کدام دستگاه کوتاهی کرده است؛
وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر کرمان

مسئولان از وجود ساختمان‌های ناایمنی در شهر کرمان می‌گویند که هنوز هیچ اقدامی در ارتباط با آنها انجام نشده و در این میان باید دید کدام دستگاه در این ارتباط کوتاهی کرده است.
ساختمان
  •  

به گزارش آسمان بردسیر، تسنیم نوشت: بعد از فروریختن برج دوم متروپل در آبادان با صدور دستور رئیس جمهور و دستورالعمل وزیر کشور در ارتباط با شناسایی ساختمان‌های ناایمن مهم و بلندمرتبه و انجام اقدامات عاجل در این حوزه صادر شد، با این وجود باید دید در ارتباط با این ساختمان‌های ناایمن در کرمان چند ساختمان شناسایی و چه اقداماتی انجام شده است.

 

پیگیری تسنیم از وضعیت ساختمان‌های ناایمن در کرمان به جایی رسید که سعید شعرباف، شهردار از پشت پرده برخی از ساختمان‌های ناایمن در این شهر سخن به میان آورد، از وجود ساختمان‌های ناایمنی که با اعمال نفوذها هنوز اقدامی در ارتباط با آنها انجام نشده است، از اسامی که نمی‌تواند آنها را اعلام کند و نیاز است یک تصمیم جدی به نفع مردم و عموم شهر گرفته شود.

 

شعرباف از اعمال نفوذ و تخلفات بارزی که در شهر کرمان در این حوزه انجام شده گفت، از پروژه‌های بزرگی که با وجود اینکه واگذار شدن، اما نه تنها پایان کار که در برخی موارد حتی پروانه ساخت هم ندارند، این موضوع باعث شد که به سراغ سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی، معاون امور عمرانی استاندار کرمان برویم. البته معاون استاندار کرمان گفت من با اظهارنظر شهردار کرمان در ارتباط با اعمال نفوذ برخی برای افراد و ادارات برای عدم تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن کرمان موافق نیستم. در ماده 100 دقیقاً مشخص شده که شهرداری موظف است از ساخت و سازهایی که خلاف است، جلوگیری کند و اگر به هر دلیل این تخلفات اتفاق بیفتد و ضوابط رعایت نشود، باید در کمیسیون ماده 100 پرونده آن مطرح شود.

 

آیت‌الهی موسوی با بیان اینکه از دیدگاه‌های مختلف باید این ساختمان‌ها بررسی می‌شد، اظهار داشت: از زمانی که دستورالعمل شناسایی ساختمان‌های ناایمن ابلاغ شده، جلساتی تشکیل و تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به ساختمان‌های دولتی، عمومی و بخش خصوصی انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه آمده بود که شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت را باید ملاک بررسی قرار می‌دادیم که دو شهر سیرجان و کرمان را شامل می‌شد، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم کار را سریع‌تر به نتیجه برسانیم، سقف طبقه و متراژ را هم تعیین کردیم که سریع‌تر بتوانیم ساختمان‌هایی را که بیشترین اهمیت را دارند به نتیجه برسیم تا اینکه بتوانیم وارد جزئیات بیشتر شویم.

 

معاون امور عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه ساختمان‌های بخش خصوصی و عمومی و دولتی استخراج شده است و بخشی از آنها هم از طریق مرجع قضایی در حال پیگیری است، گفت: واقعیت این است که با اظهار نظر شهردار کرمان در ارتباط با اعمال نفوذ برخی برای افراد و ادارات برای عدم تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن کرمان، موافق نیستم.

 

وی با اشاره به اینکه در ماده 100 دقیقاً مشخص شده که شهرداری موظف است از ساخت و سازهایی که خلاف است، جلوگیری کند، ادامه داد: این تخلفات شامل تخلفات ضوابط راه و شهرسازی، ضوابط فنی و حتی بهداشتی است که اگر به هر دلیل این تخلفات اتفاق بیفتد و ضوابط رعایت نشود باید در کمیسیون ماده 100 مطرح شود.

 

آیت‌اللهی موسوی با بیان اینکه کمیسیون ماده 100 در ابتدا فقط یک بند داشت و آن هم تخریب بود، اما بعدها بندهایی دیگری نیز به آن اضافه شد، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر درخواست شهرداری برای تخریب یک ساختمان باشد، کمیسیون نمی‌تواند غیر از تخریب حکم دیگری صادر کند.

 

وی با اشاره به اینکه اعمال نفوذ همه جا وجود دارد و این اعمال نفوذ ممکن است قبل از تشکیل پرونده و حتی بعد از صدور رای اعمال شود، اما همه این‌ها قابل ورود و بررسی است، گفت: کمیسیون ماده 100 هر هفته چهار بار برگزار می‌شود و در حال حاضر 400 پرونده تخریب مربوط به حاشیه شهر کرمان در کمیسیون ماده 100 داریم که بنا به مسائل اجتماعی از طریق مرجع فرادستی که شورای تامین است فعلاً اجرای کار متوقف شده است.

 

معاون امورعمرانی استانداری کرمان در ارتباط با ساختمان اباصالح المهدی گفت: این ساختمان یک طبقه اضافه روی پشت بام داشت که در کمیسیون ماده 100 حکم تخریب برای آن صادر شد و مجبور شدند آن را تخریب کنند.

 

وی با بیان اینکه اگر درخواست شهرداری بر تخریب یک سازه باشد و کمیسیون ماده 100 حکمی خلاف آن را صادر کند، شهرداری در مرحله اول می‌تواند به آن رای اعتراض کرده و در کمیسیون بدوی می‌توان آن حکم اصلاح شود، افزود: موافق هستیم که ممکن است در برخی از پرونده‌ها فشارها و اعمال نفوذهایی انجام شود، ولی تعداد این ساختمان‌ها زیاد نبوده و محدود هستند.

 

آیت‌اللهی موسوی با اشاره به اینکه اگر پرونده‌ای وجود دارد که شهرداری برای آن درخواست تخریب داشته و کمیسیون ماده 100 برای آن ساختمان ناایمن حکم جریمه صادر شده، مورد را به ما اعلام کنند تا از طریق مرجع قضایی موضوع پیگیری شود، گفت: نگاه ما مخالف فشارها و نفوذها است.  

 

وی با بیان اینکه در این موضوع پای سلامت مردم است، تاکید کرد: کسی که زلزله بم و دیگر زلزله‌های را دیده باشد، معقول نیست که بخواهد در مورد ساختمان‌های ناایمن فشاری بیاورد و اعمال نفوذ کند.

 

معاون امور عمرانی استانداری کرمان تصریح کرد: هر پرونده‌ای که در آن اعمال نفوذ شده باشد و شهرداری تشخیص بدهد و به ما اعلام کند که آن ساختمان ناایمن است و پرونده آن را تکمیل کرده و به ما ارسال کند، از طریق مرجع قضایی پیگیری می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار