سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد:
اجرای طرح ردیابی مولکولی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردسیر

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح ردیابی مولکولی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردسیر خبر داد.
دامپزشکی

به گزارش آسمان بردسیر، یه نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح ردیابی مولکولی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: بـا عنـایت به برنامه ریزی انجام شـده توسط این اداره کل، طرح ردیابی مولکولی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ مـادر و تخمگـذار تجاری از تاریخ سوم اسفند همزمان در سراسر کشور در حال انجام می باشد.

 

وی هدف اجرای این طرح را  بررسی همه جانبه و ردیابی ویروسی بیماری آنفلوانزای فوق حاد در طیور صنعتی عنوان نمود و گفت: نمونه برداری از   720 قطعه طیور از شش واحد مرغ مادر و تخمگذار در شهرستان های کرمان، بافت، بردسیر، رفسنجان و سیرجان بصورت سواپ کلواک انجام می پذیرد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: نمونه های اخذ شده در شرایط مناسب به آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این اداره کل ارسال می گردند و در اسرع وقت مورد آزمایش قرار می گیرند.

 

دکتر کاظمی نیا از جمله اقدامات دامپزشکی بمنظور پیشگیری، کنترل و مهار این بیماری را انجام واکسیناسیون گسترده در سطوح مختلف طیور صنعتی، تشدید الزامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و اطلاع رسانی و آموزش فراگیر و گسترده در تمامی اوقات سال اعلام نمود.

 

وی گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار حاد و شدیدا واگیر طیور است که می‌تواند انواع طیور صنعتی، بومی و وحشی را درگیر سازد.

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: تلفات ناگهانی، خون ریزی در ساق پای پرنده‌ها، سیاه شدن تاج و ریش پرندگان از علائم آنفلوانزای پرندگان است.

 

این مقام مسئول ادامه داد: پرندگان آبزی بومی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر بیمار شده و ویروس را تکثیر و دفع کنند که در این صورت باعث انتشار فعال عامل این بیماری خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه در صورت وقوع چنین اتفاقی احتمال انتقال بیماری به طیور صنعتی بسیار بالا رفته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد، اظهار داشت: با اجرای طرح‌هایی نظیر طرح پایش هدفمند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، از وجود و عدم وجود تحت تیپ‌های فوق به طور مستمر آگاه شده و به موقع اقدام لازم انجام می شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار