هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران؛
عزم جزم پایتختی کتاب در کرمان با کلیدواژه نوآوری و خلاقیت محتوا

فرآیند هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در حالی با انتشار شیوه نامه کشوری آن آغاز شده است که مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تمرکز بر نوآوری و خلاقیت محتوا به عنوان یکی از اصلی ترین ملاک های انتخاب شهرهای خلاق کتابخوان در استان نام می برند.
کرمان پایتخت کتاب ایران

به گزارش آسمان بردسیر، ایرنا نوشت: انتخاب پایتخت کتاب ایران از برنامه های مهم سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب است که به یک شهر شرکت کننده که بر اساس نظر هیات انتخاب، بهترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارائه کرده باشند، این عنوان ارائه می شود.

 

توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار از اهداف اصلی این طرح توسط معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی آن ذکر شده است؛ ضمن آنکه مشارکت جمعی شهروندان در ذیل چنین رویدادی، خود نویدبخش بسیاری از رخدادهای خوب دیگر برای ساکنان مناطق مختلف به شمار می رود.

 

سابقه دیار کریمان

استان کرمان با سابقه غنی فرهنگی و ادبی همواره نقش پررنگی در طرح های ترویج کتاب و کتابخوانی داشته است و در شهریور ماه امسال نیز در آیین اختتامیه هفتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران شهر بم به عنوان شهر خلاق ترویج کتاب خوانی ایران معرفی شد.

 

همچنین انتخاب روستای رحیم آباد کرمان به عنوان روستای منتخب دوستدار کتاب در سال ۹۳، راهیابی روستای دهبکری بم به مرحله نهایی در سال ۹۷، راهیابی روستاهای دهبکری و احمد آباد زرند در سال ۹۸، انتخاب روستای محمد آباد ساقی شهرستان انار در سال ۹۹ و انتخاب روستای دهبکری بم در سال ۱۴۰۱، نمونه ای از موفقیت های روستاهای استان کرمان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران طی سال های اخیر از دستاوردها و افتخارات این استان در حوزه کتاب و کتابخوانی محسوب می شود.

 

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه استان کرمان در سال های اخیر در بخش طرح های ترویجی کتاب و کتابخوانی قوی و درخشان ظاهر شده است انتظار داریم شهرهای استان جزو نامزدهای انتخاب پایتخت کتاب ایران قرار گیرند و در نهایت یک شهر از دیار کریمان برگزیده شود.

 

سید مهدی میر تاج الدین تاکید کرد: انتخاب پایتخت کتاب ایران جدا از بحث های ترویجی کتاب در این طرح شامل کارکردها و مزایای دیگر مثل پشتیبانی مالی و قرار دادن بسته های حمایتی در اختیار پایتخت کتاب ایران نیز می شود.

 

وی با اشاره به آغاز رقابت شهرهای استان کرمان در هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اظهار داشت: کمک برای دست یابی به توسعه پایدار و عدالت فرهنگی، تقویت و انسجام بخشی به توسعه فعالیت های اجتماع محور فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتاب خوانی از اهداف برگزاری این رویداد است.

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: برنامه های هر شهر که در زمینه ترویج کتابخوانی با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار، فرماندار و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان ارائه می شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

 

وی ادامه داد: شیوه نامه هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اینک منتشر شده و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ است.

 

میرتاج الدین تاکید کرد: تناسب فعالیت ها با آیین های بومی و ارزش های دینی و ملی، طراحی برنامه ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب، تاثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت های تجاری و دستگاه های اجرایی، نوآوری در محتوا و شیوه اجرا و نیز استفاده از فضای مجازی از ویژگی های کلی برنامه های ارسالی شهرها به دبیرخانه این جشنواره است.

 

وی همچنین کشف، جذب، ساماندهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت های مادی و معنوی برای ترویج کتابخوانی، تقویت برنامه ریزی و نگاه به آینده و حمایت از فعالیت های داوطلبانه، مشارکتی و جهادی در حوزه ترویج کتابخوانی را نیز از جمله محورهای اصلی در انتخاب هشتمین دوره پایتخت کتاب سال برشمرد.

 

در هفت دوره پیشین طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، به ترتیب شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد، شیراز، سنندج، توانسته اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار