رئیس پایش سازمان محیط زیست استان کرمان عنوان کرد:
فعالیت ۱۰ ایستگاه پایش کیفی در استان کرمان/ مردم کرمان ۲۵۰ روز پاک را تجربه کرده‌اند

رئیس پایش سازمان محیط زیست استان کرمان گفت: از ابتدا سال شهر کرمان ۲۵۰ روز، روز پاک و قابل قبول را داشته است.
کرمان

به گزارش آسمان بردسیر، ایام هفته هوا پاک را می گذرانیم، امسال از تاریخ ۲۴ دی ماه هفته هوا پاک آغاز شده و ۲۹ دی ماه روز ملی هوا پاک است.

 

در خصوص دلیل نامگذاری روز هوا پاک می‌توان گفت؛ در اغلب کشورهای دنیا روز‌های نمادین خاصی با موضوع حفظ محیط زیست؛ برای ایجاد توجه مردم به موضوع حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، تعیین شده است. روز هوای پاک در دنیا با نام‌های مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و … در کشور‌های مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز برای آگاهی رسانی به افکار عمومی صورت گرفته است.

 

در ایران نیز که آلودگی هوا مخصوصا در تهران و شش شهر آلوده دیگر شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، تبدیل به یک بحران اساسی شده در سال ۱۳۷۴ مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا جلسه ای تشکیل دهند و در نهایت به منظور ایجاد حساسیت و توجه در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی ماه را به عنوان «روز ملی هوای پاک» اعلام نمایند. نکته حائز اهمیت این است که قدمت روز هوای پاک در ایران از کشور‌های فرانسه و ایتالیا بیشتر است.
 

 

مهرانگیز حیدریان رئیس پایش سازمان محیط زیست استان کرمان در گفتگویی، با اشاره به اینکه تعداد ایستگاه‌های پایش کیفی استان هم اکنون۱۰ عدد است، گفت: شهرستان‌هایی که ایستگاه دارند شامل کرمان دو ایستگاه و در شهرستان‌های زرند، ریگان، فهرج، انار، راور، بم، کهنوج و سیرجان یک ایستگاه فعالیت می‌کند.

 

رئیس پایش سازمان محیط زیست استان کرمان ادامه داد: یکی از ایستگاه‌های کرمان و ایستگاه شهرستان زرند علاوه بر سنجش گرد و غبار، دارای آنلایزر گاز نیز هستند و ایستگاه‌های شهرستان‌های دیگر سنجش ذرات و گرد و غبار را انجام می‌دهند و همچنین در ایستگاه سیرجان که با پیگیری‌های سازمان محیط زیست و با همکاری مجتمع گل‌گهر کار انجام شده است، آنلایزر ذرات و گاز صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدا سال تاکنون شهر کرمان ۲۵۰ روز، روز پاک و قابل قبول را داشته است، ابراز کرد: استان کرمان، استان پهناوری است و اقلیم متفاوت دارد؛ به عنوان مثال دو شهر فهرج و ریگان که فاصله کمی با هم دارند، دارای دو هوا متفاوت هستند که برخی اوقات گمان می‌کنیم، دستگاه خطا می‌دهد اما زمانی که با همکاران ارتباط می‌گیریم متوجه می‌شویم وضعیت درست است.

 

حیدریان تصریح کرد: مسئله هوا، مقوله‌ای نیست که متولی آن یک‌دستگاه باشد، هوا یک مسئله عمومی است و برای اینکه شرایط در این زمینه درست شود باید دستگاه‌های مختلف و مردم پای کار باشند؛ در قانون هوای پاک بر اساس ماده دو، محیط زیست ناظر بر اجرای قانون است و دستگاه‌های دیگر متولی هستند و باید در این زمینه نقش ایفا کنند که عمدتا در این خصوص به‌خوبی نقش ایفا نکرده اند.

 

رئیس پایش سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه سازمان محیط زیست ناظر بر اجرا صحیح قانون هوا پاک است، اظهار کرد: سامانه‌ای به این منظور طراحی شده که در این سامانه کار هر یک از دستگاه‌های مربوطه رصد می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوای استان کرمان از دیر باز تحت تأثیر مسائل داخل و خارج از استان بوده که از جمله آن می‌‍توان به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، خشکسالی‌های اخیر و وجود بسیاری از کانون‌های داخل استان اشاره داشت.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار