین دستی باید از تکرار صرف این واژه‌ها پرهیز کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تاکید بر اینکه برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری باید به صورت موضوعی برنامه نوشته شود، تصریح کرد: عفو و گذشت یکی از شاخص‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی است که در دادگستری برای ترویج آن برنامه‌ریزی شده و قابل تقدیر است.

 

وی تشکیل هیئت صلح رسانه‌ای در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان را در راستای وظیفه رسانه‌ها برای تحقق صلح و سازش دانست و گفت: یکی از موضوعات مهم پرداختن رسانه‌ها به سبک زندگی ایرانی و اسلامی و موضوع عفو و گذشت است. لذا جدای از مسئولانی که در حوزه صلح و سازش فعالیت می‌کنند، رسانه‌ها نیز باید در این حوزه تلاش کنند.

 

روحی با اشاره به وجود ۳۶۷ رسانه فعال در قالب خبرگزاری‌ها، مطبوعات، پایگاه‌های خبری و … در استان، گفت: اگر رسانه‌ها به حوزه ترویج فرهنگ صلح و سازش بپردازند این موضوع در خانواده‌ها نهادینه شده و از ورود پرونده‌ها به دستگاه قضا پیشگیری می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان تصریح کرد: وجود حجم زیاد پرونده‌های قضایی شایسته یک کشور اسلامی و شیعه نیست و امیدواریم چنین هیئت‌ها و نهادهایی سبب کاهش حجم ورود پرونده‌ها به دستگاه قضا شوند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار