واکنش‌ مقامات ایرانی به بیانیه دخالت‌آمیز کشورهای عربی با همراهی روسیه

مقامات ایرانی، همراهی روسیه با ادعای امارات را محکوم کرده و نسبت به تکرار همراهی روسیه با این دست ادعاها به این کشور هشدار دادند.
جزائر سه گانه ایران
 

به گزارش آسمان‌بردسیر، فارس نوشت: نشست وزرای خارجه مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه، با حضور «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در مراکش برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست نیز برای چندین بار، ادعای واهی در مورد جزایر سه گانه ایرانی مطرح شد که واکنش‌های مختلفی از سوی افکارعمومی و مسئولان کشورمان در پی داشت. 

موضع روسیه در همراهی کردن ادعاهای امارات در خصوص مالکیت جزایر سه گانه مورد انتقاد شدید افکار عمومی ایران قرار گرفت اما مسئولان مختلف کشورمان نیز در این حوزه مواضع قابل تاملی خصوصا در برابر موضع گیری مشترک روس‌ها با کشورهای عربی اتخاذ کردند که نگاهی به آن خالی از لطف نیست.

قالیباف: روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد حتماً خلاف این اصول است، از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد. روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.»[1]

 

امیرعبداللهیان: ایران در مورد تمامیت ارضی با هیچ طرفی تعارف ندارد

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره نمود: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملاً مردود می‌داند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.[2]

 

ولایتی: اتخاذ بعضی از موضع‌گیری‌های وزارت خارجه روسیه باعث تاسف است

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل طی گفت‌وگویی در واکنش به بیانیه نشست مراکش، تاکید کرد: روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به آسانی به دست نیامده است و در این خصوص می‌بایست منافع دوجانبه ای و منطقه‌ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین‌المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی از موضع گیری های وزارت خارجه روسیه باعث تأسف است، هر چند که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود که برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند.

 

محسن رضایی: مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود

«محسن رضایی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بارها گفته‌ایم که ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آن‌ها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست!»

 

کنعانی: ایران به هیچ وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مفاد مندرج در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌ گانه مورد اختلاف میان ایران و امارات متحده عربی را محکوم کرد.

کنعانی با مردود دانستن نکات مندرج در بیانیه مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه گانه، تصریح کرد: «جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج فارس، تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، “تمامیت ارضی و حاکمیتی” این کشور بر جزایر سه گانه را “قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته” و افزود: ایران هر ادعایی از هر طرف در این خصوص را مردود تلقی می‌کند و به هیچ وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد.

 

جلال زاده: ایران باید عمل متقابل انجام دهد

«وحید جلال زاده» نماینده مجلس، در واکنش به بیانیه نشست مجمع همکاری عرب و روسیه گفت: «روسیه دفعه قبل گفته بود که نمی‌دانسته این موضوع برای افکار عمومی ایران و مسئولان اینقدر اهمیت دارد. دفعه قبل واکنش نمایندگان و مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع را دیدند پس این سری نمی‌توانند بگویند که متوجه وجود این بند در قطعنامه انتهایی نشست در مراکش نشده‌اند لذا بهترین اقدام از سوی جمهوری اسلامی ایران عمل متقابل در عرصه روابط بین‌الملل است.»[3]

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «موارد ادعای برخی کشورها با روسیه کم نیست و ما همیشه در این باره به سمت حقوق بین‌الملل بودیم. جمهوری اسلامی ایران باید عمل متقابل انجام دهد و ما این بار هیچ توجیهی را از دولت روسیه نمی‌پذیریم.»

 

 

مجتبی ذوالنوری: ایران آمادگی اعزام تعدادی معلم تاریخ برای آموزش به روس‌ها را دارد

«مجتبی‌ ذوالنوری»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حکام عرب چشم طمع‌شان را از جزایر سه گانه همیشه ایرانی بردارند، گفت: «ایران آمادگی دارد تعدادی معلم تاریخ و جغرافیا برای آموزش روس‌ها به روسیه اعزام کند تا برای جلسات بعدی، حکام عرب هر انشای غلطی را به خورد آنان ندهند.»[4]

 

 

جلالی: روسیه اجازه سوء استفاده دشمن را ندهد

در دیدار«کاظم جلالی» با «میخائیل باگدانف » معاون وزیر امور خارجه روسیه، طرف روسی گزارشی از ششمین مجمع همکاری اعراب و روسیه که در تاریخ ۲۹ آذرماه در مراکش برگزار شد، ارائه داد.

در این دیدار جلالی با تاکید بر حاکمیت بلافصل و تاریخی ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، گفت: انتظار ما این است که مسکو با توجه به روابط رو به رشد با جمهوری اسلامی ایران، اجازه ندهد دشمنان روابط دو کشور از  چنین مواضع و فضاهایی سوء استفاده نمایند.

 

 

رضایی: به روسیه توصیه می‌کنیم با ژاپن بر سر جزایر کوریل مذاکره کنند

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: «بر سر تمامیت ارضی مان با هیچ کس تعارف نداریم و جزایر سه گانه ما بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران بوده، هست و خواهد بود. اگر بنا بر توصیه برای مذاکره باشد ما هم روس‌ها را به مذاکره با ژاپن بر سر جزایر کوریل دعوت می‌کنیم!»

 

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر

آخرین اخبار