تحقق وعده رییسی در ۴۸ ساعت؛
خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی کرمان مدیریت شد

[h5ap_inline_player src="https://asemanbardsir.ir/wp-content/uploads/2023/07/sound-2.wav"] تنها ۴۸ ساعت پس از آنکه آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در سفر یک روزه به استان کرمان بر کمک به کشاورزان و مدیریت خاموشی موتورپمپ‌ها تاکید کرد، میزان خاموشی موتورپمپ های کشاورزی در استان مدیریت شد و کلید خورد.
پمپ کشاورزی کرمان
به گزارش آسمان‌بردسیر، ایرنا نوشت:  به عنوان قطب پسته ایران و جهان و نیز دیگر مناطق شمالی استان کرمان خبر می‌رسد که میزان خاموشی موتورپمپ های کشاورزی پسته کاران در این منطقه از سه روز در هفته به یک روز کاهش پیدا کرد.

 

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به ایرنا گفت که پس از دستور رییس جمهور و باعنایت به پیگیری های استاندار، جهاد کشاورزی مقرر شده خاموشی موتورپمپ ها حداقل در مناطق پسته خیز و خرماخیز استان به حداقل برسد تا آسیبی به تولید وارد نشود.

 

داود بیگلری تاکید کرد همه ظرفیت ها به کار گرفته شده تا با همکاری فرمانداران و مدیریت مناسب خاموشی موتورپمپ ها آسیب و خسارتی به محصولات کشاورزی مهم استان به ویژه پسته و خرما وارد نشود.

 

محمد سلیمانی ساردو مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان نیز در این زمینه تاکید کرد: باتوجه به دستور رییس جمهور مبنی بر کمک به تولید بخش کشاورزی، وزارت نیرو و شرکت های توزیع حداکثر همکاری را باتوجه به شرایط و لحاظ کردن محدودیت های پیک(اوج) مصرف شبکه سراسری، استان و سایر بخش ها به طور قطع خواهد داشت.

 

به گزارش ایرنا، ماجرای آبدهی پسته در استان طی روزهای اخیر به دغدغه مهم کشاورزان و مدیران تبدیل شده بود که با هدف مدیریت مصرف انرژی، این خاموشی در طرحی کشوری اعمال می شد.

 

شهرستان رفسنجان با داشتن ۸۰ هزار هکتار باغ پسته و تولید ۶۰ درصد پسته کشور مهمترین قطب تولید این محصول با ارزش محسوب می شود که رتبه اول صادارت استان را به خود اختصاص داده است.

 

پس از ۲ سال کاهش شدید محصول پسته به دلیل سرما و گرمازدگی، امسال با افزایش قابل توجه محصول، خوشه های زرین طلای سبز وعده جبران هزینه ها و کسب درآمد برای کشاورزان پسته کار را می دهد که رونق کسب و کار و رفاه جمعیت زیادی از مردم را در پی دارد.

 

اما از نیمه خرداد ماه امسال برای مدیریت مصرف برق، کشاورزان شهرستان های رفسنجان و انار ملزم به رعایت برنامه خاموشی موتورهای کشاورزی برای سه روز در هفته و روزانه پنج ساعت آن هم در فصلی که درختان نیاز مبرم به آب دارند بودند؛ در حالی که با توجه به نزدیکی برداشت محصول پسته در شهریور ماه و نیاز حیاتی درختان برای تولید محصول در گرمای بالای ۴۰ درجه، خطر از بین رفتن و آسیب به محصول جدی بود.

 

البته خاموشی موتوروهای کشاورزی ضمن آسیب زدن به دسترنج یک ساله کشاورزان پسته کار، باعث خسارت و آسیب به تجهیزات موتورها و چاه های کشاورزی هم می شد که خود هزینه های زیادی را به مردم منطقه تحمیل می کرد و به همین دلیل کشاورزان مناطق رفسنجان و انار در روزهای گذشته با بیان گلایه مندی و اعتراض خواهان کاهش میزان خاموشی اجباری موتورهای کشاورزی شده بودند.

 

تحقق وعده رییسی در ۴۸ ساعت؛ خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی کرمان مدیریت شد

آیت الله رییسی در جریان سفر یک روزه خود به استان کرمان روز جمعه نهم تیر در سخنرانی مصلای نماز جمعه رفسنجان با اشاره به اطلاع یافتن از دغدغه مردم این شهرستان برای خاموشی موتورهای کشاورزی گفت: یکی از محصولات ارزشمند که کشاورزان این منطقه برای آن خیلی زحمت می کشند محصول پسته است و این کاری است که کشاورزان این منطقه به آن اشتغال داشته و دارند.

 

رییس جمهور تصریح کرد: اما درزمینه برق مورد نیاز، کشاورزان نگرانند که این موضوع به ما منتقل شد و با وزیر جهادی نیرو هم صحبت کردیم تا به نحوی مدیریت کنند و مشکلی برای کشاورزان در باغات پسته ایجاد نشود.

 

وی تاکید کرد: برق مورد استفاده کشاورزان و برداشت خوب محصول پسته باید مدیریت شود.

 

تحقق وعده رییسی در ۴۸ ساعت؛ خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی کرمان مدیریت شد
 رییسی در جمع نمازگزاران رفسنجان

 

حال تنها پس از گذشت ۲ روز از سفر رییس دولت سیزدهم به استان کرمان و به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی به محصول پسته و کشاورزان، با دستور مستقیم آیت الله رییسی خاموشی چاه های کشاورزی شهرستان در تابستان امسال از سه روز در هفته به یک روز در هفته تقلیل یافت.

 

فرماندار رفسنجان گفت: برای کاهش مصرف انرژی در تابستان، مقرر شده بود هر هفته سه روز و هر روز به مدت پنج ساعت موتورهای آب کشاورزی در رفسنجان خاموش شوند که این امر هم به موتورها و هم به محصول آسیب وارد می کند.

 

به گزارش فرمانداری رفسنجان، حسین رضایی با اشاره به اینکه شهریورماه امسال رویداد مهم برداشت ۶۵ هزار تن محصول پسته از باغ های این شهرستان برگزار می شود تصریح کرد: با توجه به اینکه سال های اخیر به دلیل عوامل مختلف تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها محصول مناسبی برداشت نشد امسال این محصول به میزان زیادی بر درختان وجود دارد که نیاز است آبرسانی به آنها انجام شود تا محصول خوبی برداشت و امیدافرینی در جامعه ایجاد شود.

 

وی بیان کرد: آبرسانی به درختان مستلزم فراهم سازی انرژی برق و کاهش خاموشی های چاه موتورهاست‌ که خوشبختانه این کاهش خاموشی ها به دستور آیت الله رییسی در سفری که جمعه اخیر به رفسنجان داشت صادر شد.

 

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: بنا به این دستور قرار شد هر هفته به مدت یک روز آن هم به میزان پنج ساعت چاه های کشاورزی شهرستان خاموش شوند.

 

آیت‌الله رییسی روز جمعه استقبال مقامات ارشد استان کرمان به منظور افتتاح چند پروژه صنعت آب، برق و انرژی از طریق فرودگاه بم وارد استان کرمان شد.

 

افتتاح نخستین بخش کلان‌پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات، افتتاح چندین طرح صنعت برق در نقاط مختلف استان کرمان و خط جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه فاضلاب سیرجان، افتتاح نیروگاه گازی فولاد بوتیا و بازدید از پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهرهای ‌کرمان و رفسنجان از خط صنعت از برنامه های آیت الله رییسی در سومین سفر خود به دیار کریمان بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار