دروغ پلمب خانه اندیشمندان

مدیرکل مطالعات اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: از ظرفیت خانه اندیشمندان علوم انسانی گاهی صرفا به عنوان مجلس ترحیم و بزرگداشت اندیشمندان استفاده شده است. این خانه متعلق به میلیون‌ها شهروند تهرانی است، نه صرفا چند نفر محدود انحصارگرا.
خانه اندیشمندان

به گزارش آسمان‌بردسیر، خبرگزاری دانشجو نوشت: بیش از یک دهه پیش، ساختمانی در محل پارک ورشو تهران ساخته شد که قرار بود محفلی برای نشست‌ها و گردهمایی‌های اساتید بازنشسته علوم انسانی باشد و همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی را به دنبال داشته باشد. اما حالا کمتر استادی را می‌بینی که پایش را در ورشو گذاشته باشد، چراکه چندسالی است که به گعده‌ها و دورهمی‌های یک عده خاص تبدیل شده است. در کنار این موضوع، وضعیت خود ساختمان هم علی‌رغم بودجه سالانه نگهداشت وضعیت مناسبی ندارد و به اتاق‌های متروکه تبدیل و حیاط خلوت اساتید به انباری وسایل خاک خورده مبدل شده است.

خبر کذب

چندی پیش برخی از رسانه‌های اصلاحات خبر پلمب این ساختمان به دست شهرداری را منتشر کرده و ادعا کردند که شهرداری بدون ابلاغ هیچ دستور و حکمی (نه به صورت حضوری و نه رسمی) اعلام کرده است که ساختمان را می‌خواهد و اقدام به پلمب کرده است.

در همین راستا عبدالمطهرمحمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران گفته بود: رویکرد شهرداری تهران مثل همه ظرفیت‌های فرهنگی و نخبگانی شهر تهران، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروه‌ها، جریانات و ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. به نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. متأسفانه این رویه درباره خانه اندیشمندان علوم انسانی در سال‌های اخیر مراعات نشده و از حداقل این مکان هم به لحاظ ظرفیت موجود در ساختمان و هم به جهت حضور افراد، بهره‌برداری شده است.

 

وی همچنین گفت: براساس مستندات و مشاهدات، بسیاری از اتاق‌ها و فضا‌های این خانه خالی بوده و تبدیل به انباری و محل جمع‌آوری وسایل شده است و تنها از چند اتاق محدود استفاده می‌شده است. از سوی دیگر این ظرفیت در حقیقت تنها در اختیار یک جریان خاص قرار داشته است. این در حالیست که به سادگی و سهولت می‌توان این ظرفیت را با یک فرایند شفاف در اختیار دیگر گروه‌های دانشجویی و هیأت‌های اندیشه‌ورز قرار داد. اتفاقا حضور سلایق مختلف و تنوع دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مختلف ذیل چتر انقلاب اسلامی با رعایت قوانین جاریه، می‌تواند برای دستیابی به اهداف تأسیس خانه اندیشمندان علوم انسانی یاری‌کننده باشد.

 

با توجه به همین امر، شهرداری تهران درصدد استفاده بهینه از ساختمان‌های خود و در تلاش است تا تمامی امکانات بدون تبعیض ناروا در اختیار همه شهروندان قرار گیرد.

حتی پس از مشخص شدن وضعیت خانه اندیشمندان، هیئت مدیره انجمن اندیشه و قلم به جای پاسخگویی درباره عملکردشان به شهرداری انتقاد کردند و گفتند که ضروری است فعالیت‌های خانه اندیشمندان که خود بستری برای فعالیت‌های فکری مدنی و مردم‌نهاد بوده، با قوت بیشتر از گذشته ادامه یابد و شهرداری تهران به جای اعمال قدرت بر فضا‌های فکری و فرهنگی، به وظایف اصلی خود بویژه صیانت از باغات و فضای سبز و جلوگیری از تخلفات در حوزه ساخت و ساز و کاهش ترافیک تمرکز کند.

 

هیچ محدودیتی ایجاد نشده است

مهدی صادقی، مدیرکل مطالعات اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران که از ابتدا انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت او بود در این باره تصریح کرد: خانه اندیشمندان علوم انسانی یک ظرفیت و بستر برای فعالیت همه گروه‌ها، جریانات و ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی است. بحث تعطیلی به هیچ عنوان مطرح نیست بلکه می‌خواهیم با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. از ظرفیت خانه اندیشمندان علوم انسانی در ۱۳ سال گذشته که در اختیار یک گروه خاص بوده به خوبی استفاده نشده است و گاهی صرفا به عنوان مجلس ترحیم و بزرگداشت اندیشمندان استفاده شده است. این خانه متعلق به چند میلیون شهروند تهرانی است، نه صرفا چند نفر محدود انحصار گرا. هیچ محدودیتی هم برای فعالیت این گروه ایجاد نشده و می‌توانند از ظرفیت‌ها و اتاق‌هایی که تا این لحظه استفاده می‌کردند، استفاده کنند. در عین حال به سرعت ظرفیت‌های غیرفعال و اتاق‌های خالی و موارد بلااستفاده نیز در اختیار دیگر گروه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

 

پایان ماجرا با دستگاه قضا

محمد امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در همین رابطه گفت: سیاست کلی شهرداری تهران برای املاک اجتماعی مبتنی بر ارائه خدمات فراگیر به مردم است و پیش از این هم املاک اجتماعی به سازمان‌های مردم نهاد واگذار می‌شد تا از طریق آن‌ها خدمات به مردم ارائه شود، اما این مدل در دنیا تغییر کرده و مدل اشتراکی در حال حاضر در سطح دنیا مرسوم است و این بهترین روش است که ما می‌توانیم در تهران اجرا کنیم. شهرداری در تهران املاک زیادی ندارد که مدیران قبلی هم بخواهند آن‌ها را به افراد و سازمان‌هایی داده و مدیریت بعدی خلع ید باشد. پس دستگاه نظارتی در مورد املاک اجتماعی، نامه مفصلی به شهرداری نوشت تا چگونگی محول شدن این املاک را توضیح دهد. هدف شهرداری، تعطیلی یا پلمب این مجموعه نیست و حتی در این ایام هم جلسات در آن خانه برگزار می‌شود.

 

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در سال ۹۷ و در دوره مدیریت شهری گذشته علاوه بر اخطار اولیه به بهره برداران این خانه، چهار بار تذکر دادیم و رسید هم دریافت کردیم؛ بنابراین ادعایی که آن‌ها می‌گویند ما خبر نداشتیم، نادرست است و ما بنای تعطیلی مجموعه را نداریم و اگر می‌خواستیم پلمب کنیم چرا در اتاق انتهای سالن را بستیم، می‌رفتیم در ورودی را می‌بستیم. خودشان آمدند و با شهرداری مذاکره و گفتگو کردند، اما به یکباره موضع‌شان عوض شد. هم‌اکنون نیز درب خانه اندیشمندان علوم انسانی باز است و فعالیت آن‌ها ادامه دارد و حتی سال قبل نیز از آن‌ها حمایت مالی کردیم، اما بنای ما به کار مشترک است، ولی اکنون که موضوع را به مراجع قضایی ارجاع داده اند، به رای صادره تمکین می‌کنیم و از طریق سیستم قضایی پیگیر موضوع هستیم تا نخست، مالکیت‌مان تثبیت شود و بعد از آن در مورد نظام مشترک تصمیم گیری می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر

آخرین اخبار