فلاح مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهرزمین:
اجرای پروژه‌های گهرزمین در بردسیر و سیرجان موجب اشتغال‌زایی بیشتر و رونق اجتماعی و کارآفرینی در منطقه خواهد شد

روز دوشنبه 28 فروردین ماه، مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی سالیانه شرکت سنگ آهن گهرزمین برای سال منتهی به آذر ماه 1401 با حضور 94.75 درصدی سهام‌داران در محل هتل المپیک برگزار شد.
فلاح مدیر عامل گهرزمین
به گزارش آسمان بردسیر، فلزات آنلاین نوشت: محمد فلاح، مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در مجمع سالیانه این شرکت گفت: سود خالص شرکت سنگ آهن گهرزمین در سال ۱۴۰۱، با افزایش ۱۸٫۹ درصدی نسبت به سال پیش از آن، به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ اگرچه انتظار ما بیش از  این بود اما این میزان نیز بیانگر عملکرد قابل توجه و نمونه گهرزمین در بین شرکت‌های معدنی و صنعتی در سال گذشته است. ما همچنین موفق به ثبت صادرات یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی گندله در سال پیش شدیم که در بین دیگر صادرکنندگان، میانگین قیمت بهتری داشته است.
 

وی در همین راستا ادامه داد: الزام به پرداخت ۵ درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن به عنوان حق انتفاع معادن سنگ‌آهن به ایمیدرو و عرضه بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات شرکت در سامانه نیما، مهم‌ترین عواملی بود که به کاهش سودآوری مجموعه در سال گذشته منجر شد. در حال حاضر گود معدن گهرزمین حدود ۲۵۰ متر افزایش یافته است و هر سال با افزایش این میزان، نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روزتر معدنی جهت استخراج هستیم. همچنین با افزایش گود معدن، ارتفاع دپوی باطله نیز  رشد پیدا می‌کند و این مسائل در نهایت منجر به کاهش تولید می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در ادامه به کمبود برق و گاز به عنوان معضل اساسی در تولید اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان عدم‌النفع به دنبال کمبود برق داشتیم. کمبود گاز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نیز به تولید ما آسیب زد و به همین دلیل با کاهش تولید مواجه شدیم. تامین ماشین‌آلات معدنی، یکی از مشکلات جدی شرکت‌های فعال در حوزه معدن است و در حالی که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، خرید و واردات ماشین‌آلات به سختی انجام می‌شود. با این وجود، قرارداد خرید ۳۰ دستگاه تراک جدید توسط پیمانکار گهرزمین به ثبت رسیده است تا بتوانیم ظرف پنج تا ۶ ماه آینده، برداشت بیشتری از معدن نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشیم.

 

طرح‌های توسعه‌ای متنوع در شرکت سنگ آهن گهرزمین

فلاح در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت سنگ آهن گهرزمین، عنوان کرد: ما به دنبال تکمیل زنجیره تولید فولاد در گهرزمین هستیم و به همین منظور احداث کارخانه آهن اسفنجی ۱ و ۲ هر یک به ظرفیت یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن در منطقه بردسیر و احداث کارخانه ذوب و نورد به ظرفیت سه میلیون تن در منطقه سیرجان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. بدون شک اجرای این طرح‌ها موجب اشتغال‌زایی بیشتر و رونق اجتماعی و کارآفرینی در منطقه خواهد شد. شرکت سنگ آهن گهرزمین با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای خود و به منظور خروج از تولید تک‌محصولی، متنوع‌سازی تولید و افزایش دامنه فعالیت شرکت، اکتشافات در حوزه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، پهنه اکتشافی جبال بارز به مساحت دو هزار و ۶۸۵ کیلومتر مربع از سوی سازمان صمت جنوب استان کرمان به گهرزمین واگذار شد. ما پس از جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز و اعتبارسنجی مطالعات انجام گرفته، اقدام به تلفیق لایه‌های اکتشافی صورت گرفته کردیم و در نهایت موفق به شناسایی ۲۹ محدوده امیدبخش به مساحت حدود ۶۳۰ کیلومتر مربع شدیم. این محدوده‌ها شامل مواد معدنی مس، طلا، مولیبدن، سرب و روی، آنتیموان و اسکارن آهن است.

 

وی اضافه کرد: شرکت سنگ آهن گهرزمین مشارکت ۲۵ درصدی در شرکت مدیریت و توسعه سرزمین مکران با سرمایه اولیه ۶ هزار میلیارد ریال با هدف اجرای پروژه‌های صنعتی و خدماتی در زمینه صنایع فلزی و غیرفلزی داشته است. همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا، یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای گهرزمین است. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۱۰ هزار میلیارد ریال و سهم شرکت سنگ آهن گهرزمین ۲۰ درصد است. مشارکت ۱۵ درصدی در شرکت ایمواسکو به منظور انتقال آب خلیح فارس و دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با هدف تامین آب مورد نیاز معادن و صنایع معدنی از جمله معدن مس و طلای جانجا، از دیگر اقدامات مهم شرکت سنگ آهن گهرزمین در مسیر توسعه است. طرح‌های توسعه‌ای مانند کارخانه گندله‌سازی ۲ پس از تایید سهام‌داران، شروع خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در ادامه به برخی چالش‌های موجود در بخش تولید اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی در حمل‌ونقل، یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم. برای مثال، رقابت ایجادشده برای حمل بار از سیرجان به یک شهر دیگر مانند بندرعباس، باعث افزایش چشمگیر هزینه حمل می‌شود که در تلاش هستیم با همکاری شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، این معضل را رفع کنیم. ناهماهنگی میان عرضه‌کنندگان گندله و کنسانتره در تالار صنعتی بورس، یکی دیگر از معضلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و رفع این مشکل، مستلزم ایجاد یک رویه واحد در بورس کالای ایران است.

 

پرداخت ۵ درصدی حق انتفاع معادن، مقرون به صرفه نیست

فلاح با تاکید بر ضرورت کاهش مشکلات زیست‌محیطی در صنعت فولاد کشور، به پروژه احداث کارخانه بازیابی آب از باطله خطوط کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمین اشاره کرد و گفت: پرداخت حق انتفاع معادن، یکی دیگر از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و اگر یک بازنگری کلی در این زمینه صورت نگیرد، بی‌شک در سودآوری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت تاثیر سوء خواهد گذاشت.

 

وی در ارتباط با اهمیت اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت سنگ آهن گهرزمین، خاطرنشان کرد: گهر زمین، اقدامات چشمگیری در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در جنوب استان کرمان انجام داده و سرمایه پنج میلیارد تومانی را به همین منظور در سال جاری در نظر گرفته‌ است. کلاس‌های کمک آموزشی گهرزمین در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان، موجب رشد تقریبی ۷۱٫۸ درصد قبولی دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن شده است. باید توجه داشت که توسعه آموزشی در مناطق محروم می‌تواند به تامین نیروی انسانی متخصص برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت و آبادانی این مناطق کمک کند و همچنین در راستای ارتقای فرهنگ بومی منطقه نقش بسزایی داشته باشد.

 

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در پایان با بیان اینکه ما پیشتاز در حوزه بومی‌سازی هستیم، خاطرنشان کرد: بومی‌سازی ماشین انباشت و برداشت ترکیبی کارخانه گندله‌سازی، بومی‌سازی رول‌های آسیاب غلتکی فشار بالا، بومی‌سازی قطعات کاربیدتنگستن سمانته آسیاب غلتکی فشار بالا، طراحی و ساخت داخل بدنه آسیاب گلوله‌ای، بومی‌سازی گیربکس آسیاب غلتکی فشار بالای پیش خردایش و بومی‌سازی الکتروموتورهای MV و LV خطوط کنسانتره‌سازی و خردایش، از جمله اقدامات شرکت در حوزه بومی‌سازی است.

 

بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از مجمع، سهام‌داران حاضر به بیان سوالات خود پرداختند. این مجمع با تصویب تغییر ۶ بند در اساس‌نامه و تطابق آن با سازمان بورس و اوراق بهادار، انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار و تقسیم ۴۰۰ تومانی سود به ازای هر سهم به کار خود پایان داد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار