برهانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بردسیر خبر داد:
شیوع بالای موارد حیوان گزیدگی در شهرستان بردسیر/ شناسایی 93 بیمار تب مالت

برهانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بردسیر گفت: شیوع بالایی در موارد حیوان گزیدگی داریم  به گونه ای که طی  سه سال گذشته موارد مواجهه تقریباً دو برابر شده اند و شاخص ترین دلیل افزایش تعداد، نگهداری حیوانات عمدتا سگ و گربه در منزل است.
مرکز بهداشت بردسیر

به گزارش آسمان‌بردسیر، روابط عمومی مرکز بهداشت بردسیر نوشت: برهانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بردسیر در کمیته بیماریهای مشترک انسان و دام گفت: در سال 1401 ،۹۳ نفر بیمار جدید تب مالت در شهرستان شناسایی شده اند که این آمار فقط مربوط به افرادی است که به سیستم بهداشت و درمان مراجعه کردند.

 

وی ادامه داد : مناطق لاله زار، سیدالشهدا، اردوگاه و پیامبر اعظم(ص) بیشترین میزان آلودگی و موارد ابتلا را دارند.

 

برهانی افزود: در ارزیابی‌های انجام شده بیشترین علل ابتلا مربوط به تماس با دام بدون حفاظت فردی، مواد لبنی غیر پاستوریزه و حضور در آغل بدون نور توسط دامداران می باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه میزان ابتلا  با اطلاعات و آگاهی مردم رابطه مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ افزایش موارد ابتلا را در شهرستان داشتیم و انتظار میرود در تابستان به علل حضور عشایر و افزایش مواجهه این روند صعودی باشد.

 

اهمیت آموزش و اطلاع رسانی در جلوگیری از ابتلا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسیر افزود: از نظر سنی مبتلایان عمدتاً در گروه سنی ۵۰ سال به بالا قرار دارند، هرچه سواد پایینتر بوده میزان ابتلا بالاتراست و این بیانگر اهمیت آموزش و اطلاع رسانی است .

 

وی ادامه داد: بیشترین موارد مبتلا را در مناطق روستایی به علت مواجهه بیشتر با دام و از نظر شغلی بیشتر کشاورزان، دامداران و خانم های خانه دار هستند.

 

برهانی تشریح کرد: اقدامات پیشگیرانه انجام شده در حوزه بهداشت برگزاری کمیته‌های مشترک، ارسال نمونه جهت آزمایش، آموزش آبشاری به روش shep  و توزیع تراکت آموزشی بین 3000 خانوار بوده است، که برای کنترل بیماری همکاری و هماهنگی بین بخشی الزامیست.

 

وی چند مشکل عمده در حوزه این بیماری را افزایش هزینه ها،در دسترس نبودن داروهای مبتلایان، طول مدت درمان و در مواردی شکست درمان عنوان کرد و افزود: افزایش ورود و خروج دام قاچاق از دیگر معظلاتی است که منجر به افزایش شیوع بیماری شده است.

 

شیوع بالایی در موارد حیوان گزیدگی/ درصدبالای حیوان گزیده توسط سگ‌های صاحب‌دار

 مدیر شبکه  بهداشت و درمان شهرستان بردسیر در خصوص وضعیت حیوان گزیدگی در شهرستان  بردسیر نیز گفت:  شیوع بالایی در موارد حیوان گزیدگی داریم  به گونه ای که طی  سه سال گذشته موارد مواجهه تقریباً دو برابر شده اند و شاخص ترین دلیل افزایش تعداد، نگهداری حیوانات عمدتا سگ و گربه در منزل است.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد سگ های بلاصاحب در شهرستان خیلی زیاد است، بیان داشت :   ۵ درصد جمعیت حیوان گزیده مربوط به غیر ایرانیان می باشد و در بین موارد مواجهه بیشتر مردان دچار حیوان گزیدگی شده اند.

 

برهانی تاکید کرد : در جمعیت شهری موارد حیوان گزیده توسط سگ‌های صاحب‌دار درصد بالایی دارد.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسیر گفت: با توجه به اهمیت هاری، اینکه درمان ندارد و سرنوشت مورد ابتلا قطعا مرگ است برگزاری کمیته بین بخشی ضرورت دارد.

 

لازم به ذکر است، کمیته بیماریهای مشترک انسان و دام با حضور مدیر شبکه بهداشت و درمان بردسیر ،رؤسای ادارات دامپزشکی، جهاد کشاورزی و کارشناسان ستادی در مرکز بهداشت بردسیر برگزار شد.

 

در این جلسه مصوب شد؛ در اولویت امور، آموزش و اقناع سازی گروههای هدف باشد و در حوزه مدیریت و کنترل بیماری نماینده هر کدام از ادارات مشخص شود، موضوع در شورای تامین مطرح گردد و تصمیم گیری در خصوص کنترل جمعیت سگ های بلا صاحب صورت گیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار