تعدادی مسافر هم سوار میشوند، آنان نیز از نداشتن دستگاه کارتخوان در برخی تاکسیها گلهمندند. در مسیر برگشت باز هم باید دقایقی را منتظر تاکسی بمانم. هوا خیلی گرم است. چند متر آن طرفتر شهروندی را میبینم که منتظر تاکسی است. به سراغ او میروم و او در حالی که به ساعت خود نگاه میکند و کمی عجله دارد با او همکلام میشوم. او نیز به مشکلات نظام تاکسیرانی انتقاد میکند و میگوید: در برخی ساعات روز و یا در شبها زمان زیادی را صرف انتظار برای گرفتن تاکسی میکنم و در حالی که اگر با تاکسی اینترنتی میرفتم قطعا سریعتر میرسیدم، اما هزینه بسیار بالایی دارد و برخی تاکسیها نیز هزینه بیشتری میگیرند.
راننده تاکسی ناراضی…
در همین حال تاکسی میرسد و سوار میشوم، از راننده میپرسم آیا از شغل خود راضی هستید؟ راننده در حالی که سیگار میکشد و دل پر دردی دارد میگوید: نه، تاکسی به فقط به عنوان شغل دوم کفاف زندگی را میدهد و برای من که روزی ۳۰۰ هزار تومان تومان درآمد دارم و نصف آن را باید برای استهلاک و بنزین بدهم، دیگر چیزی برایم باقی نمیماند، البته هزینه احتمالی بیماری و تصادف و خرابی و تهیه قطعات و مشکلات معشیتی را هم در نظر بگیرید، چیزی برای آدم باقی نمیماند.
به سراغ محمدباقر سلطانی، مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل باز و مسافر شهرداری کرمان میروم تا به حلقه مفقوده زنجیره تاکسی و مسافر پی ببرم.
سلطانی اظهار داشت: علیرغم تمام پیگیریها ما همچنان در حال مذاکره در مورد عدم وجود کارتخوان در برخی تاکسیها هستیم که این مسئله یک بحث چند جانبه بوده و نیاز به همکاری اداره دارایی، بانکها، اتحادیه تاکسیرانان و شهرداری دارد تا مسئله را حل کنیم و به یک راهکار منطقی برسیم.
اعلام شماره ۰۳۴۳۳۲۳۰۳۰۲ برای پاسخگویی به مشکلات نظام تاکسیرانی
وی در خصوص افزایش خودسرانه کرایه توسط برخی رانندگان تاکسی گفت: طبق قانون گرفتن کرایه بیش از نرخ مصوب تخلف بوده و همشهریان میتوانند این مورد را از طریق ارسال شماره پلاک تاکسی و تخلف صورت گرفته به شماره ۱۰۰۰۱۸۹۷ پیامک کرده و یا با شماره تماس ۰۳۴۳۳۲۳۰۳۰۲ تماس بگیرند که این موضوع در کمترین زمان ممکن توسط انتظامات تاکسیرانی پیگیری خواهد شد.
همچنین وی در خصوص چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسی گفت: این نرخ در پایان هر سال با توجه به هزینه استهلاک و درآمد تاکسی، در شورای شهر تصویب و به تمام تاکسیها ابلاغ میشود و آنها موظفند برچسب نرخ هر سال را بر روی شیشه خود نصب کنند و مسافران هم باید طبق همین نرخ مصوب کرایه تاکسی را پرداخت کنند.
سلطانی در خصوص اختصاص لاستیک و روغن با نرخ یارانهای میگوید: در همین رابطه چندین جلسه با مسؤولان خطها و شرکتهای تعاونی برگزار کردهایم، امیدوارم در آیندهای نزدیک بتوانیم این بودجه را در اختیار قشر زحمتکش تاکسیران قرار دهیم
راهاندازی انتظامات سازمان تاکسیرانی
وی از راهاندازی انتظامات سازمان تاکسیرانی خبر داد و گفت: نزدیک به یک ماه از راهاندازی انتظامات سازمان تاکسیرانی میگذرد. یکی از وظایف انتظامات تاکسیرانی، سازماندهی تاکسیها در سطح شهر و در ساعات پیک مسافر است که از طریق ارتباطاتی که با سرپرست خط ها میگیرند، تاکسی را در مناطقی که دچار کمبود تاکسی هستند، تامین میکنند تا سفری ایمن و سریع برای همشهریان فراهم شود.
سلطانی اضافه کرد: البته در تمام سطح شهر هنوز بهطور کامل این اتفاق نیفتاده اما بسیاری از مناطق را پوشش دادهایم. ضمن آنکه این انتظامات با آرم سازمان حملونقل باز و مسافر شهرداری کرمان مشخص شدهاند.
وی در خصوص گلایه تاکسیرانان از نبود سایهبان و صندلی در ایستگاههای تاکسی اظهار داشت: سرخط های برخی خطوط نیز این مسئله را به شهرداری منتقل کردهاند که توافق اولیه انجام شده و آیندهای نزدیک این تجهیزات شهری نصب میشود و ایرادات جزئی که برخی از خطوط تاکسیرانی دارند نیز برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به فرسودگی بخشی از تاکسیها در شهر کرمان عنوان کرد: در شهر کرمان ۴۳۰۰ تاکسی فعال داریم که بخشی از اینها فرسودهاند و که به مرور به کمک خود تاکسیرانان در حال تعویض تاکسیها هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل باز و مسافر شهرداری کرمان، ضمن تاکید بر رعایت حقوق مسافر، موارد عدم رعایت حقوق مسافر را نیز یادآوری کرد و افزود: مواردی چون استعمال دخانیات، حمل مسافر بیش از ظرفیت قانونی چهار نفر و عدم برخورد مناسب و عدم حفظ پاکیزگی داخلی و بیرونی خودرو و اخذ کرایه بیش از نرخ مصوب از موارد عدم رعایت حقوق مسافر است و همشهریان در صورت مشاهده هرکدام از موارد ذکرشده میتوانند شماره پلاک و توضیحات مربوط به عدم رعایت را به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۷۹۸ اطلاعات دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر چند ماهی است که تاکسیها برای تمدید پروانه بهطور کامل از نظر ظاهری، بیرونی و داخلی توسط کارشناسان مربوطه بازدید میشوند در صورتی که تاکسی دارای هرگونه عیبی باشد تا زمانی که رفع عیب نشود پروانه فعالیتش تمدید نخواهد شد.
وی با تاکید بر نقش مردم در کنترل و نظارت تاکسیهای شهری ادامه داد: مردم نقش مهمی در کنترل و ارزیابی تاکسیها دارند و میتوانند با کنترل و گزارش تخلفات صورت گرفته ما را در نظارت بهتر یاری کنند.
سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سعی ما همیشه بر این است که بهترین سرویسدهی به مردم را داشته باشیم تا سفر ایمن را در کمترین زمان ممکن و کمترین معطلی داشته باشند و زمانی که مسافر از تاکسی استفاده میکند با خیال راحت و مطمئن و با رانندهای خوش برخورد مواجه شود تا به استفاده از تاکسی نیز ترغیب شود.
وی اظهار داشت: برنامههای سازمان تاکسیرانی شامل برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت هستند، در بحث برنامههای کوتاه مدت ساماندهی وضعیت تاکسیها در ساعت اوج مسافر را در دستور کار قرار دادهایم که بتوانیم تاکسیها را در این زمان مدیریت کنیم.
سلطانی به برنامههای بلند مدت ۵ ساله در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به درآمد پایین تاکسیها و تعداد کمی مسافر در این روزهای گرم از طرف دولت کمکهای معیشتی و اقتصادی به صنف تاکسیرانان اهدا شود که پیگیر این موضوع هستیم تا به نتیجه مطلوب برسیم، قطعاً اگر تاکسیرانان وضعیت اقتصادی مناسبتری داشته باشند، خدمات با کیفیت بهتری نیز ارائه میدهند و در تلاش هستیم که مردم را به مرور به استفاده از تاکسی و حملونقل عمومی ترغیب کنیم تا از مشکلات ناشی از ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهیم.
وی به نقش پررنگ رسانهها و حوزه اطلاع رسانی و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی تاکید کرد و افزود: رسانهها و مخصوصاً خبرگزاریها بهعنوان یک نهاد فرهنگی، در کنار شهرداری بهعنوان یک نهاد اجرایی نقش بسیار مهمی در آگاهیبخشی و اطلاعرسانی جامعه ایفا میکنند.
سلطانی خاطرنشان کرد: رسانهها همچنین میتوانند نقش مهمی در جهت تبیین نقاط ضعف و قوت و نمایش مزایای استفاده از حملونقل عمومی در این بخش داشته باشند.
وی در پایان به فعالیتهای اجرا شده در راستای ساماندهی حملونقل شهری مانند تعمیرات فنی و بازسازی اتوبوسها و افزودن ۵ دستگاه اتوبوس جدید به سازمان اتوبوسرانی شهر کرمان نیز اشاره کرد.
با توجه به ساماندهی که قرار است در حوزه تاکسیها صورت گیرد، روزهای خوبی در ایستگاههای تاکسی کرمان در انتظار شهروندان و تاکسیرانان خواهد بود.
انتهای پیام/