مدیرکل صنعت و معدن استان کرمان:
کرمان 57 میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی دارد/ 60 درصد مساحت استان کرمان محدوده‌های معدنی بلوکه شده است

مدیرکل صنعت و معدن استان کرمان گفت: بیش از ۶۰ درصد مساحت استان کرمان محدوده‌های معدنی بلوکه شده است و تعیین تکلیف این محدوده‌ها در استان ضرورت دارد.
معدن کرمان

به گزارش آسمان بردسیر، مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت و معدن استان کرمان در هشتمین شورای معادن استان کرمان در سال جاری که به ریاست محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان و با حضور سیدمصطفی آیت اللهی موسوی، معاون امور عمرانی استاندار و تعدادی از مدیران در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد با بیان اینکه امروز هشتمین جلسه شورای معادن استان و آخرین جلسه آن در سال جاری برگزار می‌شود، اظهار داشت: تمام کشور اذعان دارند که استان کرمان بهشت معادن ایران است و کمربند کانی‌زایی که از کشور عبور کرده بخش زیادی از آن در استان کرمان است.

 

وی با بیان اینکه حدود 70 نوع مواد معدنی با 57 میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در استان کرمان است، گفت: کرمان 57 میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی دارد و برنامه‌ریزی‌های زیادی شده که سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش پیدا کند.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان 8 میلیارد تن ذخیره اثبات شده دارد و هدف‌گذاری شده که تا پایان سال 1401 بتوانیم به 7.7 درصد شاخص کلان اقتصادی برسیم، افزود: 2 هزار و 567 محدوده معدنی فعال داریم که تمام مجوزهای صادر شده را دارند.

 

وی با بیان اینکه 4 هزار و 600 محدوده بلوکه شده داریم که غیرفعال هستند و فقط یک مجوز گرفتند، ادامه داد: در کرمان 42 ماده معدنی شناخته شده داریم که عمده آنها مس، آهن، زغالسنگ و کرومیت است.

 

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر کرمان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنستانتره و گندله آهن و کاتد مس کشور است، بیان کرد: بیش از 60 درصد مساحت استان کرمان محدوده‌های معدنی بلوکه شده است و در سال جاری 257 محدوده معدنی به مزایده گذاشته شده که تاکنون 50 محدوده تعیین تکلیف شده است.

 

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی بلوکه شده استان یک ضرورت مهم است، گفت: اصلاح قانون معادن در مجلس در حال انجام است و باید این ظرفیت را ایجاد کرد که با استفاده از ابزار قانونی محدوده‌های بلوکه شده معدنی را آزاد کرد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: از محل فعالیت‌های معدنی از بهره مالکانه و حقوق دولتی، مالیات و غیره بالای 120 هزار میلیارد تومان منابع از استان خارج می‌شود، اما متاسفانه به استان برگشتی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون 13 هزار و 200 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به حساب خزانه دولت واریز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به میزان 16 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار