پس از سه سال پرونده شهدای کرمان به کجا رسید؟

دی ماه سال ۹۸، علاوه بر شهادت حاج‌قاسم شاهد دو حادثه‌ی غمبار رخ داد؛ حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و جان‌باختن دردناک ده‌ها نفر از هموطنانمان در مراسم تشییع پیکر حاج‌قاسم. اما این دو اتفاق با دو رویکرد کاملا متفاوت توسط رسانه‌ها و مسئولین پیگیری شد.
تشییع سردار سلیمانی کرمان
 

به گزارش آسمان بردسیر، رجانیوز نوشت: دی ماه ۹۸، یک شوک بزرگ و غمبار و دو حادثه تلخ به جامعه ایران وارد شد. ابتدا شهادت مظلومانه حاج‌قاسم سلیمانی و سپس، سقوط هواپیمای اوکراینی. اتفاق دردناک دیگری که در میان هیاهوها کمتر به آن توجه شد، شهادت ۶۱ نفر از هموطنانمان در مراسم تشییع حاج‌قاسم سلیمانی در کرمان، بخاطر ازدحام جمعیت بود.

 

باوجود اینکه سه سال از این واقعه دردناک می‌گذرد و ابعاد این پرونده هم روشن بنظر می‌رسد اما اقدامی در جهت برخورد قضایی با مسببان این اتفاق صورت نگرفته است.

 

برای رسانه‌های معاند و عده‌ای در داخل گویا خون با خون متفاوت است؛ با گذشت سه سال همگان در پی پیگیری پرونده هواپیمای اوکراینی هستند اما کمتر کسی به اتفاقات تشییع پیکر حاج‌قاسم در کرمان و اتفاقات ناگوار آن می‌پردازد.

 

به گزارش رجانیوز؛ در همان روزها که جامعه در شوک شهادت سردار سلیمانی و سپس هواپیمای اوکراینی بود، یک اتفاق تلخ دیگر نیز افتاد. در مراسم تشییع پیکر حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، ۶۱ نفر از هموطنانمان به دلیل فشار ناشی از ازدحام جمعیت فوت کردند.

 

بعد از این حادثه مسئولان استانی و کشوری اعلام کردند که ابعاد مختلف این حادثه پیگیری خواهد شد و با مسببان آن برخورد صورت خواهد گرفت.

 

محمدجواد فدائی، استاندار کرمان در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ پیرامون رسیدگی به این پرونده گفت: گروه‌هایی از سوی وزارت کشور، هیات دولت، وزارت اطلاعات و کمیسیون‌های مجلس بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند و با همه افرادی که دست‌اندر کار اجرای این برنامه بوده، صحبت کرده‌اند و منتظر گزارش‌های آنها هستیم.
 
تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به حادثه

۷ بهمن ماه ۱۳۹۹ دادستان عمومی و انقلاب کرمان درباره سرنوشت پرونده شهدای تشییع و اقدامات قضایی برای برخورد با عاملان و مسببان این حادثه، گفت: دستگاه قضایی استان از روز وقوع حادثه با تشکیل کارگروه ویژه، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

 

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع این حادثه کارگروه ویژه‌ای از سوی دادسرای کرمان با حضور بازپرس و قاضی ویژه و با دعوت از اکیپی از نمایندگان نیروی انتظامی و پلیس آگاهی به عنوان ضابط قضایی، نماینده سپاه ثارالله، استانداری، ثبت احوال، کارشناسان رسمی دادگستری، کانون وکلا و سایر دستگاه‌های مربوطه تشکیل و جلسات متعدد کارشناسی برگزار شد.

 

وی ادامه داد: در نخستین لحظات پس از وقوع این حادثه علی رغم عدم طرح هرگونه شکایت از سوی اولیای دم شهدا، به عنوان مدعی العموم راسا اقدام به تشکیل پرونده در دادسرای مرکز استان کرده و تعدادی از مسوولان مربوطه به منظور تعیین مقصر یا مقصران حادثه احضار شدند.

 

سالاری با اشاره به انجام بازرسی‌ها و تحقیقات میدانی از سوی بازپرس پرونده شهدای تشییع، بیان کرد: اقدامات متعدد دیگری از جمله بررسی فنی موضوع، استعلام از سازمان‌های مسئول، احضار برخی از مسئولان و اخذ توضیحات آنان و استماع شکایات و درخواست‌های خانواده شهدای تشییع نیز از سوی دادسرای کرمان انجام شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان به صدور قرار برای برخی متهمان این پرونده اشاره و بیان کرد: بخشی از پرونده مربوط به شهدای مراسم تشییع سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دادسرای کرمان مفتوح و در حال رسیدگی است که نتایج نهایی آن نیز در فرصت مقتضی اعلام خواهد شد.

 

اکنون باوجود گذشت سه سال از این حادثه دردناک نه خبری از دادگاه‌های پر سر و صدا است و نه خبر از پرداخت رسانه‌ای و مطالبه‌گری. از طرفی جریان رسانه‌ای ضدانقلاب جان این شهدا را فاقد ظرفیت بهره‌برداری سیاسی در جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی می‌داند و از طرفی دیگر رسانه‌های داخلی دلیلی برای پرداخت به این مسئله نمی‌بینند، چراکه عاشقان حاج قاسم هیچگاه سر از رسانه‌های بیگانه در نمی‌آورند! کافی‌ست نگاهی به تولیدات تصویری (پوستر و فیلم) رسانه‌های داخلی در سالگرد شهدای کرمان بیاندازیم. تقریبا هیچ تولید محتوای رسانه‌ای صورت نگرفته است. حتی شهدای کرمان در صفحه روزنامه‌ها و سایت‌های جریان انقلاب هم جایگاهی ندارند!

 

تنها اقدامی که در این مدت پیرامون شهدای کرمان از طرف مسئولان دولتی-قضایی صورت گرفته «شهید» محسوب کردن «جان‌باختگان» و پرداخت دیه به خانواده‌های آنان بوده است!

 

بنظر می‌رسد بعد از گذشت سه سال از این حادثه  نه اقدام خاصی در جهت برخورد با مسببان آن صورت گرفته و نه اراده‌ای در جهت برخورد قضایی وجود دارد. شاید مهمترین دلیل این انفعال و کم‌توجهی هم این است که شهدای کرمان و خانواده‌های آنان هیچگاه هزینه‌ سیاسی-رسانه‌ای برای جمهوری اسلامی ایجاد نخواهند کرد!

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار