اخطار رئیس جمهور به مقامات افغانستان:
حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهید؛ بعداً گلایه نکنید

‌رئیس جمهور گفت: ‌به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.
رئیس جمهور

به گزارش آسمان بردسیر، تسنیم نوشت: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حاشیه افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا آب از دریای عمان به شرق کشور انتقال پیدا کند که این موضوع زمانبر است و البته تلاش می‌شود این زمان به حداقل ممکن برسد، اما حق‌آبه‌ای مردم سیستان از هیرمند را نمی‌توان مشمول مرور زمان کرد و این حق مردم است که از گذشته در معاهده‌ها و قراردادها وجود دارد.

 

رئیس جمهور ادامه داد: در سوابق موجود است که این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و در چاه نیمه‌ها مردم استفاده می‌کردند و این موضوع مربوط به یک دوره خاص نیست.

 

وی تصریح کرد: به حاکمان افغانستان عرض می‌کنم این مطلب ما را عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان را سریعاً بدهند.

 

آیت‌الله رئیسی گفت: برخی به ما خبر می‌دهند که سد کجکی افغانستان آب چندانی ندارد یا مثلاً بخشی از این سد را لجن فرا گرفته؛ افغانستان باید سریعاً اجازه دهد تا کارشناسان ما بررسی کنند، اگر کارشناسان ما تایید کردند در نبود آب بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد این حق مردم باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

 

رئیس جمهور افزود: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد و این حق مردم استان است و ما این حق را در همه نقاط مرزی دنبال می‌کنیم. به عنوان دولت اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

 

وی خاطرنشان کرد: البته امروز مسئله آب مسئله همه دنیاست اما اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود و باید این سخنان را بسیار جدی بگیرند که بعداً گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار دیپلماسی و سیاسی و گذشت ایام از این مسئله عبور کرد. گذشت ایام مسئله را حل نمی‌کند؛ البته ما به صورت گفت‌وگو و دیپلماسی از طریق نماینده ایران در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان در حال دنبال کردن موضوع هستیم اما از حاکمان افغانستان می‌خواهیم این مطلب را بسیار جدی بگیرند و سریعاً اقدام کنند تا مردم سیستان و بلوچستان به حق خود برسند.

 

افتتاح ‌خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان

با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان، ‌خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان (پلان به جیوانی) افتتاح شد.

 

همزمان با سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان، پنج هزار و 839 میلیارد ریال پروژه در بخش‌های توزیع و فوق توزیع این استان افتتاح شد.حدود پنج هزار و 430 میلیارد ریال پروژه در بخش فوق توزیع و 410 میلیارد ریال پروژه در بخش توزیع برق استان سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

 

خط 230 کیلو ولت اسپکه_نیکشهر(قطعه دوم)، پست 63 کیلوولت چاهان، خط 132 کیلوولت پلان_جیوانی(مرز پاکستان)، توسعه پست 132 / 230 کیلوولت پلان، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور توسعه پست 63 کیلوولت رمین و اتوماسیون نمودن پست 63 کیلوولت گلشهر از جمله پروژه‌های افتتاح شده در بخش فوق توزیع است.

 

این پروژه‌ها با هدف ایجاد زیرساخت جهت صادرات برق با ظرفیت 100 مگاوات به کشور پاکستان، تکمیل رینگ انتقال مرکز به جنوب استان، افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه، افزایش قدرت مانور شبکه، تامین مطمئن بار منطقه، امکان تامین برق متقاضیان جدید، تعدیل بار فیدرها، کاهش میزان خاموشی، بهینه سازی سیستم حفاظتی مدار و رله های حفاظتی پست، تبدیل پست معمولی به DCS و امکان فرمان پذیری و کنترل از راه دور پست در بخش فوق توزیع افتتاح و بهره‌برداری شد.

 

این 11 پروژه توزیع برق در بخش‌های مختلف احداث، اصلاح و توسعه شبکه برق با مجموع اعتبار 41 میلیارد تومان افتتاح شده که با افتتاح این پروژه‌ها 14 هزار خانوار این مناطق از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.

 

توسعه شبکه برق روستایی در شهرستان نیکشهر، احداث شبکه فشار متوسط با هادی روکش‌دار برای تعدیل فیدر دیرمان شهر پلان، نصب یک دستگاه بوستر در شهرستان نیک‌شهر، جابه‌جایی پایه‌های معابر روستایی شهرستان‌های چابهار و کنارک، رفع افت ولتاژ روستایی شهرستان‌های دشتیاری و نیکشهر، تعویض شبکه سیمی به کابل خودنگه‌دار شهرهای نگور، چابهار و نیکشهر و برق‌رسانی به 500 واحد از مجموع یک هزار واحد منطقه “مرادآباد” شهر چابهار از جمله پروژه‌های افتتاح شده در سفر رئیس‌جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان است.

 

افتتاح نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان

در جریان سفر آیت الله رئیسی به سیستان و بلوچستان، ‌با حضور نخست‌وزیر پاکستان نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکشستان در مرز «پیشین ـ مند» ‌افتتاح ‌شد.

 

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای حضور در مراسم افتتاح بازارچه مرزی و خط انتقال برق از ایران به پاکستان، لحظاتی قبل در نقطه مرزی مشترک با جمهوری اسلامی ایران در «مند» واقع در ایالت بلوچستان حاضر شد و مورد استقبال ریس جمهور ایران قرار گرفت.

 

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم گفت: با سفر قبلی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان ساخت بازارچه خرده‌فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت.

 

مبین علی می بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است که می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

 

دیدار با نخست وزیر پاکستان تا دقایقی دیگر

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با هدف افتتاح بازارچه مرزی «پیشین-مند» و خط دوم تبادل برق با پاکستان از طریق خط انتقال “پلان- جیوانی”  و همچنین نشست با شهباز شریف نخست وزیر پاکستان عازم مرز پیشین شد.

 

بازارچه مرزی «پیشین-مند» با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان افتتاح خواهد شد.

 

رئیس جمهور در این سفر در راستای تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان بازارچه مرزی پیشین به عنوان یکی از 6 بازارچه در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان و نیز پست و خط مبادله برق میان دو کشور با عنوان خط دوم تبادل برق با پاکستان از طریق خط انتقال “پلان- جیوانی” را افتتاح کرد.

 

‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان

 

سد «کهیر» شهرستان کنارک به‌عنوان بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان به‌منظور تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس‌از گذشت 13 سال با حضور رئیس جمهور آبگیری شد.

 

آبگیری “کهیر” به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آغاز شد تا پس از سال‌ها مردم بلوچستان از ثمرات این پروژه عظیم بهره‌مند شوند. احداث این سد که در فاصله 100کیلومتری غرب چابهار و 160کیلومتری جنوب نیکشهر قرار دارد سال 1388 به تصویب کمیته تخصصی ویژه سدهای وزارت نیرو رسید.

 

احداث سد کهیر با حجم مخزن 343 میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، در مجموع تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی از جمله “توسعه صنعت و تجارت منطقه آزاد چابهار و جنوب استان، امکان تأمین آب شرب سایر مناطق استان از طریق کاهش تخصیص صنعت، خروج روستاهای منطقه روستای کهیر از بحران کنونی آب برای مصارف شرب و بهداشت، رفع بحران تأمین آب کشاورزی منطقه خصوصاً در سال‌های خشک، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه صنعت و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌ها و اثرات تخریبی ناشی از آن و امکان توسعه صنعت توریسم و گردشگری و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه از طریق تأمین آب شرب سالم در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران در پی خواهد داشت.

 

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به 155 روستای ‌بلوچستان

 

همزمان با سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان، طرح آبرسانی به 155 روستای منطقه بلوچستان واقع در جنوب این استان با جمعیت 66 هزار نفر به‌طور رسمی افتتاح شد.

 

این طرح‌ها در 19 شهرستان استان در قالب 7 مجتمع آبرسانی و 26 پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار 291 میلیارد تومان اجرا شده است.

 

حجم عملیات انجام‌شده برای این تعداد روستا، شامل 422 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار 90 تا 500 میلی‌متر، 12 حلقه چاه با ظرفیت 122 لیتر بر ثانیه، احداث 8 باب مخزن ذخیره با حجم دوهزار مترمکعب و 10 باب ایستگاه پمپاژ است.

 

با بهره‌برداری از این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با 1.6 درصد ارتقا به عدد 72.6 درصد رسید. “پسابندر”، به‌عنوان اولین روستای نوار ساحلی در جنوب‌شرقی‌ترین نقطه کشور که فاقد هرگونه تأسیسات آبرسانی بود با اجرای 36 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع از محل آب‌شیرین‌کن به آب پایدار متصل شد، آبرسانی به این روستا با توجه به جایگاه استراتژیک آن از جمله پروژه‌های شاخص‌ این افتتاحیه بوده است.

 

با حمایت دولت سیزدهم و همت وزارت نیرو، تأمین آب پایدار و رفع تنش آبی از روستاها، در اولویت کار قرار گرفت و در همین راستا برای رفع محرومیت و تأمین آب پایدار 1751 روستای استان با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، قراردادی به‌ارزش چهار هزار و 830 میلیارد تومان منعقد شد.

 

اجرای بیش از سه‌هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و احداث 150 هزار مترمکعب مخزن ذخیره، بخشی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در راستای تأمین آب و یا رفع تنش آبی این تعداد روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو است.

 

بازدید هوایی رئیس‌جمهور از سواحل مکران

رئیس جمهور که به‌منظور انجام سفری یک‌روزه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است در بدو ورود به این استان با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد. رئیس جمهور همچنین از مجموعه کشت و صنعت مکران کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: مجتمع کشت و صنعت مکران با تلاش بخش خصوصی در حال انجام و یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سواحل مَکُران است.

 

رئیس جمهور وارد سیستان و بلوچستان شد

 

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دقایقی قبل در سفری یک روزه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در بدو ورود مورد استقبال مسئولان استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

 

رئیس جمهور در بدو ورود به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر با هدف پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های استانی به ویژه در منطقه سواحل مکران انجام شده است. در این سفر امکان رفتن به شهرهای مختلف را نداریم ولی به مردم عزیز سیستان و بلوچستان این وعده را می‌دهیم که در اسرع وقت در شهرهای مختلف استان حضور خواهیم یافت.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مهم است و مبنای ما برای اجرای عدالت آمایش سرزمینی خواهد ‌بود، افزود: وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر کشور کار بیشتری باید انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است.

 

رئیسی تاکید کرد:  من همچنان که این وعده و میثاق را با مردم عزیزمان دارم، به میزانی پیگیر خواهم بود که ان‌شاءالله اطمینان حاصل شود که آنچه در خصوص ضرورت توسعه‌یافتگی استان بیان کرده‌ایم و آنچه در برنامه‌های دولت است تحقق پیدا کند و مردم هم این ادراک و احساس را نسبت به کار داشته باشند.

 

افتتاح خط دوم تبادل برق با پاکستان از طریق خط انتقال “پلان- جیوانی” با حضور نخست‌وزیر پاکستان، افتتاح طرح‌های افزایش ظرفیت و توسعه پست‌های فوق‌توزیع، افتتاح طرح آبرسانی به 155 روستای سیستان و بلوچستان و بهره‌برداری و آغاز آبگیری «کهیر» بزرگ‌ترین سد جنوب استان با بیشترین حجم ذخیره مخزن مهمترین برنامه‌های مهم سفر یک روزه رئیس جمهور در حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان است.

 

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به جنوب استان سیستان و بلوچستان آب شیرین‌کن چابهار افتتاح می‌شود و همچنین پس از نشست مشترک با مقامات کشور پاکستان در مرز پیشین بازارچه مرزی مشترک «پیشین-مند» نیز افتتاح خواهد شد.

 

همچنین رئیس جمهور با حضور در منطقه مرزی پیشین ضمن افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان، 13 پروژه صنعت برق استان را به صورت همزمان در سطح استان افتتاح خواهد کرد.

 

پروژه‌هایی که‌ در این مراسم افتتاح می‌شود شامل، خط 132 کیلوولت پلان-جیوانی (پاکستان) با ارزش پروژه دو هزار و 250 میلیارد ریال، خط 230 کیلوولت اسپکه-نیکشهر(قطعه دوم) با ارزش پروژه دو هزار میلیارد ریال، پست 230.132 کیلوولت پلان با ارزش پروژه 800 میلیارد ریال، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور و توسعه پست 63.20 کیلوولت رمین با ارزش پروژه 200 میلیارد ریال، توسعه پست 63.20 کیلوولت چاهان با ارزش پروژه 100 میلیارد ریال و اتوماسیون کردن پست 63 کیلوولت گلشهر با ارزش پروژه 80 میلیارد است که با افتتاح پروژه‌های مذکور علاوه بر تامین برق پایدار و مطمئن برای مردم شریف سیستان و بلوچستان، بستر و پایه‌های پیشرفت و توسعه نیز در استان بیش از پیش فراهم می‌‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار