در گفتگو با تیم دانشجویی دانشگاه آزاد بردسیر مطرح شد؛
راهکارهای بهبود سامانه آموزشیار از نگاه رتبه نخست رویداد ملی مشق امید

تیم دانشجویی دانشگاه آزاد بردسیر با ارائه پروژه «بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری UI & UX و فرآیند استفاده از سامانه آموزشیار» توانست رتبه نخست کشوری رویداد ملی مشق امید را کسب کند.
دانشگاه آزاد بردسیر

به گزارش آسمان‌بردسیر، ابوالفضل مستعلی‌زاده و طیبه حاجی‌زاده از اعضای تیم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر با ارائه پروژه «بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری UI & UX و فرآیند استفاده از سامانه آموزشیار» توانستند رتبه نخست کشوری را بین ۶۵ تیم دانشجویی راه یافته به مرحله کشوری رویداد ملی مشق امید را از آن خود کنند.

 

نماینده تیم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در بردسیر در تشریح این پروژه اظهار کرد: امروزه استفاده از اصل رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی و تجاری در مدیریت خدمات است و زمانی که دانشجو با سیستمی بسیار ساده و در عین حال جذاب، روان و بدون پیچیدگی در استفاده مواجه شود، قطعاً از کار با آن لذت خواهد برد و این موضوع نه فقط برای دانشجویان؛ بلکه برای کارمندان، کارکنان و استادان نیز جذاب خواهد بود.

 

ابوالفضل مستعلی‌زاده با بیان اینکه این مسئله را می‌توان وابسته به سایر مسائل نیز دانست، افزود: برای رفع آن نیاز به مدیریت سایر بخش‌ها و بازطراحی کلی سیستم بوده؛ اما این مسئله در درازمدت هزینه‌های استفاده از سامانه را کاهش داده و زمان استفاده از آن را نیز مدیریت خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: تصور کنید که فردی برای نام‌نویسی وارد سامانه آموزشیار شود و پس از مدت طولانی بررسی منو‌ها و دکمه‌های گوناگون در تلاش برای ثبت مدارک خود در سامانه باشد در این حالت؛ فرد در عملکرد سامانه تأثیر گذاشته و سرعت سامانه و سرور‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد هرچقدر این فرایند طولانی‌تر و زمان‌بر باشد، هزینه نگهداری سامانه افزایش یافته و  تجربه مناسب کاربران دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ارائه تجربه نامناسب به سایر کاربران و ایجاد اختلال در سامانه می‌شود به همین دلیل تلاش برای رفع این موضوع با ساده‌سازی فرایند استفاده از سامانه (تجربه کاربری)، تغییر ظاهر سامانه و زیباسازی و بهبود آن (رابط کاربری) می‌تواند نقش مهمی در فرایند خدمت‌رسانی آموزشی داشته باشد.

 

نماینده تیم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر در دومین رویداد مشق امید ادامه داد: این مسئله زمانی عمومیت می‌یابد که با انجام نظرسنجی ساده از دانشجویان، تجربه آنان از انجام انتخاب واحد ساده، ثبت‌نام، مشاهده دروس ارائه‌شده برای انتخاب واحد و … بررسی شود.

 

 مستعلی‌زاده گفت: زمانی که به ضعف سیستم آموزشیار در ارائه تجربه کاربری مناسب نسبت به سایر سیستم‌های آموزشی پی برده شود و با انجام تغییراتی ساده سیستم را مدیریت کرده تا تجربه بهتری به مخاطبان ارائه داد و بازخورد بهتری دریافت کرد؛ آن زمان می‌توان اهمیت و عمومی بودن  این مسئله را در نظر گرفت.

 

وی انجام برخی تغییرات و اصلاحات در صفحه ورود به سامانه آموزشیار (نامناسب بودن رنگ به‌کاررفته و استفاده از رنگ سفید در کد امنیتی)، اصلاح فرایند انتخاب واحد و تلاش در راستای ساده‌سازی آن با ارائه لیست کامل از همه دروس و قابلیت انتخاب دروس مورد نظر دانشجو، ایجاد اصلاحاتی در صفحه ارزیابی استادان، بازطراحی منو‌های سیستم آموزشیار و بهبود فرایند حذف و اضافه دروس از راهکار‌هایی برای بهبود این سامانه برشمرد.

 

به گزارش آنا، اختتامیه دومین رویداد ملی مشق امید  ۲۴ آبان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و آذری جهرمی سخنگوی دولت در واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

 

در دومین رویداد ملی مشق امید ۶۵ تیم دانشجویی عرضه و نقد دیدگاه‌های تشکلی در حل مسائل به مرحله کشوری راه یافتند و به رقابت با یکدیگر پرداختند. ۶ هزار و ۴۰۰ تیم از نهاد‌های دانشجویی و استادی در رویداد مشق امید ۱۴۰۲ نقش‌آفرینی کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ تیم دانشجویی هستند. در این مراسم از ۹ گروه، یعنی ۳ گروه استادی، ۳ گروه دانشجویی و ۳ گروه کارمندی برگزیده قدردانی شد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار