مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در کرمان خبر داد:
ساخت نخستین نمونه مخزن نگهداری ازت مایع برای نگهداری سلول های بنیادین

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان از ساخت نخستین نمونه مخزن نگهداری ازت مایع برای نگهداری سلول های بنیادین در کشور خبر داد و گفت: تکنولوژی ساخت این مخزن بسیار پیشرفته است و با ساخت آن در داخل کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شویم.
بندناف
به گزارش سپهر بردسیر، مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در کرمان گفت : مخزن نگهداری ازت مایع برای نگهداری محصولات بیولوژیک مانند سلول‌های بنیادی در برودت منهای ۱۰۶ درجه کاربرد دارد.

 

وی بیان کرد: در بانک خصوصی سلول های بنیادین خون بند ناف حدود ۱۸۵ هزار نمونه و در بانک عمومی حدود پنج هزار نمونه خون نگهداری می شود که دلیل اعتبارات اندکی که واگذار شده تعداد نمونه ها در بانک عمومی اندک است.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اظهار داشت: ایران اکنون بزرگترین بانک خون بند ناف با ۱۸۵ هزار نمونه خون در خاورمیانه دارد و از سایر کشورها نیز نمونه ذخیره کرده است.

 

وی ادامه داد: بانک خون بند ناف در کل کشور ۴۵ مرکز و دفتر نمایندگی فعال دارد و کرمان به عنوان یکی از استانهای فعال از سال ۸۷ حدود ۱۰ هزار نمونه جمع آوری کرده است.

 

وی تصریح کرد: استان هایی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس، آدربایجان شرقی، کرمان، همدان، البرز و کرمانشاه بیشترین نمونه خون بند ناف را دارند.

 

ضرابی با بیان اینکه آخرین دستاوردهای بخش سلول های بنیادین در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: مهمترین این اقدام تهیه بانک نگهداری خون بند ناف است.

 

وی اظهار داشت: معتقدیم فراهم سازی در زمینه استفاده از سلول های خون بند ناف و ذخیره سازی آنها اقدامی ضروری است که باید با همکاری رسانه ها انجام شود تا مردم بتوانند از خدمات و مزایای این مهم استفاده کنند.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: اقدامی که در زمینه سلول های بنیادین آغاز شده حاصل دوراندیشی انجام شده در پژوهشکده رویان است.

 

وی تصریح کرد: در اوایل دهه هشتاد که موضوع بانک خون بند ناف مطرح شد یکی از موارد مورد بحث رعایت مسائل اخلاقی در استفاده از سلول های بنیادین بود.

 

ضرابی با بیان اینکه در آن مقطع موضوع شبیه سازی به عنوان یک موضوع جدی در مراکز علمی مطرح بود لذا دکتر آشتیانی با نگارش نامه ای خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد، بحث سلول های بنیادین به عنوان تحولی در بخش پزشکی مطرح است و اگر بتوانیم در این بخش موفق شویم در آینده پزشکی حرفی برای گفتن داریم.

 

وی ادامه داد: معظم له فرمودند “به این دوستان بگویید با پشتکار هدف های بزرگ این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروت هنگفت انسانی را برای ملت و کشور خود تولید نمایند ان شاالله موفق باشند و باید مراقب باشند ساخت قطعات یدکی انسان به ساختن انسان منتهی نشود.”

 

ضرابی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو نکته را مورد اشاره قرار دادند که اول تاکید بر کار روی سلول های بنیادین است و بعد، از این مهم به عنوان ثروت هنگفت انسانی یاد کردند.

 

وی تاکید کرد: هر کشوری به دانش سلول های بنیادین دست یافته باشد به ثروت بی انتها دسترسی پیدا می کند.

 

وی بیان کرد: هدف این بود از سلول های بنیادین و منابع مختلف سلول های بنیادین را در مجموعه رویان جمع آوری کنیم.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان افزود: سلول های بنیادین تشکیل دهنده تمام بافت های بدن هستند.

 

وی با بیان اینکه می توان سلول های بنیادین را خون بند ناف، مغز استخوان، بافت چربی، ریشه دندان شیری و … به دست آورد گفت: یکی از منابع مهم سلول های بنیادین خون بند ناف است که بدو تولد نوزاد بیرون ریخته می شود.

 

ضرابی افزود: حجم خون بند ناف مورد استفاده برای جمع آوری سلول های بنیادین باید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سی سی باشد و سلول می تواند طبق نظریات مختلف علمی تا مدت ۲۵ سال یا حتی به صورت نامحدود قابل نگهداری شود و استفاده باشد.

 

وی با بیان اینکه خون بند ناف باید حتما سه تا پنج دقیقه بعد از تولد نوزاد ذخیره سازی شود تصریح کرد: ۲ مدل بانک خصوصی و عمومی بند ناف در کشور وجود دارد.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: بانک خصوصی یا خانوادگی بند خون به معنی نگهداری سلول های خون بند ناف برای افراد به صورت‌ خصوصی با عقد قرارداد است اما در بانک عمومی خانواده ها خون بند ناف را اهدا می کنند.

وی گفت: به جز خون بند ناف از خون محیطی مغز استخوان نیز در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان تاکید کرد: تاکنون از نمونه های خون بند ناف برای ۳۱ بیمار مبتلا به سرطان خون استفاده شده و بیش از ۸۰ درصد پیوندها موفق بوده است.

 

وی ادامه داد: از سلول های بنیادین برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز استفاده شده و این مهم در مرحله کارآزمایی بالینی است.

 

وی افزود: برای درمان ۱۲۰ کودک بین چهار تا ۱۴ سال مبتلا به فلج مغزی از سلول های خون بند ناف استفاده شده و این مهم توانست توانایی این بیماران را افزایش داده است.

 

ضرابی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم مجموعه رویان وجود پالایشگاه محصولات زایمانی است که در این راستا پنج جز زایمانی بعد از تولد خون و بافت بند ناف پرده های جنینی مایع آمنیوتیک و جفت است که قابل فرآوری هستند.

 

وی بیان کرد: بافت بند ناف نیز یک نوع سلول بنیادین دارد که امکان ذخیره سازی آن نیز فراهم شده است اماکارکرد خون و بافت بند ناف متفاوت است.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به فرآوری پرده جنینی یا زخم پوش و استفاده از آن در سوختگی ها و زخم پای دیابتی گفت: سرم خون بند ناف به عنوان محصول مورد استفاده در تحقیقات پزشکی پر کاربرد است.

 

وی از مردم خواست، در صورت نداشتن توانایی مالی برای نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی، خون بند ناف نوزاد خود را برای نگهداری آن را به بانک خون عمومی اهدا کنند.

 

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان کشور هزینه نگهداری نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی را حدود ۶ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: افراد متقاضی می توانند این مبلغ را به صورت‌ اقساط پرداخت کنند.

 

وی تاکید کرد: نیازمند حمایت دولت در این بخش هستیم و در حال حاضر هزینه نگهداری خون بند ناف در بانک خون عمومی توسط دولت تامین می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار