مدیرکل امور عشایر اعلام کرد؛
تولید ۲۵ درصد گوشت و ۳۰ درصد صنایع دستی استان کرمان توسط عشایر

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: افزایش تولید صنایع دستی، گردشگری و گیاهان دارویی در دستور کار عشایر برای جایگزین طرح‌های گذشته است تا چالش‌های کم آبی و خشکسالی را کاهش بدهیم ضمن اینکه ۳۰ درصد صنایع دستی استان کرمان توسط عشایر تولید می‌شود.
عشایر کرمان

به گزارش آسمان‌بردسیر، ایسنا نوشت: رضا نیکزادی مدیرکل امور عشایر استان کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به روز ملی روستا و عشایر (۱۵ مهرماه) اظهار کرد: عشایر نقش به سزایی در امنیت غذایی دارند و جامعه عشایری دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است.

 

وی با اشاره به اینکه عشایر نمونه بارز اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: این قشر بیشترین مشارکت را در برنگاه‌های نظام و اتقلاب دارند و دارای فرهنگ بکر هستند.

 

نیکزادی با اشاره به اینکه نقش ریش سفیدان و معتمدین در مرز و مناطق عشایری زبانزد است، تصریح کرد: هر سیاه‌چادر عشایر در واقع یک کارگاه تولیدی کوچک، یک خاستگاه فرهنگی و پاسگاه انتظامی است و باید نگاه ویژه به این جامعه داشت زیرا غفلت از عشایر، تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان بیان کرد: جامعه عشایری شمال استان براساس سرشماری سال ۹۸ حدود ۱۶ و ۱۰۰ نفر خانوار و جمعیت ۶۴ هزار نفری است و کرمان دومین استان عشایرنشین در کشور بعد از فارس قرار دارد.

 

وی با اشاره به ارائه چهار خدمت شناسه‌دار به عشایر گفت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه راه در مناطق عشایری صورت گرفته و ارتقاء شاخص برخورداری از راه به ۴۵ درصد رسیده و در آبرسانی انقلابی در احداث مخازن در مناطق عشایری، آبرسانی سیار و حفر و تجهیز چاه رخ داده است.

 

توزیع ۲۵۰۰ پنل خورشیدی در بین عشایر استان

نیکزادی بیان کرد: در زمینه توسعه انرژی‌های نو، توزیع پنل‌های خورشیدی برای تامین روشنایی سیاه چادر و تولید برق در بین ۲۵۰۰ خانوار انجام شده ضمن اینکه ۱۰ پروژه آبرسانی و روشنایی در هفته ملی روستا و عشایر در استان کرمان افتتاح خواهد شد.

 

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما برای جامعه هدف این است که براساس قانون و آیین نامه ساماندهی، باید دستگاه‌های اجرایی بخشی از اعتبار خود را متناسب با جمعیت عشایری اختصاص بدهند و با توجه به اینکه پراکندگی مناطق عشایری در استان کرمان خیلی بالاست، با شرایط مطلوب فاصله داریم و با همراهی دستگاه‌ها می‌توانیم شاهد رفع مشکل و ارتقاء شاخص برخورداری در مناطق عشایری باشیم.

 

به گزارش ایسنا، مدیرکل امور عشایر استان کرمان در ادامه اظهار کرد: بزرگترین مانع تولید عشایر، عدم بارندگی است و خشکسالی در ۱۰ سال گذشته به بخش‌های مهمی از مناطق عشایری خسارت وارد کرده و ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و و منابع یا کم آب شده یا خشکیده و معیشت خانوار تحت تاثیر قرار گرفته و درآمد خانوارها به حداقل رسیده است.

 

وی افزود: در راستای کاهش اثرات خشکسالی در یک سال اخیر ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی در بین عشایر توزیع شده و قریب به ۲۵ دستگاه آبرسان سیار در مناطق عشایری شمال استان کرمان کار آبرسانی را انجام می‌دهند اما به علت کمبود منابع اعتباری نمی‌توانیم همه نیازهای آبی عشایر را رفع کنیم.

 

نیکزادی با اشاره به اینکه تنوع بخشی به مشاغل عشایر برای کاهش چالش خشکسالی را دنبال می‌کنیم، گفت: از جمله این اقدامات توسعه مشاغل خانگی است و عشایر با مراجعه به ادارات و تعاونی می‌توانند تسهیلات دریافت و کار کنند.

 

اجرای طرح تولید قراردادی گوشت

وی ادامه داد: طرح زنجیره گوشت از دو سال قبل آغاز و تسهیلات برای دامپروری سنتی و نیمه صنعتی پرداخت کردیم و در حال حاضر طرح تولید قراردادی در حال اجراست و عشایر می‌توانند نهاده دامی را با یک قرارداد تحویل گرفته و بازپرداخت وجه در چهار ماه آینده داشته یا دام خود را در قبال وجه، به پشتیبانی امور دام تحویل بدهند.

 

مدیرکل امور عشایر استان کرمان در ادامه بیان کرد: عشایر با یک میلیون و ۴۵۰ هزار راس دام سبک، سالیانه ۷۵۰۰ تن معادل ۲۵ درصد گوشت استان کرمان را تامین می‌کنند.

 

وی افزود: هشت شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری در شمال استان کرمان داریم که جمع‌آوری محصولات تولیدی عشایر توسط اتحادیه انجام می‌شود.

 

نیکزادی با بیان اینکه محصولات ارگانیک مشتری خاص خود را دارد و گوشت تولیدی عشایر کرمان زبانزد حتی کشورهای شیخ نشین است، اظهار کرد: محصولات عشایر بازار خوبی دارد و تقاضا وجود دارد و مشکلی نیست.

 

وی با اشاره به حضور عشایر و عرضه محصولاتشان در نمایشگاه‌های سطح استان و کشور گفت: سیاه چادر نماد جامعه عشایری است و توانمندی‌های عشایر را به نمایش می‌گذارد.

 

مدیرکل امور عشایر استان کرمان تصریح کرد: صنایع دستی، گردشگری و گیاهان دارویی در دستور کار عشایر برای جایگزین طرح‌های گذشته است تا چالش‌های کم آبی و خشکسالی را کاهش بدهیم ضمن اینکه ۳۰ درصد صنایع دستی استان کرمان توسط عشایر تولید می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: کوچ رویداد مهمی در زندگی است و سالیانه ۲۰۰۰ خانوار عشایر شمال کرمان به جنوب استان و بخشی از مناطق استان هرمزگان کوچ می‌کنند.

 

نیکزادی تصریح کرد: ۵۰ درصد اقتصاد خانوار عشایری مربوط به زنان این جامعه است و همراه با مردان نقش بسزایی در تولید دارند.

 

مطالبات عشایر نسبت به گذشته متفاوت است

مدیرکل امور عشایر استان کرمان با بیان اینکه باید سطح زندگی و معیشت عشایر را ارتقا بدهیم، گفت: مطالبات عشایر نسبت به گذشته متفاوت است و اینترنت، برنامه آموزشی شاد و … از جمله این موارد است و باید این نیازهای عشایر برآورده و خدمت‌رسانی شود که با همکاری دستگاه‌های دولتی شدنی است و باید پای کار بیایند.

 

وی در ادامه بیان کرد: ضمانت تسهیلات از مشکلات عشایر است که باید شرایطی ایجاد شود تا خانوار عشایری بتواند تسهیلات را به موقع دریافت و استفاده کنند و تجربه نشان داده در بازپرداخت مشکلی ندارند.

 

نیکزادی گفت: تداخل اراضی به ویژه در مرز استان‌ها مثلا در شهربابک بین استان یزد و فارس، اختلافات روستایی و عشایر وجود دارد و تقسیمات کشوری باید سریع تر رسیدگی کنند.

 

وی با اشاره به پراکندگی جامعه عشایری شمال استان کرمان در شهرستان‌های بافت، رابر، ارزوئیه، بم، ریگان، شهربابک و سیرجان بیان کرد: مطالبه عشایر امهال وام‌های گذشته است زیرا به دلیل خشکسالی دچار مشکل شده‌اند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار