مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان :
۲۲۴ میلیون متر مکعب ظرفیت سدهای استان کرمان پر شده است

 مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان از پر شدن ۲۲۴ میلیون متر مکعب ظرفیت سدهای استان خبر داد و گفت: ۳۸ درصد ظرفیت سدهای استان کرمان پر شده است.
سد

به گزارش سپهر بردسیر، علی رشیدی، با اشاره به اینکه هفته گذشته بارندگی بسیار خوبی در سطح استان کرمان داشتیم و از خدا می‌خواهیم سایه شوم خشکسالی را از استان کرمان بردارد و شاهد بارش باران الهی در استان باشیم اظهار داشت: استان کرمان در یک اقلیم خشک و دارای بارندگی کم قرار دارد و از ویژگی‌های اقلیم خشک است که با شروع بارندگی شاهد بارندگی‌های سیل‌آسا باشیم.

وی با بیان اینکه تقریبا 130 میلیمتر متوسط بارندگی استان کرمان است و در سال گذشته به‌طور متوسط 74 میلیمتر بارندگی داشتیم گفت: خوشبختانه در سال جاری تاکنون حدود 60.1 میلیمتر بارندگی وجود داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به اینکه میزان بارندگی دراز مدت استان حدود 130 میلیمتر بوده که بیشترین بارندگی در شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان به ثبت رسیده که حدود 240 میلیمتر بوده افزود: کمترین میزان بارندگی استان در شهرستان راور بوده است.

وی با بیان اینکه در جنوب استان کرمان بارندگی‌های موثری وجود داشت. و اگر چه منجر به وقوع سیلاب در بعضی از شهرها شد. اما در قسمت‌های بالادست سدها میزان بارندگی خیلی زیاد نبوده است. ادامه داد: 22 میلیون مترمکعب بر اثر بارندگی‌های اخیر به آب سدها افزوده شده است.

رشیدی با اشاره به اینکه سد جیرفت حدود 11 میلیون متر مکعب و در سد نسا حدود 9 میلیون متر مکعب آب جمع‌آوری شده است. گفت: در مجموع حدود 224 میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای استان پر شده است.

وی با بیان اینکه در چهار سد بزرگ استان که مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. حدود 583 میلیون مترمکعب ظرفیت سدها بوده که از این میزان حدود 224 میلیون متر مکعب ظرفیت آنها پر شده عنوان کرد: تقریباً 38 درصد ظرفیت سدهای استان پر شده است.

چاره‌ای جز اجرای دقیق سند سازگاری با کم آبی استان نداریم

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به اینکه کارگروه سازگاری با کم آبی استان از سال 1399 در استان تشکیل شده است. بیان کرد: در این کارگروه شرایطی فراهم شده تا با توجه به شرایط اقلیمی استان برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان سیاست‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو تشکیل و کارگروه‌های استانی سازگاری با کم آبی به ریاست استانداران بوده. گفت: در استان کرمان نیز این کارگروه فعال و جلسات آن به ریاست استاندار برگزار می‌شود.

رشیدی با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های بزرگ مصرف کننده آب کشور در این کارگروه وجود دارند. تا با همکاری و هم‌افزایی منابع آبی موجود استان مدیریت شود. افزود: برنامه سازگاری با کم آبی استان از پایین تعیین و برنامه‌ریزی شد و به وزارت نیرو پیشنهاد شد که یک ویژگی بزرگ است.

وی با بیان اینکه این برنامه یک برنامه تحمیلی و ابلاغی از وزارت نیرو نبوده. و در استان کرمان با توجه به شرایط استان کارشناسی شده است. گفت: استان کرمان سال‌ها درگیر خشکسالی است و چاره‌ای جز اجرای دقیق سند سازگاری با کم آبی استان نداریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان بیان کرد: بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی استان در دو مرحله باید صرفه‌جویی آب داشته باشیم. که در مرحله اول یک میلیون و 30 هزار متر مکعب آب باید کمتر برداشت شود.

11000 حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان پلمب شده است

وی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های آب غیرمجاز در استان کرمان بسیار زیاد است گفت: از سال 84 تاکنون 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان پلمب و مسدود شده است .

رشیدی با بیان اینکه از ابتدای اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در استان کرمان. از سال 99 تا نیمه اول سال 1400 تعداد هزار و 125 حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان پلمب شده. عنوان کرد: 34 هزار و 500 حلقه چاه در استان کرمان داریم که از این تعداد حدود 9 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز است.

وی با اشاره به اینکه چاه‌ های غیرمجاز استان کرمان به دو گروه تقسیم می‌شوند افزود: چاه‌ های غیرمجازی که قبل از سال 85 حفر شدند برابر قانون باید برای آنها پروانه 25 متر مکعب برداشت آب در شبانه روز صادر شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با بیان اینکه حدود  چهار هزار و 200 حلقه چاه بعد از سال 85 حفر شده که حدود هزار و 200 حلقه آن حکم قضایی برای مسدودی دارد که مرتب پیگیری می‌شود گفت: 470 حلقه چاه غیرمجاز در شش ماهه اول سال در استان کرمان پلمب شده است.

بیش از 94 درصد مصرف آب استان کرمان در بخش کشاورزی است

وی با اشاره به اینکه احداث صنایع پرآب بر در استان جایز نیست و وزارت نیرو نیز با احداث این صنایع در استان مخالفت می‌کند. افزود: انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان توسط صنایع بزرگ استان انجام شده. که کار بسیار بزرگی بود که بدون اعتبار دولتی انجام شد.

رشیدی با بیان اینکه صنایع استان کرمان از منابع آبی استان سهم بسیار کمی دارند. گفت: از 100 درصد منابع آبی استان بیش از 94 درصد آن در بخش کشاورزی. و حدود دو تا دو و نیم درصد آن مصرف آب شرب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار