ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در کرمان:
گردشگری معدن در کرمان جذابیت دارد/ نبود راه دسترسی، علت مغفول ماندن برخی جاذبه‌های گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کرمان گفت: بسیاری از مناطق گردشگری به دلیل عدم وجود راه دسترسی مغفول مانده‌اند.
ضرغامی فعالی
 

به گزارش آسمان‌بردسیر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که بسیاری از مناطق گردشگری به دلیل عدم وجود راه دسترسی مغفول مانده‌اند، گفت: با توجه به اینکه راه دسترسی به مجموعه های گردشگری در اولویت اول قرار دارد بنابراین در استان کرمان باید راه های دسترسی را تقویت کنیم و اصلا لازم نیست که اعتبارات ایجاد راه های دسترسی به وزارت میراث داده شود بلکه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این مشکل را فنی و اصولی حل کند.

 

عزت الله ضرغامی در پایان سفر یک روزه خود به شهرستان‌های زرند و کوهبنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زرند و کوهبنان دو سرمایه ارزشمند برای ملت ایران به لحاظ میراث فرهنگی، گردشگری‌های خاص و … هستند.

 

او استان کرمان را پایتخت مقاومت دانست و بیان کرد: در کنار نام بلند آوازه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، خود خاک این استان شهید پرور است بنابراین در گردشگری مقاومت، زرند و کوهبنان نیز می توانند از مقاصد این نوع گردشگری باشند.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به گردشگری طبیعت و اکوتوریسم عنوان کرد: گردشگری های علمی و دانش آموزی و دانشجویی و گردشگری معدن از ظرفیت های این مناطق هستند امکاناتی در حوزه گردشگری معدن در این شهرستان وجود دارد که رها شده و در حال از بین رفتن است.

 

او گردشگری معدن در استان کرمان را جذاب دانست و ادامه داد: باید این ظرفیت‌ها را معرفی و سرمایه گذار در حوزه گردشگری معدن جذب و تاسیسات گردشگری را احداث کنیم.

 

ضرغامی در ادامه از ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع دستی استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: کارهای فا خر و خوبی در شهرستان های کوهبنان و زرند در حال انجام است که باید زمینه عرضه آنها در بازارهای ملی فراهم شود که جزء تاکیدات و برنامه های رئیس جمهور نیز است.

 

برپایی بازارچه صنایع دستی در ورودی شهرها در طول سال

او از برپایی بازارچه های صنایع دستی در ورودی شهرها در طول سال را از سیاست‌های دولت سیزدهم برشمرد که وزیر کشور نیز پیگیر اجرای این طرح است، در ادامه عنوان کرد: برگزاری بازارچه صنایع دستی را در اولویت کار قرار دهیم تا مصادیق واقعی تولید صنایع دستی هنرمندان در معرض فروش و عرضه قرار گیرد.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حوزه میراث فرهنگی شهرستان زرند اشاره کرد و افزود: بازار تاریخی وکیل این شهرستان نیاز به مرمت دارد و برای سقف آن باید کار ویژه ای انجام شود. 

 

او از تخصیص اعتبار برای مرمت بازار تاریخی این شهرستان خبر داد و گفت: باید بازار وکیل زرند را آنطور که شایسته است، فعال کنیم.

 

ضرغامی با بیان این مطلب که بسیاری از مناطق گردشگری به دلیل عدم وجود راه دسترسی مغفول مانده‌اند، عنوان کرد: با توجه به اینکه راه دسترسی به مجموعه های گردشگری در اولویت اول قرار دارد بنابراین در استان کرمان باید راه های دسترسی را تقویت کنیم و اصلا لازم نیست که اعتبارات ایجاد راه های دسترسی به وزارت میراث داده شود بلکه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این مشکل را فنی و اصولی حل کند و دولت در این زمینه مصمم است.

 

او از اختصاص چهار میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی قلعه اردشیر کرمان خبر داد و عنوان کرد: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم تسریع در مشارکت بخش خصوصی در مرمت بناهای تاریخی است و مشکلات قانونی آن مرتفع شده است.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: صندوق احیاء و توسعه ماهیت حقوقی مناسب تر پیدا می کرد تا بتواند هم مشارکت بخش خصوصی و هم کمک های مردمی را داشته باشد که این مشکل در برنامه پنج ساله رفع شده است.

 

او ادامه داد: بناهای تاریخی که جزء نفایس به شمار می روند در تصرف دولت باقی می مانند ولی ابنیه تاریخی که جزء نفایس نیستند برای مرمت و بهره برداری از طریق مزایده در اختیار مردم قرار می دهیم اما واگذار نمی کنیم. متاسفانه برخی افراد این راهکارهای خوب را تحریف می کنند و باعث تشویش ذهن ها می شوند اما مردم بدانند که هیچ یک از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار نمی شوند اما مرمت و بازسازی برخی از بناها به بخش خصوصی داده می شود و مدیریت و نگهداری آن مکان با نظارت میراث فرهنگی و توسط بخش خصوصی انجام می شود ضمن آنکه کاربری این بناها را میراث فرهنگی تعیین می کند.

 

ضرغامی افزود: این یکی از راه های جدی برای احیاء بناهای تاریخی است و قلعه دختر کرمان جزء واگذاری به بخش خصوصی نیست و بودجه ای که برای مرمت آن در نظر گرفته شده توسط وزارتخانه اعطاء می شود.

 

او اظهار کرد: تفاهمنامه هایی با نهادهای عمومی مثل شهرداری ها، اوقاف و بنیاد مستضعفان منعقد کرده ایم تا از ظرفیت این نهادها در خدمت میراث فرهنگی به کار گرفته شود. به عنوان مثال؛ بناهایی در سطح شهرها رها شده و متروکه می بینیم که تحت تملک سازمان اوقاف هستند. با اختیاراتی که رئیس سازمان اوقاف به میراث فرهنگی داده، آن بنا را به بخش خصوصی با حفظ مسائل شرعی واگذار می کنیم. ضمن آنکه همکاری های خوبی با بنیاد مستضعفان در احیای بناهای تاریخی داریم.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حفظ میراث فرهنگی را در گرو بسیج همگانی دولت و بخش خصوصی و نهادهای عمومی دانست و تصریح کرد: هر کس در داخل و خارج از کشور دلش برای ایران و ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی می سوزد باید در حفظ و نگهداری آن مشارکت کند.

 

ثبت ۳۰۰۰ میراث ناملموس در کشور

او اهمیت میراث ناملموس را بیشتر از میراث ملموس دانست و گفت: ۳۰۰۰ ثبت میراث ناملموس در کشور داریم که نشان گر اخلاق، آئین، رفتار، سنت ها و … است که متاسفانه کشور از آنها خالی شده و بسیاری از سیاستمداران مانند بنده پس از گرفتن پست، بسیاری از شاخص های ملی فرهنگ ناملموس را فراموش می کنند و هر حرفی را به زبان می آورند و هر رفتاری از خود نشان می دهند و نسبتی با مردم برقرار می کنند که به هیچ وجه با فرهنگ اصیل ایرانی ارتباط ندارد.

 

ضرغامی تاکید کرد: یکی از سیاست های ما تقویت فرهنگ ناملموس است و در این حوزه داریم کار می کنیم و کارشناسانی برای این امر دعوت کرده ایم.

 

او با تاکید برآنکه ما آمده ایم میراث را مرمت و حفظ کنیم، اظهار کرد: در مقابل هر جریانی که برای نابودی میراث و تخریب آن باشد، می ایستیم.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتقاد از بروکراسی اداری ادامه داد: بسیاری از مشکلات شهرها را با سفر به آنجا در همان منطقه حل می کنم. گفتنی است که سفرها را با کمترین هزینه و اصولا خودم به تنهایی می روم.

 

ضرغامی عنوان کرد: تخصیص سه میلیارد تومان برای کویر لوت که بخش های مختلفی را در خود جای می دهد، شوخی است و باید گردشگری کویری را از طرق مختلف مانند برنامه های سافاری و … تقویت کنیم.

 

اعتبار در نظر گرفته شده برای کویر بسیار اندک است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: باید کاری کنیم که گردشگری و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تقویت شود که کویر هم از آن جمله است و اعتبارات در نظر گرفته برای کویر بسیار اندک است که باید افزایش یابد.

 

او در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: در برنامه پنج ساله که هفته پیش به مجلس ارائه شد، در حوزه فعالیت وزارت میراث فرهنگی کار استثنایی با همکاری سازمان برنامه بودجه انجام دادیم و برای اولین بار فصل مستقلی برای ماموریت های وزراتخانه دیده شده است. خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول همکاری در این زمینه را به ما داده اند.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنانش درباره حجاب تصریح کرد: از عصر هخامنشیان و نیاکان ما به حجاب اعتقاد داشته اند به طوری که در سنگ نوشته ها اشیاء تاریخی حجاب نیاکان ما قابل مشاهده است. گفتنی است که حجاب در ایران حتی از قبل از اسلام وجود داشته در حالی که در برخی از نقاط جهان اینگونه نبوده است. در تاریخ ایران باستان و پس از اسلام زن همواره دارای حجاب و عفت بوده است.

 

به گزارش ایسنا، عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد که این وزارتخانه اقدامات لازم برای ثبت جهانی خانه آل طه کوهبنان را انجام دهد که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری قول مساعد در زمینه معرفی و ثبت این خانه تاریخی را داد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار