خالی بودن ۶۴ درصد ظرفیت سدهای استان؛
مردم کرمان خود را برای تابستانی کم‌آب آماده کنند

با پایان فصل بارش‌های نرمال در کرمان، دیگر امیدی به پر شدن ۶۴ درصد ظرفیت خالی مخازن سدهای استان نیست و مردم این خطه باید خود را برای تابستانی کم‌آب آماده کنند و بهترین راه صرفه‌جویی در مصرف آب است.
سدهای خشک کرمان

به گزارش آسمان‌بردسیر، حامد فراز مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان، در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت سدهای استان گفت: ذخایر سدهای استان وضعیت مناسبی ندارند بنابراین مدیریت مخازن و صرفه جویی در مصرف در بحث کشاورزی، شرب و … از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانیم از این وضعیت کم‌آبی عبور کنیم.

 

او تاکید کرد: در حال حاضر ۳۶ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان کرمان پر است و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این عدد ۵۴ درصد بود لذا امسال ذخایر سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کمتر است.

 

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان، افزود: در حال حاضر سد جیرفت ۳۴ درصد ظرفیت، سد تنگوئیه سیرجان ۱۸ درصد ظرفیت، سد شهید سلیمانی بافت ۴۷ درصد ظرفیت و سد نساء بم ۴۳ درصد ظرفیت خود ذخیره آب دارند.

 

او در پاسخ به این سئوال که آیا امیدی برای پر شدن مخازن سدها وجود دارد؟ بیان کرد: اصولا فصل بارندگی در استان کرمان از بهمن ماه تا اردیبهشت ماه است لذا عملا فصل اصلی بارندگی را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدی به بارندگی‌های نرمال نیست.

 

فراز ادامه داد: اگر بارندگی در روزهای باقیمانده بهار و تابستان به صورت مانسونی و سیلابی باشند، شاید بتوانیم مخازن سدها را پر کنیم.

 

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در پاسخ به این سئوال که وضعیت استان در تابستان امسال چقدر می‌تواند بحرانی باشد؟ گفت: وضعیت ذخایر سدها را نمی‌توان به کل استان تعمیم داد اما با توجه به خشکسالی های پی در پی، همچنان صرفه جویی و مدیریت آب از اهیمت زیادی برخوردار است.

 

او درباره اینکه آیا میزان ذخیره کنونی سدهای استان در چند سال اخیر بی سابقه بوده یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به دوره طولانی مدت خشکسالی ها و کم بارشی نمی‌توان مدعی بی سابقه بودن آن بود و فقط در سال های ۹۶ و ۹۸ بارندگی‌های خوبی داشتیم اما سایر سال ها بارندگی کم بوده لذا امسال وضعیت سدهای استان از لحاظ آورد جزء سال‌های ضعیف بوده است.

 

فراز تاکید کرد: ذینفع اصلی ذخایر سدها چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب، مردم هستند لذا از آنها تقاضای مدیریت مصرف و صرفه جویی در آب را داریم و اینکه کشاورزان کشت‌های ثانویه نداشته باشند تا بتوانیم ذخایر سدها را برای پشت سر گذاشتن این سال آبی خشک مدیریت کنیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار