شکست سیاست استکباری انزوای جمهوری اسلامی و ثمرات تقویت روزافزون تعاملات بین المللی ایران اسلامی
ایران مقتدر، دشمن منزوی

خطوط اساسی این هندسه جدید جهان این گونه خواهد بود که «آمریکا در نظم جدید جهانی منزوی خواهد بود... آسیا خواهد شد مرکز دانش، مرکز اقتصاد، مرکز قدرت سیاسی، مرکز قدرت نظامی... فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت در مقابل زورگویی گسترش خواهد یافت
ایران مقتدر

به گزارش آسمان بردسیر، «خط حزب الله» شکست سیاست استکباری انزوای جمهوری اسلامی و ثمرات تقویت روزافزون تعاملات بین المللی ایران اسلامی را بررسی می‌کند.

پرده اول: نابودی رژیم صهیونیستی دیگر افسانه نیست

“افسانه ویرانی” کاری از یک فیلمساز صهیونیستی به نام «گادی دار» است که به مسئله فروپاشی اسرائیل از درون اشاره کرده است. فروپاشی از دورن جامعه صهیونیستی مسئله‌ای است که نشانه‌های آن ظاهر شده است و “آری شبیط” در کتاب “خانه سوم” نیز به خوبی آن را مورد بررسی قرار داده و به چالش‌های امنیتی‌ای اشاره کرده است که می‌توان با آن مقابله کرد، اما از هم گسیختگی جامعه صهیونیستی اجازه مقابله و حل آنها را نمی‌دهد و با این توصیف خودِ اسرائیلی‌ها تبدیل به خطر بزرگی برای دولت جعلی‌شان می‌شوند.

ناآرامی‌ها و تظاهرات بی‌سابقه روزهای گذشته در مقابل ساختمان کنست رژیم صهیونیستی که به گزارش رسانه‌های صهیونیستی بیش از ۹۰ هزار نفر در آن شرکت کردند، به خیابان آمدن هزاران اسرائیلی‌ علیه کابینه رژیم صهیونیستی در بیش از ۱۲ هفته گذشته و همچنین اعتصاب مؤسسات اسرائیلی در اعتراض به قانون تغییرات قضایی که ۲.۵ میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) خسارت به اقتصاد اسرائیل وارد کرده به‌گونه‌ای است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز این اتفاقات را یک درگیری ایدئولوژیکی-فرهنگی عمیق داخلی در رژیم صهیونیستی نامیده است.

ضعف ارتش اسرائیل در برابر مقاومت فلسطین، فرسایش دکترین نظامی و وقوع حوادث خشونت‌آمیز و امتناع اسرائیلی‌ها از خدمت در نیروی ذخیره به‌ویژه بخش نیروی هوایی، نابودی اسطوره دروغین ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل، وخامت اوضاع اقتصادی و اعتصابات همه‌جانبه در سراسر فلسطین اشغالی، شدت گرفتن موج مهاجرت جمعی صهیونیست‌ها، دیکتاتوری کابینه صهیونیستی و سقوط دموکراسی ادعایی و جعلی آن در کنار تقویت جریان مقاومت فلسطین، همه نشانه‌های وضعیت رو به افول رژیم پوشالی صهیونیستی است. از همین رو سید مقاومت، سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش رژیم صهیونیستی را “غرق در بحران” توصیف کرد و معتقد است در تاریخ موجودیت این رژیم مانند امروز ضعف، بن‌بست، سردرگمی، ناامیدی و عدم اعتماد به یکدیگر و آینده‌شان وجود نداشته است.

 
 پرده دوم: شکست سیاست انزوای جمهوری اسلامی

در شرایط ملتهب و دشوار رژیم صهیونیستی و روزهایی که رسانه‌ها از زوال و فروپاشی اسرائیل می‌گویند اما در کشورهای عربی که تا چند صباح پیش، مسابقه بر سر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، اوضاع دگرگون شده است. وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای تصمیم رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی جدید در مناطق شمالی کرانه باختری را محکوم و پارلمان اردن نیز با اخراج سفیر رژیم صهیونیستی موافقت کرده است.

توافق اخیر ایران و عربستان نیز صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است.”آویگدور لیبرمن” وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی احیای مناسبات ایران و عربستان را یک شکست برای سیاست خارجی اسرائیل دانسته و روزنامه”یدیعوت آحارانوت”در گزارشی نوشت که توافق ایران و عربستان به‌منزله فروریختن دیوار دفاعی منطقه‌ای است که اسرائیل می‌خواست برای خود بسازد.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت با حفظ مواضع اصولی و اساسی در حمایت از جبهه مقاومت و آرمان فلسطین، ایران اسلامی را به پایگاهی مستحکم برای جریان مقاومت تبدیل کرده است، حمایتی که همواره صریحا از سوی جمهوری اسلامی اعلام شده است.

پرده سوم: ارتقای روابط با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین

تحولات اخیر در امتداد تحیّر و شکست‌های منطقه‌ای آمریکا و فرار آن‌ها از افغانستان نشان از دست برتر جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا دارد. پیگیری سیاست ارتباط با همسایگان و کشورهای آسیایی، عضویت در پیمان شانگهای و تحولات اخیر در ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس گام‌هایی اثرگذار در شکست نقشه پیچیده دشمن برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بود، چراکه «آمریکا و اروپایی‌‌ها فشار آوردند که ایران منزوی بشود.

 

«انزوا» در اصطلاح سیاست خارجی یعنی قطع رابطه‌ی با کشورها؛ [وقتی] کشورها با یک کشوری رابطه نداشته باشند، میگویند منزوی شد؛ آنچه اتّفاق افتاد، نتیجه‌ی عکس داد. بله، رابطه‌ی ما با غربی‌‌ها ضعیف شد ــ با آمریکا که رابطه نداشتیم، با اروپا هم رابطه‌ی ما ضعیف شد ــ امّا ما رابطه‌ی خودمان را با آسیا صد درصد محکم‌تر کردیم؛ بعد از این هم همین را ادامه خواهیم داد؛ ما ارتباطات سیاسی و اقتصادی و فنّی و علمی خودمان را با بخش مهمّ کشورهای آسیا ادامه خواهیم داد. در بخشی از پیمانهای مهم عضو شدیم؛ دشمن میخواست ما را منزوی کند، تلاش و تواناییهای ملّت ایران موجب شد که ما بتوانیم در بخشی از پیمانهای منطقهایِ مهم و مؤثّر عضو بشویم؛ منزوی که نشدیم، بعکس، مطرح شدیم و روابطمان با دولتهای منطقه و ملّتهای منطقه تقویت شد.» ۱۴۰۲/۱/۱

 

در شرایط تحریم بی‌سابقه آمریکا علیه ایران اسلامی، گسترش روابط با کشورهای همسایه، توانسته به خنثی‌‌سازی تحریم‌ها کمک کند و نتایج مثبت سیاسی و امنیتی دیگری را در پی داشته باشد. سال گذشته حجم تجارت بـا کشورهای همسایه از ۲۰ میلیارد دلار به ۵۳ میلیارد دلار رسیده است.

ابتکار عمل ایران در برقراری ارتباط با سایر کشورهای جهان نیز ادامه خواهد داشت و «ارتباطات قوی با آفریقا و آمریکای لاتین جزو برنامههای حتمی ما است و انشاءالله این برنامه را دنبال خواهیم کرد.» ۱۴۰۲/۱/۱

ارتقای روابط با کشورها و تعاملات فعالانه در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی، حرکتی در مسیر اقتدار ایران اسلامی و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی برای کشور است، زیرا «ما در بیرون کشور هم ظرفیتهای مهمی داریم؛ طرف‌دارانی داریم، عمق راهبردی داریم؛ در منطقه، در کشور؛ بعضی به‌خاطر اسلام، بعضی به‌خاطر زبان، بعضی به‌خاطر مذهب شیعه؛ اینها عمق راهبردی کشور هستند؛ اینها جزو توانایی‌های ما هستند؛ از همه‌ی این توانایی‌ها باید استفاده کنیم. فقط هم در منطقه نیست، ما در آمریکای لاتین عمق راهبردی داریم، در قسمتهای مهمی از آسیا عمق راهبردی داریم، امکاناتِ استفاده داریم؛ از اینها بایستی استفاده کنیم، اینها کشور را قوی خواهد کرد.» ۱۳۹۳/۶/۱۳

ایران مقتدر در مقابل نظام سلطه

امروز سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی در مقابل سیاست‌های جنگ‌طلبانه و سلطه‌طلبانه جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت صریح و قاطع از جریان مقاومت موجب شده است تا سیاست‌های پرخرج آن‌ها برای استثمار ثروت‌های منطقه غرب آسیا و جنگ تبلیغاتی دشمن برای فراموشی آرمان فلسطین بی‌اثر شود. سیاستی اصولی که در عین دفاع از ارزش‌های دینی در حمایت از مظلوم و دفاع از کشورهای استقلال‌طلب و ملت‌های آزادی‌خواه، به توسعه روابط و برداشتن موانع با سایر کشورهایی که در جورچین آمریکا بازی نمی‌کنند هم توجه دارد. برهمین اساس ما «با اروپا هم قهر نیستیم؛ با هر کدام از کشورهای اروپایی و دولتهای اروپایی هم که سیاستهای آمریکا را کورکورانه تبعیّت نکنند، حاضریم کار کنیم.» ۱۴۰۲/۱/۱

اوضاع نقاط مختلف جهان از قبیل سربرآوردن قدرتهای اقتصادی جدید، افول آشکار قدرت آمریکا، جنگ اوکراین، بحران‌های رژیم صهیونیستی، اعتراضات گسترده و ادامه‌دار فرانسه، افزایش نابسامانی‌های اقتصادی و آمریکا، ادامه مشکلات اقتصادی اروپا، شکست سیاست فشار حدأکثری بر ایران و افزایش نفرت از نظامیان آمریکایی در کشورهایی که با هزینه‌های گزاف به آنها لشکرکشی کردند، نشان می‌دهد که مناسبات جدیدی در جهان دارد شکل می‌گیرد «یک نظم بین‌المللی جدید در پیش است برای دنیا، در مقابل نظم دوقطبی‌ای که بیست و چند سال پیش بود.» ۱۴۰۱/۲/۶ خطوط اساسی این هندسه جدید جهان این گونه خواهد بود که «آمریکا در نظم جدید جهانی منزوی خواهد بود… آسیا خواهد شد مرکز دانش، مرکز اقتصاد، مرکز قدرت سیاسی، مرکز قدرت نظامی… فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت در مقابل زورگویی گسترش خواهد یافت.» ۱۴۰۱/۸/۱۱

جوان ایرانی، ضمن آمادگی باید بداند که ما میتوانیم جایگاه برجسته‌ای در این نظم جدید داشته باشیم و امروز که نشانه‌های تغییر نظم جهان آشکار شده است، باید به نقش‌آفرینی در این عرصه جدید و خطیر بپردازیم.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار