بیانات سال ۱۳۵۹ رهبر معظم انقلاب درباره «خصوصیات جامعه مهدوی»،
پیش به سوی “روز امید”

جامعه‌ى مهدوى یعنى آن دنیایى که امام زمان مى‌آید تا آن دنیا را بسازد، همان جامعه‌اى است که همه‌ى پیامبران براى تأمین آن در عالم ظهور کردند
جامعه مهدوی
به گزارش آسمان بردسیر، نشریه خط حزب‌الله نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز جمعه‏‌ی تهران در تاریخ ۱۳۵۹/۴/۶، بحثی را تبیین کردند با عنوان خصوصیات جامعه‌ای که حضرت ولی‌عصر(عج) در دوران پس از ظهور می‌سازند که «خط حزب الله» برای اولین بار گزیده‌ای از این بیانات را منتشر می‌کند.
 
 گامِ آخرِ مسیر پیامبران
جامعه‌ى مهدوى یعنى آن دنیایى که امام زمان مى‌آید تا آن دنیا را بسازد، همان جامعه‌اى است که همه‌ى پیامبران براى تأمین آن در عالم ظهور کردند… بارى بود که بر دوش این مأموران عالى‌مقام نهاده شده بود، هر کدام قدمى آن بار را به مقصد و سرمنزل نزدیک کردند، کوشش کردند، هر چه توان داشتند به کار بردند، آن وقتى که عمر آنان سر آمد این بار را دیگرى از دست آنان گرفت و همچنان قدمى و مسافتى آن بار را به مقصد نزدیکتر کرد.
 
ولى‌عصر (عج) میراث‌بر همه‌ى پیامبران الهى است که مى‌آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه‌ى الهى برمى‌دارد.
 
۴ خصوصیت جامعه مهدوی
امام زمان (عج) جامعه‌اش را بر این چند پایه بنا مى‌کند: اوّلاً بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‌هاى ظلم و طغیان.
 
یعنى در جامعه‌اى که در زمان ولى‌عصر(عج) ساخته مى‌شود باید ظلم و جور نباشد… نه ظلم اقتصادى و نه ظلم سیاسى و نه ظلم فرهنگى و نه هیچگونه ستمى در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت.
 
 
باید استثمار و اختلاف طبقاتى و تبعیض و نابرابرى و زورگویى و گردن‌کلفتى و قلدرى از عالم ریشه‌کن بشود. این خصوصیت اول.
 
 
دوم… بالا رفتن سطح اندیشه‌ى انسان است. هم اندیشه‌ى علمى انسان، هم اندیشه‌ى اسلامى انسان. یعنى در دوران ولى عصر شما باید نشانى از جهل و بى‌سوادى و فقر فکرى و فرهنگى در عالم پیدا نکنید. آن‌جا مردم مى‌توانند دین را به درستى بشناسند… و شما ببینید که در جامعه‌اى که همه – مردان و زنان – در سطوح مختلف قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهى را دارند، این جامعه چقدر نورانى است و هیچ نقطه‌اى از ظلمت در این جامعه دیگر نیست.
 
 
این همه اختلاف نظر و اختلاف رویه دیگر در آن جامعه معنایى ندارد.
 
 
خصوصیت سومى که جامعه‌ى امام زمان، جامعه‌ى مهدوى دارا هست این است که در آن روز همه‌ى نیروهاى طبیعت و همه‌ى نیروهاى انسان استخراج مى‌شود، چیزى در بطن زمین نمى‌ماند که بشر از آن استفاده نکند.
 
 
این همه نیروهاى معطل طبیعى، این همه زمینهایى که مى‌تواند انسان را تغذیه کند، این همه قواى کشف نشده مانند نیروهایى که قرنها در تاریخ بود مثلاً نیروى اتم، نیروى برق و الکتریسته، قرنها بر عمر جهان مى‌گذشت این نیروها در بطن طبیعت بود اما بشر آنها را نمى‌شناخت، بعد یک روزى به تدریج استخراج شد. همه‌ى نیروهاى بیشمارى که از این قبیل در بطن طبیعت هست در زمان امام زمان استخراج مى‌شود.
 
 
خصوصیت دیگر این است که محور در دوران امام زمان محور فضیلت و اخلاق است.
 
 
هر کس داراى فضیلت اخلاقى بیشتر است او مقدمتر و جلوتر است. حالا اگر به آیات و روایات مراجعه بکنید – که البته محققین و متتبعین مراجعه کرده‌اند – خصوصیات بیشترى را هم پیدا مى‌کنید… این همان جامعه‌اى است که مهدى موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخى دیرین ما – که هم اکنون در زیر همین آسمان و بر روى همین زمین زندگى مى‌کند و در میان انسانها هست – به وجود خواهد آورد و تأمین خواهد کرد.
 
 
انقلاب ملت ایران مقدمه‌ا‌ى لازم و گامی بزرگ به سمت ظهور است
ما ملت ایران حالا یک انقلابى انجام دادیم، انقلاب ما در راه آن هدفى که امام زمان براى تأمین آن هدف مبعوث مى‌شود و ظاهر مى‌شود یک مقدمه‌ى لازم و یک گام بزرگ است… ما باید بدانیم که ظهور ولى‌عصر صلواةالله‌علیه همان‌طورى که با این انقلاب ما یک قدم نزدیک شد، با همین انقلاب ما باز هم مى‌تواند نزدیک‌تر بشود، یعنى همین مردمى که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند مى‌توانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر همین مردم خودشان را به امام زمان نزدیکتر کنند.
 
 
چطور؟ اوّلاً هر چه شما بتوانید دائره‌ى این مقدار از اسلامى که من و شما در ایران داریم – مبالغه نمى‌کنیم، اسلام کامل البته نیست، اما بخشى از اسلام را این ملت توانسته در ایران پیاده کند – همین مقدار از اسلام را هر چه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم، در کشورهاى دیگر، در نقاط تاریک و مظلَم دیگر گسترش و اشاعه بدهید، همان مقدار به ظهور ولى امر و حجت عصر کمک کردید و نزدیک شدید.
 
 
ثانیاً… نزدیک شدن ما به امام زمان یک نزدیک شدن معنوى است، یعنى شما در هر زمانى، تا پنج سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر که بتوانید کیفیت و کمیت جامعه‌ى اسلامى را افزایش بدهید امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد.
 
 
باید جهت‌گیری خود را «اقامه‌ى حدود اسلامى» قرار بدهیم
ما باید جهت خودمان را جهت اقامه‌ى حدود اسلامى قرار بدهیم، در جامعه‌ى خودمان هیچ مجالى به گسترش اندیشه‌ى غیراسلامى و ضدّ اسلامى ندهیم.
 
نمى‌گویم با زور، نمى‌گویم با قهر و غلبه، که مى‌دانیم با اندیشه و فکر جز از راه اندیشه و فکر نمى‌شود مبارزه کرد، بلکه مى‌گویم از راههاى درست و منطقى و معقول، باید اندیشه‌ى اسلامى گسترش پیدا کند، باید تمام قوانین ما و مقررات مملکتى و ادارات دولتى و نهادهاى اجرایى و همه و همه از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا اسلامى بشود و به اسلامى شدن روزبه‌روز نزدیکتر بشود، این جهتى است که انتظار ولى‌عصر به ما و به حرکت ما مى‌دهد.
 
 
حرکتِ هم‌جهت با امام زمان(عج)
امام زمان -در دعاى ندبه مى‌خوانید که- در مقابل فسوق و عدوان و طغیان و نفاق مقابله مى‌کند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق و دودستگى را ریشه‌کن مى‌کند و ازاله مى‌کند. ما هم باید در جامعه‌مان امروز در آن جهت حرکت کنیم و پیش برویم.
 
این است آن چیزى که ما را به امام زمان (عج) از لحاظ معنوى نزدیک خواهد کرد و جامعه‌ى ما را به جامعه‌ى ولى‌عصر صلواةالله‌وسلامه‌علیه، آن جامعه‌ى مهدوى علوى توحیدى نزدیکتر و نزدیکتر خواهد کرد.
 
 
اى مهدى موعود! محتاج دعایت هستیم
 
 
 اى امام زمان! اى مهدى موعود محبوب این امت! اى سلاله‌ى پاک پیامبران! و اى میراث‌بر همه‌ى انقلابهاى توحیدى و جهانى! این ملت ما با یاد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است.
 
 
اى بنده‌ى شایسته‌ى صالح خدا! ما امروز محتاج دعایى هستیم که تو از آن دل پاک الهى و ربانى و از آن روح قدسى براى پیروزى این ملت و پیروزى این انقلاب بکنى و به دست قدرتى که خدا در آستین تو قرار داده است به این ملت و راه این امت کمک بفرمائى.
 
 
انتهای پیام/
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار