با حضور گسترده گردشگران برگزار شد؛
جشنواره گل محمدی بام ایران در ایستگاه پانزدهم

جشنواره گل محمدی بخش لاله زار در شهرستان بردسیر که با سه هزار متر ارتفاع بام ایران نام دارد، دوم تیر ۱۴۰۲ در ایستگاه پانزدهم برای شروعی زیباتر با عطر گل نفسی تازه کرد.
گل محمدی لاله زار
به گزارش آسمان‌بردسیر، ایرنا نوشت: جشنواره گل محمدی لاله زار  بر فراز تپه ای در بخش لاله زار با حضور معاونان استاندار، برخی مدیران کل استانی، مدیران رسانه ها، فرماندار بردسیر، خبرنگاران و جمعی از مردم فرهنگ دوست و البته کشاورزان برگزار شد، کلید افتتاحش را روز جمعه هفته گذشته در گلزار شهدای کرمان و در جوار مرقد مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در قفل چرخانده بودند و با گلاب ناب، صورت قبر شهدا را شستند.

 

امروز مراسم رسمی این جشنواره درحالی برگزار شد که محل برگزاری جشنواره با حضور گستره مردم که از روز قبل در این منطقه حضور یافته بودند به میعادگاه گردشگران  حتی از استان‌های همجوار تبدیل شده بود.

 

 اهالی بام ایران با سه هزار متر ارتفاع از سطح دریا از روز گذشته میزبان گردشگران و طبیعت دوستان این آب و خاک هستند تا امروز ریه را دمی در جشنواره گل محمدی از ابدیت پر و خالی بکنند.

 

این جشنواره با مشارکت جهاد کشاورزی، شهرداری، فرمانداری، میراث‌فرهنگی و دیگر نهادهای متولی برگزار شده است.

 

این جشنواره برای دقایقی از شبکه های سراسری و در مدت زمان بیشتری از شبکه استانی پخش زنده داشت و با نشان دادن لحظاتی از یک عروسی محلی در لاله زار، پای سنت های دیرین و زیبای این منطقه را نیز به جشنواره پانزدهم گل محمدی باز کرد و برای دقایقی چشم و گوش میهمانان را به روی سنت های حسنه این دیار در بحث شیرین ازدواج گشود.

 

لاله زار بردسیر که به آب و هوای بی نظیر و بی نهایت خنک، گلستان های وسیع گل محمدی و عطر ناب گلاب با غلظت عصاره ۹۸ درصدی گلهایش، بیش از هر اقلیم دیگر ایران سربلند است و با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بلندترین شهر ایران مفتخر است و بام ایران نیز نام دارد، گوی سبقت را در ارتفاع از شهرکرد که به علت مرتفع ترین مرکز استان ربوده است.

لاله زار در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بردسیر و مرکز شهرستان بردسیر نیز در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوای خنک است به طوری که این روزها باوجود گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور، شب ها در بعضی نقاط لاله زار، بدون استفاده از پتو یا بخاری، شهروندان دچار مشکل خواهند شد.

 

بانوی گل کرمان

استاد صنعتی (کارآفرین، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ادیان باستان، درگذشته ۱۳۸۸) و همسرش شهیندخت سرلتی، بانی کاشت گل محمدی در منطقه لاله زار بودند.

این زوج خیر از سال ۱۳۵۶ گل کاری را در شرایطی در لاله زار آغاز کردند که مورد تمسخر برخی شهروندان نیز بومی قرار می گرفتند. سال ها گذشت تا مردم به ارزش گل محمدی پی بردند و کشت آن را در کنار سایر محصولات کشاورزی خود آغاز کردند و امروز دعاگوی حرکت بانوی گل سرخ هستند.

فیلم بانوی گل سرخ (به انگلیسی: Lady of the Roses) ساخته مجتبی میرطهماسب، مستندساز ایرانی است. بانوی گل سرخ نامی است برای شهین‌دخت سرلتی (صنعتی) بانویی که قبل از انقلاب به منطقه لاله زار کرمان رفت و آنطور که روایت شده گُل را جایگزین خشخاش، و گُلاب را جایگزین تریاک کرد و کار به جایی رساند که گلاب تولیدی حاصل از آن فعالیت ها سرنوشت کشاورزی یک منطقه را دگرگون کرد.

لاله زار علاوه بر گل محمدی، مستعد رویش انواع گیاهان دارویی است و همچنین از جمله مرغوب ترین سیب زمینی استان در این دیار به عمل می آید.

آب و هوای خنک و زیبای بخش لاله زار در کنار صدها جاذبه دیگر استان کرمان درحالی است که دیار کریمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

آخرین اخبار