مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد؛
توصیه‌های ایمنی در هنگام خانه‌تکانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، بر رعایت نکات ایمنی در هنگام خانه‌تکانی تاکید کرد.
خانه تکانی

به گزارش آسمان بردسیر، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ابراهیم بابایی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد؛ با اشاره به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و سنت خانه‌تکانی به عنوان یکی از سنت‌های حسنه ایرانیان، به شهروندان توصیه کرد: برای جلوگیری از وقوع حوادث در هنگام انجام خانه‌تکانی، نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

او با بیان اینکه شهروندان در ایام خانه‌تکانی، مراقب مسمومیت ناشی از شوینده‌ها باشند،  گفت: همچنین بایستی از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب خودداری کنند؛ چرا که احتمال انفجار یا آتش‌سوزی این مواد، زیاد است.

 

بابایی تصریح کرد: افراد در زمان نظافت خانه و هنگام استفاده از نردبان و یا چهارپایه، از سطح اتکای آن با زمین کاملاً مطمئن شوند و از انواع استاندارد آن و ترجیحا از نردبان دوطرفه استفاده کنند.

 

او افزود: همچنین از شست‌وشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و وسایلی که آلوده به مواد روغنی هستند، با مواد سریع‌الاشتعالی مانند بنزین و گازوئیل، به‌ویژه در محیط‌های بسته جداً خودداری کنند؛ زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخار این گونه مایعات باعث کاهش هوشیاری و بیهوش شدن فرد خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، تصریح کرد: همچنین مواد شوینده مانند سفیدکننده‌ها و جوهر نمک را روی زمین و در دسترس کودکان رها نکرده و در حد استاندارد از آن‌ها استفاده کنند و تا جایی که امکان دارد، خانه تکانی را در زمان غیبت کودکان انجام دهند، تا ضریب بروز حوادث کاهش یابد.

 

بابایی بیان کرد: از قراردادن وسایل مربوط به رنگ‌آمیزی و نقاشی ساختمان مانند رنگ، تینر و… در بالکن یا پشت‌بام‌ها، جدأ خوداری شود؛ زیرا با سرایت کوچک‌ترین جرقه از مواد محترقه، شاهد وقوع آتش‌سوزی و ایجاد خسارت‌هایی خواهیم بود، که متاسفانه گاهی غیرقابل جبران است.

 

بابایی، شهروندان را به احتیاط لازم در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل، توصیه کرد و افزود: رفتن بر روی نرده‌ها و یا قرنیز‌های آن، عملی خطرناک است که باید از آن اجتناب شود.

 

او افزود: هنگام شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر و چراغ روشنایی، باید از قطع کامل برق مطمئن بود، تا از حوادث ناشی از برق گرفتگی، جلوگیری شود.

 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، تاکید کرد: پیش از نظافت هر نوع وسیله برقی، بهتر است برق آن را قطع کنید و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام شود.

 

او به شهروندان توصیه کرد: در زمان جابه‌جایی لوازم خانگی به‌خصوص اجاق گاز، احتیاط لازم را انجام دهند و تمام اتصالات مربوط به گاز، اعم از کپسول و گاز شهری را، با آب و صابون چک کرده تا از نشتی نداشتن گاز مطمئن شوند و همواره از سلامت این اتصالات، مطمئن باشند و نسبت به تعویض به‌موقع شیلنگ‌های رابط گاز فرسوده، اقدام کنند.

 

بابایی، بر لزوم وجود دست‌کم یک عدد کپسول آتش‌نشانی آماده استفاده، در هر منزلی تاکید کرد و افزود: وجود یک خاموش کننده دستی، یا همان کپسول آتش‌نشانی، در زمان آتش‌سوزی احتمالی، می‌تواند به هرکسی، کمک بسزایی کند؛ بنابراین، باید مراقب بود که این کپسول‌ها همیشه شارژ و آماده استفاده باشند.

 

او گفت: در صورت بروز حادثه، سریعاً با شماره ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، تماس بگیرید و با حفظ خونسردی، آدرس دقیق محل حادثه را اعلام کنید.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار