رئیس پلیس فتا استان کرمان:
کلاهبرداران مجازی با شاه‌کلید «بیعانه» جیب‌تان را می‌زنند

رئیس پلیس فتا استان کرمان می‌گوید: اگر کلمه «بیعانه» در خریدهای اینترنتی آمد، شک نداشته باشیم، طرف مقابل ما فردی شیاد و کلاهبردار است.
کلاهبرداری اینترنتی
 

به گزارش آسمان‌بردسیر، فارس نوشت: چند روز قبل سرهنگ محمدرضا رضایی رئیس پلیس فتا استان کرمان از شکایت یک شهروند کرمانی خبر داد که فردی از طریق درج آگهی فروش حواله خودرو در سایت دیوار از وی کلاهبرداری کرده است.

 

موضوع از این قرار بود که شاکی در سایت دیوار با آگهی فروش حواله خودرو زیر قیمت بازار مواجه شده و برای خرید با آگهی‌دهنده تماس گرفته و فروشنده به بهانه وجود مشتریان زیاد با ارائه شماره کارت مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به‌عنوان بیعانه از خریدار دریافت و نه‌تنها حواله‌ای به وی تحویل نداده بلکه دیگر پاسخگوی تماس‌های شاکی نیز نبوده است.

 

بنا به گفته رئیس پلیس فتا استان کرمان، با بررسی مستندات و اظهارات شاکی و انجام اقدامات هوشمندانه و تخصصی، یک متهم در این ارتباط شناسایی و پرونده تحویل مراجع قضایی شد.

 

اما این تنها موردی نیست که یک شهروند با مراجعه به سایت‌ها و پیچ‌های فعال در فضای مجازی مورد سوء‌استفاده و کلاهبرداری قرار گرفته است.

 

خریدهای اینترنتی این روزها رونق زیادی دارد و به همین علت کلاهبرداران هم فعالیت‌های‌شان در این فضا را بیشتر و حرفه‌ای‌تر کرده‌اند، بنابراین باید بدانیم چه کنیم تا در این فضا کلاه سرمان نرود و پول و وقت‌مان را از دست ندهیم.

 

افزایش ۱۸ درصدی جرایم فضای مجازی در سه ماهه امسال

در گفت‌و‌گو با رئیس پلیس فتا استان کرمان از وی خواستم، آماری از وضعیت کلاهبرداری‌های اینترنتی در کرمان ارائه کند، سرهنگ محمدرضا رضایی می‌گوید: «آمار سه‌ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه سال قبل رشد ۱۸ درصدی جرایم فضای مجازی در استان کرمان را نشان می‌دهد.

 

بیشترین موارد با فراوانی ۴۷ درصد مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط می‌شود و برداشت‌های غیرمجاز ۳۲ درصد از جرایم در فضای مجازی را تشکیل می‌دهد و مزاحمت‌ها و انتشار تصاویر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

پروندهای کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار ۶۱ درصد، پیج‌های اینستاگرامی با ۲۵ درصد و تلگرام با ۷ درصد در استان کرمان داریم و حدود ۷۰ درصد قربانیان را در پرونده‌های مرتبط با پرداخت بیعانه در سایت دیوار خانم‌ها تشکیل داده اند».

 

۶۱ درصد کلاهبرداری‌ها در بستر سایت دیوار

وی با اشاره به اینکه کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز بیشترین فراوانی را در بین جرایم فضای مجازی دارد، بیان می‌کند: «حدود ۶۱ درصد پرونده‌ها و جرایم ما در استان کرمان مربوط به کلاهبرداری در بستر سایت دیوار است، اما به این معنی نیست که این سایت مشکل دارد بلکه این سایت بستری است که کلاهبرداران از اعتماد قربانیان خودشان سوء‌استفاده می‌کنند.

 

کلاهبرداری با رمز بیعانه اگر در خرید های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی و آگهی‌های سایت دیوار کلیدواژه «بیعانه» را حذف کنیم بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های پلیس فتا کم می‌شود، زیرا کلاهبرداران شرایط ایده‌آل برای آن کالا در نظر می‌گیرند و تبلیغات هم انجام می‌دهد، بعد مبلغی را به‌عنوان بیعانه می‌گیرند و پس از دریافت پول بلافاصله آن آگهی را حذف می‌کنند. همچنین پرونده‌هایی داریم که کالایی را تبلیغ می‌کنند و بعد از آنکه پول را گرفتند، کالای نامرغوب مشابه آن کالا را تحویل می‌دهند».

 

هیچ پولی به‌عنوان بیعانه نپردازید

از سرهنگ رضایی می‌خواهم تا توصیه‌های کارشناسی خود برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی را هم ارائه کند؛ «توصیه می‌کنم، تحت هیچ شرایطی قبل از اینکه کالا به ویژه کالاهای سایت دیوار به دست‌تان نرسیده، نه پولی را به‌عنوان بیعانه بپردازید و نه اینکه پول کالایی را پرداخت کنید.

 

اگر کلمه «بیعانه» در خریدهای اینترنتی آمد، شک نداشته باشیم، طرف مقابل ما فردی شیاد و کلاهبردار است». موارد مشکوک را گزارش کنید».

 

وی همچنین از مردم می‌خواهد، موارد مشکوکی مانند فروش کالاهای ممنوعه را که در فضای مجازی مشاهده می‌کنند از طریق بخش مردمی سایت پلیس فتا اطلاع دهند و یا با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوست.

 

رضایی از کشف ۸۰ درصدی جرایم اینترنتی در سه ماهه نخست امسال توسط پلیس فتا استان کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: «بر اساس آنالیزی که داشته‌ایم، ۷۵ درصد جرایمی که برای آنها تشکیل پرونده می‌دهیم به علت ندانستن و عدم آگاهی است.

 

افراد از آسیب‌هایی که در این فضا هست، اطلاع نداشته‌اند و این در شرایطی‌ست که فضای مجازی، فضای جدیدی است و بسیاری از فعالیت‌ها به سمت این فضا رفته است، اما آن شناختی که در دنیای واقعی داریم نسبت به فضای مجازی نداریم و باید دانش و آگاهی خودمان را به ویژه نسبت به جرایم و تهدیدهای این فضا افزایش دهیم».

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار